کد خبر: ۴۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰
ورزشکارانزن در عرصه ورزش به رسمیت شناخته شده و احترام بیشتری دست یافته‌اند و فوتبال زنان نیز از این قاعده مستثنی نیست. با افزایش محبوبیت جهانی فوتبال زنان، بازیکنان بااستعداد بیشتری قدم به زمین می‌گذارند و مهارت‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

چلسی برای مقابله با بارسلونا باید «بی نقص» باشد- فوتبال بانوان

ورزشکارانزن در عرصه ورزش به رسمیت شناخته شده و احترام بیشتری دست یافته‌اند و فوتبال زنان نیز از این قاعده مستثنی نیست. با افزایش محبوبیت جهانی فوتبال زنان، بازیکنان بااستعداد بیشتری قدم به زمین می‌گذارند و مهارت‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

 

فوتبال زنان سابقه‌ای طولانی و درخشان دارد. اولین مسابقه ثبت شده فوتبال زنان به سال ۱۸۹۵ در بریتانیا برمی‌گردد. این ورزش در طول سال‌ها شاهد رشد تصاعدی بوده است، با تأسیس لیگ‌ها و مسابقات زنان در سطح داخلی و بین‌المللی. جام جهانی زنان فیفا که از سال ۱۹۹۱ آغاز شد، نقش مهمی در جلب توجه جهانی به فوتبال زنان و ایجاد بستری برای بازیکنان زن برای نمایش توانایی‌هایشان در سطح جهانی داشته است.

یکی از عوامل کلیدی رشد فوتبال زنان، افزایش سرمایه‌گذاری و حمایت از سوی نهادهای حاکم، باشگاه‌ها و حامیان مالی است. این حمایت مالی امکان توسعه زیرساخت‌ها، برنامه‌های آموزشی و ابتکارات ریشه‌ای را فراهم کرده است که به پرورش استعدادهای جوان و ترویج رشد این ورزش در تمام سطوح کمک می‌کند. در نتیجه، ما شاهد نسل جدیدی از فوتبالیست‌های زن هستیم که سدها را می‌شکنند، رکوردها را جابجا می‌کنند و نسل بعدی بازیکنان را برای ادامه راه الهام می‌بخشند.

فوتبالیست‌های زن علاوه بر قدرت بدنی، الگوهای قدرتمند و مدافعان برابری جنسیتی در ورزش نیز هستند. آن‌ها از جایگاه خود برای سخن گفتن علیه تبعیض، مبارزه برای دستمزد و رفتار برابر و الهام بخشیدن به دختران جوان برای دنبال کردن رویاهای ورزشی خود استفاده می‌کنند. فوتبالیست‌های زن با دفاع از شمولیت و تنوع در این ورزش، راه را برای آینده‌ای عادلانه‌تر و فراگیرتر برای همه ورزشکاران هموار می‌کنند.

دیدار برگشت

چلسی برای مقابله با بارسلونا باید «بی نقص» باشد

چلسی در دیدار رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان زنان اروپا که هفته گذشته در اسپانیا برگزار شد، با نتیجه 1-0 مقابل بارسلونا، مدافع عنوان قهرمانی، به پیروزی رسید. این اولین شکست خانگی بارسلونا در پنج سال اخیر بود.

شاگردان اما هاینز، سرمربی چلسی، در استادیوم استمفورد بریج که برای این دیدار به طور کامل رزرو شده، میزبان بارسلونا خواهند بود، تیمی که در پنج فصل گذشته چهار بار به فینال این رقابت‌ها رسیده است.

هاینز در مورد حریف خود گفت: «آنها بهترین تیم جهان هستند، من این را بارها گفته‌ام.» او در ادامه به قدرت و تجربه بارسلونا اشاره کرد و گفت:«آنها به خوبی می‌دانند که چطور در چنین موقعیت‌هایی بازی کنند. فرقی نمی‌کند چه ترفندی به کار ببرند، بازی با مهاجم، حمله از جناح چپ، تحت فشار قراردادن هافبک‌های میانی یا خارج کردن بازیکنان ما از جایگاهشان، بارسلونا می‌تواند از راه‌های مختلفی به شما ضربه بزند.»

سرمربی چلسی تاکید کرد: «ما باید کاملاً مراقب باشیم و حتی برای یک ثانیه هم تمرکزمان را از دست ندهیم. این بازی در درجه اول یک نبرد ذهنی است و ما می‌دانیم که برای صعود به مرحله بعد باید بی نقص عمل کنیم.»

میلی برایت، کاپیتان چلسی، در این هفته به گفت: «احتمالا این بزرگترین بازی دوران حرفه‌ای ماست.» او به اهمیت حفظ این پیروزی یک گله در دیدار برگشت اشاره کرد.

بارسلونا در ترکیب خود از آیتانا بونماطی، برنده توپ طلای سال جاری، و همچنین الکسیا پوتیلاس، دارنده این جایزه در دو سال گذشته، بهره می‌برد. آن‌ها در فینال 2021 چلسی را با نتیجه پرگل شکست دادند و در نیمه نهایی فصل گذشته هم با برتری 2-1 در مجموع دو دیدار به پیروزی رسیدند.

هاینز در پاسخ به سوالی در مورد مدیریت احساسات بازیکنان با توجه به پیروزی فوق‌العاده در دیدار رفت، گفت: «تنها کسی که می‌تواند مرا از کوره در ببرد فرزند من است. وقتی نمی‌توانم با یک بچه پنج ساله کنار بیایم، کمی دستپاچه می‌شوم. پدر یا مادر بودن سخت‌ترین کار دنیاست. اما سرمربیگری یک تیم فوتبال با بازیکنانتان یک افتخار و امتیاز است.»

او در ادامه گفت: «من به این موضوع با احساسات نگاه نمی‌کنم، من با خانواده فوتبالی‌ام هستم. دوست دارم با آن‌ها در خط مقدم باشم و همانطور که همیشه مشتاقانه منتظر تماشای بازی آنها هستم، فردا [شنبه] هم همینطور خواهم بود.»

احتمال بازگشت ناتالی بیورن، مدافع چلسی، و مارن میلد، هافبک این تیم، پس از بهبودی از مصدومیت، قوت قلبی برای شاگردان هاینز است. برایت که به دلیل مصدومیت زانو پنج ماه از میادین دور بود، هفته گذشته به عنوان بازیکن ذخیره استفاده نشده به ترکیب تیم بازگشت و می‌گوید برای شرکت در بازی «کاملاً آماده» است.

چلسی برای مقابله با بارسلونا باید «بی نقص» باشد

بارسلونا در تمرینات روز جمعه با ترکیب کامل حاضر بود، به این معنی که کیرا والش و لوسی برنز، بازیکنان انگلیسی این تیم، می‌توانند در دیدار مقابل چلسی به میدان بروند.

آیتانا بونماطی، هافبک بارسلونا، اذعان می‌کند که این برای تیمش شرایط ناآشنایی است، زیرا آن‌ها به دنبال اولین بازگشت خود از شکست در این فصل هستند. تنها مورد مشابه تساوی 4-4 مقابل بنفیکا در مرحله گروهی با گل تساوی لوسی برنز در دقیقه 96 و تساوی 1-1 مقابل لوانته در لالیگا در ماه فوریه بوده است.

با این حال، آن‌ها سابقه بازگشت از شرایط سخت را دارند، مانند پیروزی 3-2 مقابل وولفسبورگ در فینال سال گذشته پس از عقب افتادن 2-0. بونماطی امیدوار است که بتوانند از آن تجربه استفاده کنند.

او گفت: «این یک چالش جدید است، ما بارها در طول فصل خودمان را در چنین وضعیتی نمی‌بینیم.» هافبک بارسلونا در ادامه گفت:«این نوع بازی‌ها ما را به تحرک وا می‌دارد و باعث می‌شود بهترین بازی خود را به نمایش بگذاریم. من از این تیم چیزی کمتر از این را از خودش انتظار ندارم. بونماطی گفت: «ما در فینال در 45 دقیقه توانستیم بازی را برگردانیم، چرا حالا در 90 دقیقه نتوانیم این کار را تکرار کنیم؟»

جاناتان گیرالدز، سرمربی بارسلونا، گفت که آن‌ها باید «از نظر ذهنی قوی باشند تا بر مشکلات غلبه کنند» و باخت یک گله دیدار رفت را جبران کنند.

او در ادامه افزود: «وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، همه چیز آسان‌تر است. در شرایط بد، ما باید توانایی ذهنی لازم برای تغییر اوضاع را داشته باشیم.»

سرمربی بارسلونا تاکید کرد: «به دلیل تجربه ما در این نوع بازی‌ها، جنبه روانی بسیار مهم خواهد بود، اما جنبه فوتبالی نیز کلیدی خواهد بود.»

گیرالدز در پایان گفت: «شاهد یک بازی عالی با بازیکنان برتر خواهیم بود که نمایش فوق العاده ای ارائه خواهند داد.»

جمع بندی آفتاب ورزشیدر پایان، فوتبال زنان نیرویی قدرتمند و تأثیرگذار در دنیای ورزش است که بازیکنان بااستعداد، هواداران پرشور و دسترسی جهانی در حال رشدی دارد. همانطور که دستاوردها و مشارکت‌های فوتبالیست‌های زن را جشن می‌گیریم، باید به حمایت و سرمایه‌گذاری در رشد این ورزش ادامه دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که نسل‌های آینده ورزشکاران زن فرصت‌ها و منابعی را که برای موفقیت نیاز دارند، در اختیار داشته باشند. آینده فوتبال زنان روشن است و دنیا شاهد درخشش مداوم این ورزشکاران فوق‌العاده در “بازی زیبا” خواهد بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.