کد خبر: ۳۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
سخنگوی وزارت امور خارجه:
کنعانی گفت: آمریکا در جایگاهی نیست که درباره انتخابات ایران موضع‌گیری و مداخله کند. مقامات آمریکا فکری به حال سلامت انتخابات کشور خود بکنند.

مخاطب 24- ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز با سپاس از مشارکت مردم در انتخابات در پاسخ به سؤالی درباره نشست کشور‌های اسلامی و نقش آن در رسیدن حماس به اهداف خود گفت: فردا رویداد مهمی در جده در سازمان همکاری‌های اسلامی درباره فلسطین داریم. این نشست‌ها حاصل تلاش دیپلماتیک جمهوری اسلامی است.

وی افزود: با توجه به جایگاه ویژه سازمان همکاری اسلامی در مساله فلسطین انتظار این بود که در پنج ماه گذشته شاهد اقدام موثر و تعیین کننده‌ای از این سازمان باشیم، اما به رغم جلسه‌ای که در اوایل این بحران برگزار شد این سازمان آنطور که باید در مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی اقدام نکرد.

بیشتر بخوانید



او گفت: در سایه جنگ طلبی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا این جنگ ناجوانمردانه همچنان ادامه دارد و سازمان همکاری‌های اسلامی فردا در آزمون قرار می‌گیرد تا مشخص شود چقدر می‌تواند در کنترل رژیم غاصب تاثیر گذار باشد.

کنعانی بیان کرد: آن چه که مهم است پایان دادن به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطین یه ویژه نوار غزه است. اکنون آن‌ها از گرسنگی دادن به مردم از یک ابزار جنگی استفاده می‌کنند و بیشتر شهروندان فلسطین از گرسنگی رنج می‌برند و تکلیف کشور‌های اسلامی این است که به جنگ ظالمانه پایانه بدهند و زمینه برای گشایش مرز‌ها برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه فراهم شود.

طرح ادعا‌های بی‌اساس درباره میدان آرش حقی برای مدعی ایجاد نمی‌کند

وی افزود: جمهوری اسلامی در میدان آرش بر اساس مذاکرات دو جانبه با دولت کویت بر همکاری و مصالح مشترک تاکید کرده و بر تداوم مذاکرات حقوقی متکی است و ارائه بیانیه توخالی کمک کننده نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مواضع اصولی مان درباره حقوق بین المللی را اعلام کردیم. طرح ادعا‌های یک جانبه حقوقی برای مدعی ایجاد نمی‌کند.

او درباره دستاورد سفر رئیس جمهور به الجزایر گفت: شرکت در اجلاس سران شرکت‌های صادر کننده گاز که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود، اهداف مهمی برای کشور‌های ذینفع دارد.

کنعانی گفت: الجزایر یکی از کشور‌های مهم جهان اسلامی بوده و عضو غیر دائم سازمان ملل است و خوشبختانه روابط ما با این کشور برادرانه و دوستانه است و شاهد تحرک جدید با سفر متقابل مقامات هستیم. در حوزه منطقه‌ای دارای ارتباط مشترک درباره فلسطین هستیم و این سفر فرصت خوبی بود.

سخنگوی وزارت کشور متذکر شد: انتظار داریم که مناسبات اقتصادی میان دو کشور همپای تعاملات سیاسی شود.

روابط نظامی ایران و روسیه مبتنی بر مقررات بین المللی و مصالح مشترک است

کنعانی درباره ادعایی درباره کمک نظامی ایران به روسیه گفت: روابط نظامی ایران و روسیه مبتنی بر حقوق و مقررات بین المللی و مصالح مشترک است. همکاری‌های ما علیه هیچ کشوری نیست و مواضع ما علیه اوکراین روشن است و بار‌ها گفته ایم که جنگ را راه حل نمی‌دانیم؛ لذا طرح ادعا‌هایی این چنین برای مشوش کردن اذهان عمومی است. ما از راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ اوکراین حمایت می‌کنیم.

کنعانی گفت: رژیم صهیونیستی بر مبنای آشوب طلبی و ماهیت تروریستی خود دنبال دامن زدن جنگ در منطقه است و هر اقدامی که این رژیم علیه کشور‌های منطقه انجام بدهد تلاش برای تسری جنگ و ایجاد ناامنی است؛ مسئولیت آن متوجه خود این رژیم و حامی اصلی آن آمریکا است. طبیعتا جامعه جهانی نسبت به آنچه که رژیم صهیونیستی علیه لبنان انجام می‌دهد مسئول است.

سخنگوی وزارت کشور متذکر شد:ما ائتلاف‌های کذایی را کمک به امنیت منطقه نمی‌دانیم و انتظار داریم همه کشور‌ها به مقررات بین المللی پایبند باشند.

حقابه ایران از هیرمند یک حق اثبات شده است

وی افزود: ما در رابطه با حقابه ایران از هیرمند حق اثبات شده داریم؛ امیدواریم افغانستان در عمل به اظهارات خود پایبند باشند و در چارچوب معاهده حق ایران را تامین کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای اخیر وال استریت ژورنال در موضوع روابط ایران و سودان تاکید کرد: ادعای مطرح شده یک ادعای بی‌اساس با انگیزه‌های سیاسی است.

کنعانی اظهار کرد: مفاد مرتبط با تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را در نشست شورای همکاری خلیج فارس را محکوم می‌کنیم و جزایر ابوموسی جزء ایران است و بیانیه پایانی نشست پذیرفته شده نیست.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی حاکمیت خود را بر خاکش اعلام می‌کند، بیان کرد: کشور‌های خلیج فارس باید بر اساس حسن نیت تاریخی در راستای منافع مشترک تاکید داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی انتظار دارد همسایگان از طرح ادعا‌های غیر واقعی پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پرتاب ماهواره ایران و واکنش آمریکا گفت: مقامات جمهوری اسلامی توضیحات لازم را درباره آنچه مقامات آن‌ها به گزاف مطرح کردند، را دادند. همکاری‌های دفاعی و فضایی ایران و روسیه متعارف است و بر اساس مصالح دو کشور تعریف شده و کسی نمی‌تواند تشکیک ایجاد کند.

او افزود: جمهوری اسلامی همکاری مشترکی با فدراسیون روسیه دارد و ما ادعا‌های مطرح شده از طرف آمریکا را رد کرده و آن را بی اساس می‌دانیم.

کنعانی گفت: نقش آمریکا و طرف‌های اروپایی روشن است و اگر بر اساس صلح بین المللی عمل می‌کردند جنگ اوکراین رخ نمی‌داد. آنان به جای کاهش دامنه‌های جنگ همواره سوخت بر این آتش ریختند.

او ادامه داد: آمار‌ها گویاست که چه کسی به آتش جنگ اوکراین دامن زده در آمار رسمی وزارت دفاع آمریکا آمده که ایالت متحده از سپتامبر سال ۲۰۲۲ ال ۲۰۲۳ هشتاد میلیون دلار از فروش تسلیحات درآمد زایی کرده و نکته قابل توجه این است که پنجاه میلیارد دلار از این تجهیزات را به متحدان اروپایی خود فروخته و صنعت نظامی آمریکا در این مدت معتدل بیست سال رشد کرده و پس شواهد گویای همه چیز است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آنچه که رخ داد دلیل دیگری بر جنگ طلبی رژیم صهیونیستی و نقض حاکمیت کشورهاست. مسلم است که نیرو‌های مستشاری جمهوری اسلامی بر اساس دعوت سوریه علیه مبارزه با تروریسم حضور دارد و اقدام صهیونیست‌ها در هدف قرار دادت این نیرو‌ها دلیل دیگری از حمایت تمام عیار این رژیم از تروریست‌هاست.

کنعانی تاکید کرد: ایران بار‌ها نشان داد که اقدامات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

او ادامه داد: آمریکا در جایگاهی نیست که درباره انتخابات ایران موضع گیری و مداخله کند. مقامات آمریکا فکری به حال سلامت انتخابات کشور خود بکنند که هر دوره ماجرا‌های عجیب و غریبی در روند انتخاباتی این کشور رخ می‌دهد.

کنعانی افزود: افزایش نارضایتی از عملکرد آمریکا در خصوص غزه، افزایش شکاف فقیر و غنی در آمریکا و عدم آزادی انتخابات و فقدان شفافیت در رای دادن شاخصه‌های نظامی و سیاسی این کشور است پس اگر بلدند اول مسائل خود را حل کنند.

او درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه مجارستان وصحبت‌های وی درباره این که تحریم‌ها مانع مناسبات اقتصادی با ایران نمی‌شود، گفت: سفر وزیر این کشور به ایران به میزبانی وزارت اقتصاد انجام شد. این سفر فرصتی بود که طرفین زمینه‌های لازم را برای ارتباط اقتصادی را مورد بررسی قرار داده و زمینه‌های مناسب را فراهم کنند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: میان ایران و مجارستان مشورت‌های سیاسی خوبی وجود دارد.

کنعانی درباره توافق امنیتی ایران و عراق نیز تصریح کرد: توافق میان طرفین حاصل اراده دو طرف برای تعمیق همکاری‌ها و تامین امنیت مرز‌های طولانی دو کشور بود؛ توافق امضا شده تا حدود قابل‌توجهی اجرا شده و کمیته مشترکی ناظر بر این توافق وجود دارد؛ گفتگو‌ها و مشورت‌های تیم‌های امنیتی دو کشور ناظر بر روند اجرای کامل این توافقنامه است؛ این مشورت‌ها ادامه دارد.

وی تاکید کرد: ایران بر ضرورت اجرای این توافق تاکید دارد؛ عراق هم تعهد خود را به آن کرده است؛ انتظار داریم عراق گام‌های تکمیلی خود را بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ثبات در افغانستان به امنیت منطقه کمک می‌کند تحکیم امنیت هدف جمهوری اسلامی است. ایران از منظر اخلاقی و سیاست همسایگی و پیوند‌های خویشاوندی ارتباط مثبت با افغانستان و کمک به این کشور را ماموریت خود می‌داند. ما توسعه همکاری‌های مشترک دو ملت را کمک کننده به ثبات و امنیت و توسعه می‌دانیم.

کنعانی تاکید کرد: در مناسبات دو جانبه از موضوعات اصولی و حقوق ایران چشم پوشی نمی‌کنیم.

او درباره مخالفت ایران با کریدور زنگزور و مخالفت ارمنستان و مواضع جدید ایران گفت: موضع جمهوری اسلامی بار‌ها اعلام شده و همان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب ها: آمریکا انتخابات
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.