کد خبر: ۳۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱
فین‌تک به دسته‌ای از فناوری‌های مالی گفته می‌شود که بانکداری تلفن همراه، درگاه پرداخت اینترنتی و اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد. رشد چشم‌گیر صنعت و تکنولوژی باعث تمایل افراد زیادی به سرمایه‌گذاری در فین‌تک شده است.

احتمالا شما هم برای سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کار‌‌های جدید با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اید. یکی از این‌ چالش‌ها پیدا کردن بهترین روش‌ و نحوه درست سرمایه‌گذاری است. از این‌رو قصد داریم در این مقاله سرمایه‌گذاری در فین‌تک و استارت‌آپ‌ها را بررسی کنیم.

فین‌تک فرایند‌های مالی دشوار و مدیریت سرمایه را آسان‌تر کرده و تسریع می‌بخشد.

در واقع فین‌تک به دسته‌ای از فناوری‌های مالی گفته می‌شود که بانکداری تلفن همراه، درگاه پرداخت اینترنتی و اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد. رشد چشم‌گیر صنعت و تکنولوژی باعث تمایل افراد زیادی به سرمایه‌گذاری در فین‌تک شده است.

دلیل اهمیت سرمایه‌گذاری

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تورم بالا، اهمیت سرمایه‌گذاری برای هر فردی آشکار است. مردم برای حفظ ارزش دارایی، کسب سود در آینده و رسیدن به درآمد بیشتر سرمایه‌گذاری به روش‌های مختلف را امتحان می‌کنند. هریک از این روش‌ها بازدهی متفاوتی در آینده خواهد داشت.

انتخاب روش سرمایه‌گذاری به عواملی مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل مهم هدف فرد و سرمایه اولیه است. از جمله مزایایی که سرمایه‌گذاری دارد عبارتند از:

  • دستیابی به اهداف مالی
  • رشد سرمایه
  • عقب نماندن در شرایط تورم

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فرد سرمایه‌گذار انتخاب گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری است. به این منظور افراد باید برنامه مالی و هدف مشخصی را برای خود تعیین کنند تا بدانند در چه بازه زمانی، چه میزان سودی را می‌خواهند به‌دست آورند.

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)

ETF مخفف Exchange-traded fund بوده که به معنی صندوق‌های قابل معامله است. قیمت ETFها در طول روز تغییر می‌کند. به عبارتی سرمایه‌گذاران می‌توانند این واحدها را مانند سهام، از طریق سامانه معاملاتی خریداری کنند‌. برای خرید صندوق‌های ETF ابتدا باید از سامانه سجام کد بورسی دریافت کنید. سپس از طریق پنل‌های معاملاتی اقدام صندوق‌ها را می‌خرید.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی که مبتنی بر صدور و ابطال هستند؛ از طریق سامانه اختصاصی یا مراجعه حضوری صورت می‌گیرد. این صندوق‌ها یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی است که‌ تخصص و زمان کافی برای انتخاب سهام ندارند‌. شما به‌عنوان فرد سرمایه‌گذار می‌توانید با سرمایه‌ کم نیز در این نوع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF مزایای قابل توجهی دارد که به شماری از آنها اشاره می‌کنیم:

  • معامله آنلاین: قابلیت معامله آنلاین در صندوق‌های ETF وجود دارد.
  • به‌روزرسانی خالص ارزش دارایی‌ها: امکان به‌روزرسانی خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) در صندوق‌های قابل معامله که هر دو دقیقه یکبار صورت می‌گیرد.
  • درصد کارمزد ناچیز: پایین بودن میزان درصد کارمزد در صندوق‌های قابل معامله

سهام

در تعریف کلی از سهام می‌توان گفت؛ سهام به معنای مالکیت هر فرد از دارایی مشخصی شامل شرکت‌های سهامی خاص یا سهامی عام بوده و میزان دارایی‌های او را نشان می‌دهد. اگر نوع ویژه‌ای از سرمایه‌گذاری در فین تک مدنظرتان است، ما سرمایه‌گذاری روی سهام را به‌عنوان یک روش خوب و کارآمد پیشنهاد می‌کنیم.

بلاکچین

بلاکچین نوعی پایگاه داده یا (Database) است که اطلاعات آن به صورت الکترونیکی در سیستم کامپیوتری ذخیره می‌شود. در حقیقت یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های بلاکچین با دیگر دیتابیس‌ها در ساختار ذخیره اطلاعات است.

از نظر ساختار لغوی بلاکچین از دو کلمه block و chain تشکیل می‌شود. به فضاهایی که در آن اطلاعات ذخیره می‌شود بلاک می‌گویند. ترتیب قرارگیری بلاک‌ها نیز به صورت چین بیان می‌شود.در واقع در این فناوری اطلاعات داخل بلاک‌هایی قرار می‌گیرد که همگی این بلاک‌ها به یکدیگر متصل‌اند.

نکته: فناوری بلاکچین را به صورت شبکه‌ای در نظر می‌گیرند که مانند پایگاه داده کار می‌کند و مرکزیت ندارند و توسط ارگان خاصی کنترل نمی‌شوند.

برخی از مزایای بلاکچین عبارتند از:

  • وجود امنیت اطلاعات در بلاکچین
  • غیرقابل تغییر بودن اطلاعات
  • قابل مشاهده بودن اطلاعات برای همه اعضا
  • دارای الگوریتم اجماع

چگونگی و فرآیند‌ پرداخت

در فرایند پرداخت وجه خدمات، در ابتدا باید اطلاعات درخواست پرداخت وجه مثل مبلغ، نوع پرداخت، گیرنده وجه و تاریخ پرداخت ثبت و بررسی شود. نمونه‌های سیستم‌ پرداخت متنوع هستند. دو سهم وجود دارد که از فین تک استفاده می‌کنند:

  • Block: بلاک که پیشتر Square نام داشت، با توسعه یک فناوری، خدمات تجاری و پرداخت‌های موبایلی را با استفاده از یک سرویس ساده اجرا می‌کند. این فناوری به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد تا پرداخت‌ خود را با تلفن هوشمند پردازش کنند و موجودی را ردیابی کرده و وجه مالی را دریافت کنند. بلاک دارای سرویس پرداخت تلفن همراه Cash App نیز است.
  • PYPL: اکثر افراد با این شیوه پرداخت آنلاین آشنا هستند؛ چرا که بیش از ۳۰۰میلیون حساب تا سال ۲۰۲۱ از پی‌پال استفاده کرده‌اند. این شرکت سرویسش را برای استفاده شخصی ارائه می‌دهد.

انتخاب درست روش سرمایه‌گذاری در فین‌تک و استارت‌آپ‌های مالی

کلام پایانی

در این مقاله اشاره کردیم که فین‌تک طیف گسترده‌ای از محصولات مالی را شامل می‌شود. فین‌تک با استفاده از فناوری‌‌های جدید با هدف بهبود فرایندها، امور مالی سنتی را تغییر داده است. این صنعت رشد خوبی داشته و خدمات کاملی را به کاربران ارائه می‌دهد.

سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در فین تک را دارند، می‌توانند در ETFها سرمایه‌گذاری کنند. برای سرمایه‌گذاری روی نوع خاصی از فین‌تک، سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌ها از طریق سهام یا ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌شود. در هر روش سرمایه‌گذاری باید در نظر داشته باشید که طی چه مدت زمانی، با چه مقدار سرمایه‌ و در چه حوزه‌ای قصد سرمایه‌گذاری دارید.
همچنین می‌توانید با بررسی انواع وام برای سرمایه‌گذاری وام خرید قسطی دریافت کنید. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین ارائه‌دهنده وام کالا هستند.




 

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.