کد خبر: ۴۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
هشدار خسارت به کشاورزان ۳۱ استان
ن هواشناسی با صدور هشدار نفوذ سامانه بارشی و خسارت به محصولات کشاورزی ۳۱ استان کشور از رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت تا روز جمعه خبر داد.

مخاطب۲۴- پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

فردا در برخی ساعات در مناطقی از غرب، ارتفاعات زاگرس و ارتفاعات البرز مرکزی بارش‌های پراکنده روی می‌دهد و دیگر مناطق کشور جو آرامی دارند.

روز سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور به‌تدریج بارش‌ها در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به‌صورت رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد آغاز می‌شود.

روز چهارشنبه سامانه بارشی در غرب و جنوب غرب کشور تقویت شده و گستره فعالیت آن جنوب و بخش‌هایی از مرکز کشور را در برمی‌گیرد.

روز پنجشنبه فعالیت سامانه بارشی در نیمه غربی، مرکز و نیمه جنوبی ایران ادامه دارد. طی سه روز آینده در نوار شرقی کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. همچنین در ۳ روز آینده شرق و جنوب خلیج‌فارس مواج است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های همرفتی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۱

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۱۴

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۱: جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال و غرب خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۲: جنوب آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، نیمه جنوبی همدان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۳: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، غرب زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، جنوب قم، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، سمنان، کرمان، خراسان جنوبی.

جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۱۴: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، گیلان، زنجان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد، سمنان، تهران، قم، قزوین، البرز، کرمانشاه، همدان، لرستان، مرکزی، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و غرب اصفهان، شمال فارس، شمال بوشهر، ارتفاعات کرمان و هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه: تسریع در برداشت مزارع غلات آماده برداشت در استان‌های جنوبی و چغندرقند در خوزستان، محافظت از دپو‌های گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش رگباری بویژه در استان بوشهر، عدم انجام آبیاری مزارع غلات جهت جلوگیری از خوابیدگی با توجه به وقوع باد شدید، اجتناب از محلول پاشی و سم پاشی در مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش ها، پایش مستمر بیماری‌های قارچی غلات در مزارع سبز و مزارع آماده برداشت، عدم انجام هرگونه عملیات کشاورزی در نخیلات استان‌های جنوبی بویژه در مرحله گرده افشانی، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها، حفاظت از مزارع صیفی‌جات، کنترل دما و رطوبت انبار‌ها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش، عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، جلوگیری از نفوذ روان‌آب به داخل سالن‌ها، پاک‌سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش، عایق‌بندی و محافظت از کندو‌ها در مقابل بارش، عدم تردد کمباین‌های برداشت غلات بر روی مزارع در هنگام رخداد بارندگی

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های همرفتی

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۹: جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، شمال و غرب و شرق هرمزگان و جنوب کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی.

توصیه: احتیاط در سفر‌ها بویژه برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی، امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۰

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۹: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق استان‌های سمنان و کرمان.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۰: جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قَیِم برای نهال‌ها.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چه نکات مهمی را باید قیل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی استوک بدانیم؟ title
بسیاری از مردم تمایل دارند کامپیوتر‌های دست دوم را خریداری کنند، زیرا قیمت آن‌ها بسیار کمتر از کامپیوتر‌های نو است.
آپدیت جدید واتساپ با تغییرات گسترده منتشر شد title
انتشار آپدیت جدید واتساپ برای اندروید و iOS آغاز شده است. آخرین به روزرسانی WhatsApp تغییراتی ظاهری و همچنین کاربردی را به دنبال می‌آورد.
برو کشکت و بساب و عمر نوح کن! title
اگر می‌خواهید عمر طولانی و سالمی را تجربه کنید خوردن این خوراکی پرخاصیت را به شما توصیه می‌کنیم.
همسر بهرام رادان دقیقا به کجا خیره شده است؟ title
تصویری از نگاه روبه افق مینا مختاری با فنجان چایی در دست منتشر شده است.
بدترین رانندگان جهان اهل کدام کشور هستند؟ title
احتمال مرگ در یک تصادف رانندگی در جمهوری دومینیکن ۱۵ برابر بیشتر از ایسلند است.
هوش مصنوعی چه مشکلی با فضایی‌ها دارد title
همیشه این سوال وجود داشته است که در جهانی با میلیارد‌ها کهکشان و ستاره چرا ما نشانه‌ای از موجودات بیگانه پیدا نمی‌کنیم. ظاهرا هوش مصنوعی مانع پیدا کردن فضایی‌ها می‌شود
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.