کد خبر: ۳۵۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اقدام غیرقانونی آمریکا در توقیف و انتقال هواپیمای باری ۷۴۷ شرکت امتراسور ونزوئلا را محکوم و حمایت ایران از تلاش‌های ونزوئلا برای اعاده مالکیت و دسترسی به اموالش را اعلام کرد.

مخاطب 24- ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۴ بهمن ماه اقدام غیرقانونی آمریکا در توقیف و انتقال هواپیمای باری ۷۴۷ شرکت امتراسور ونزوئلا را محکوم کرد.

براساس اخبار منتشر شده دولت آمریکا یک فروند هواپیمای «بوئینگ-۴۷۷» متعلق به ونزوئلا را توقیف کرده است. مقام‌های آمریکایی در توجیه اقدام خود مدعی شده‌اند که فروش این هواپیما بدون مجوز دولت آمریکا انجام شده است.

وی این اقدام را تصاحبی ناروا و نتیجه ربایش، اقدامات قهری یکجانبه آمریکا و نقض اصول اساسی منشور سازمان ملل و حقوق بین‌المللی خواند.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران حمایت قاطع خود را از تلاش‌ها و اقدامات قانونی و دیپلماتیک ونزوئلا در جهت اعاده مالکیت و دسترسی به دارایی و اموال این کشور اعلام می‌کند.

«آسوشیتدپرس» در این باره گزارش داد که مقام‌های آمریکا مدعی هستند که این هواپیما که قبلا توسط یک شرکت هواپیمایی تحریم شده ایران (ماهان) به شرکت دولتی ونزوئلا فروخته شده بوده، نقض قوانین کنترل صادرات آمریکاست. وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که این هواپیما به «فلوریدا» رسیده و آن را اسقاط خواهد کرد.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باری، حامل قطعات خودرو به همراه ۱۴ ونزوئلایی و ۵ تبعه ایرانی در تاریخ شش ژوئن (۱۶ خرداد ۱۴۰۱) از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد، از ورود این هواپیما به اروگوئه جلوگیری و به ناچار به آرژانتین برگشت و از آن زمان در آرژانتین توقیف شده و گذرنامه خدمه پرواز نیز مصادره و از خروج آن‌ها از آرژانتین جلوگیری شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ در این خصوص بیان کرد: هواپیمایی که توقیف است در مالکیت ونزوئلا است و از نظر مالکیت و تابعیت هیچ ارتباطی با ایران ندارد. این هواپیما به طرف ونزوئلایی فروخته شده و مدارک فروش و انتقال مالکیت براساس سازوکار‌ها و قوانین بین‌المللی از جمله ایکائو به ثبت رسیده است و ادعای آمریکا مبنی بر غیرقانونی بودن این معامله ادعای بی ربطی است. مخالفت خود را با این اقدام بیان کردیم.

بالاخره پنج خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین، پس از ۱۲۹ روز با تلاش دیپلماتیک و کارزار حقوقی و کنسولی مشترک ایران و ونزوئلا آزاد شدند.

دادگاهی در آمریکا پس از فرود این هواپیما از آرژانتین خواسته بود تا آن را توقیف کند که این هواپیما در ژوئن ۲۰۲۲ توسط آرژانتین توقیف شد و مقام‌های آمریکایی چندین هفته بعد برای در اختیار گرفتن آن اقدام کردند. آرژانتین روز یکشنبه این هواپیما را به آمریکا منتقل کرده است.

منبع: فارس

برچسب ها: ناصر کنعانی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
همسر سابق ریحانه پارسا با چه کسی ازدواج کرد؟ title
مهدی کوشکی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش، از ازدواج خود با محیا مهدی‌زاده خبر داد.
برگزیده
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.