کد خبر: ۳۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
ساندویچ پانل آلومینیوم یک متریال ساختمانی مدرن و البته خاص است که در دسته پنل‌های ساندویچی جای می‌گیرد.

ساندویچ پانل آلومینیوم یک متریال ساختمانی مدرن و البته خاص است که در دسته پنل‌های ساندویچی جای می‌گیرد. این دسته از متریال‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و برای ساخت دیوارها و سقف کاربرد دارند. کاربرد آن‌ها در چند دهه اول پس از تولید بسیار محدود بود اما به مرور بکارگیری آن‌ها گسترش یافت. آنچه موجب شده تا این متریال برتر از مصالح بنایی باشد مزیت‌های چندگانه آن است. برخی از این مزایا و ویژگی‌ها در تمام انواع ساندویچ پانل مشترک هستند. اما هر پنل بر اساس جنس ورق و نوع ماده عایقی که در تولید آن به کار می‌رود دارای تعدادی خصوصیت اختصاصی هم می‌باشد. ورق‌های گالوانیزه، آلوزینک، چوب، فایبرگلاس و آلومینیوم را می‌توان در تولید پنل‌های ساندویچی به کار برد.

مزایا و معایب استفاده از ساندویچ پانل آلومینیوم

جنس ورق عامل تأثیرگذار اصلی در تعیین میزان استحکام، وزن، دوام و حتی قیمت این متریال است. از میان تمام انواع مصالح و متریال‌های ساختمانی ساندویچ پانل آلومینیوم یکی از خاص‌ترین‌ها محسوب می‌شود. فلز آلومینیم دارای ویژگی‌های بی‌نظیری می‌باشد که آن را از سایر فلزها بخصوص آهن متمایز می‌سازد اما مشکل اینجا است که منابع آن در طبیعت بسیار محدود هستند. در مجموع فولاد و سایر آلیاژهای آهن کاربرد بیشتری در صنایع مختلف و از جمله صنعت ساختمان دارند. با این وجود در برخی از پروژه‌های ساختمانی برای اجرای دیوارها و سقف، بنا بر نظر سازنده و با تأیید کارفرما به جای پنل‌های گالوانیزه و آلوزینک از ساندویچ پانل آلومینیوم استفاده می‌شود.

تولید ساندویچ پانل آلومینیوم

خط تولید ساندویچ پنل شامل چند مرحله می‌باشد که باید به طور پیوسته و بدون وقفه انجام شوند. این مراحل برای همه پنل‌های ساندویچی مشترک است. اما پیش از آغاز فرآیند تولید باید مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کرد. ورق‌های تولیدی کارخانجات مختلف کیفیت یکسانی ندارند. در اولین مرحله از تولید ساندویچ پانل آلومینیوم و برای افزایش چسبندگی ورق‌ها، آن‌ها را از درون دستگاه مخصوص عبور می‌دهند. سپس چسب مخصوص روی سطح داخلی دو ورق قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مرحله قرار دادن فوم عایق در بین ورق‌ها و افزایش حرارت است. در نهایت برش، خنک‌سازی و بسته‌بندی ساندویچ پانل انجام می‌شود.

به منظور تولید ورق مورد استفاده در ساخت ساندویچ پانل آلومینیوم روش‌های مختلفی وجود دارد. در تمام این روش‌ها اسلب طی چند مرحله به ورق تبدیل می‌شود. ورق آلومینیم در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود اما تمام ضخامت‌ها مناسب ساندویچ پانل نیستند. برای هر کارکردی باید ضخامت متناسب را به کار برد. بهترین روش برای تولید این ورق شامل مراحل زیر است:

  • بالا بردن دما اسلب آلومینیوم به منظور افزایش شکل‌پذیری
  • نورد گرم و عبور اسلب‌ها از میان غلتک‌ها
  • نورد سرد و کاهش ضخامت ورق
  • آنیلینگ (annealing) و بالا بردن استحکام ورق
  • موج‌گیری و پرداخت نهایی

مزایای ساندویچ پانل آلومینیوم

جلوگیری از عبور حرارت و صدا، ابعاد استاندارد، ضخامت اندک، نمای زیبا، امکان نصب سریع و امکان باز کردن از محل نصب اولیه و استفاده مجدد مهم‌ترین مزیت‌های مشترک میان تمام انواع پنل هستند. ساندویچ پانل آلومینیوم علاوه بر موارد مذکور چند مزیت و ویژگی اختصاصی هم دارد. شاخص‌ترین مزیت این متریال که بخصوص در صنعت ساختمان از ارزش زیادی برخوردار است مقاومت بالا در برابر خوردگی می‌باشد. ساندویچ پانل آلومینیوم حتی در محیط‌های آسیب‌زا و اسیدی هم دوام بالایی دارد و دچار خوردگی نمی‌شود.

آلومینیم وزن کمتری نسبت به فولاد دارد و از جمله فلزهای سبک است. امروزه با توجه به اینکه اکثر ساختمان‌ها دارای اسکلت هستند وزن کمتر به معنای فشار کمتر به سازه و انعطاف بیشتر ساختمان در برابر نیروهای جانبی می‌باشد. به‌خصوص در پروژه‌های بزرگ وقتی از ساندویچ پانل آلومینیوم برای ساخت دیوارها و سقف استفاده شود وزن ساختمان به میزان موثری کاهش می‌یابد. از طرف دیگر آلومینیم قابلیت بازیافت دارد و از جمله مواد سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود. آلومینیوم بازیافتی را می‌توان در صنایع مختلف و با اهداف گوناگون به کار گرفت.

مزایا و معایب استفاده از ساندویچ پانل آلومینیوم

معایب ساندویچ پنل آلومینیم

قیمت همواره یک فاکتور مهم در رابطه با مصالح و متریال‌های ساختمانی است. قیمت ساندویچ پانل آلومینیوم اصلی‌ترین ضعف آن می‌باشد. این متریال قیمت بیشتری نسبت به سایر انواع مصالح دارد و به میزان قابل‌توجهی گران‌تر از پانل‌های آلوزینک و گالوانیزه است. همانطور که ذکر شد میزان فلز آلومینیم در سطح زمین محدود می‌باشد و همین محدودیت سبب بالا رفتن قیمت این فلز می‌شود. از طرف دیگر بر طبق استاندارد و به منظور اطمینان از کارایی محصول باید از ورق با ضخامت ۰.۷ میلی‌متر در تولید ساندویچ پانل آلومینیوم بهره برد. اما ورق‌های گالوانیزه و گالوالوم را می‌توان با ضخامت ۰.۴ و ۰.۵ هم به کار گرفت. هر چه ضخامت ورق بیشتر باشد قیمت آن هم بالاتر است.

انواع ساندویچ پانل آلومینیوم

این متریال بسته به نوع جداره در دو مدل دیواری و سقفی تولید می‌شود. ساندویچ پانل سقفی دارای برآمدگی‌های سطحی در سمت بیرونی می‌باشد که به آن‌ها گام می‌گویند. گام‌ها علاوه بر افزایش مقاومت در برابر نیروهای وارده، محل مناسبی برای اتصال و همپوشانی بین دو پانل آلومینیم مجاور هستند. نوع دیواری در چند مدل شامل ساده، شیاردار و پیچ مخفی تولید می‌شود. انتخاب از میان آن‌ها بیشتر بسته به نظر طراح و سبک نمای پروژه دارد. به منظور اتصال پنل‌های دیواری از شیوه فاق و زبانه استفاده می‌شود. در مورد رنگ دست طراحان و پیمانکاران باز است و این متریال را می‌توان در رال رنگ‌های مختلف تولید نمود.

ضخامت و نوع ماده عایق حرارت دو وجه تفاوت اصلی بین انواع مختلف ساندویچ پانل آلومینیوم هستند. در یک سوله معمولی در تهران کمترین ضخامت هم کارایی لازم را دارد اما برای یک انبار سرد یا سردخانه در تبریز قاعدتاً باید از ضخامت‌های بیشتر بهره برد. پلی استایرن، پشم شیشه، پلی یورتان معمولی، پشم سنگ و پلی ایزوسیانورات را می‌توان در تولید پنل مورد استفاده قرار داد. هر کدام از این مواد خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارند. برای جداره‌های که ممکن است در معرض حرارت شدید و شعله‌های آتش قرار گیرند ساندویچ پانل آلومینیوم با فوم پلی ایزوسیانورات دارای بهترین عملکرد می‌باشد. در ساختمان‌هایی که خطر آتش‌سوزی وجود ندارد پانل با فوم پلی اورتان معمولی بهترین انتخاب به منظور اجرای دیوارها و سقف است.

مزایا و معایب استفاده از ساندویچ پانل آلومینیوم

خرید ساندویچ پانل آلومینیم

همانطور که ذکر شد ساندویچ پانل آلومینیم قیمت بالایی دارد و در دسته متریال‌های اقتصادی جای نمی‌گیرد. اما در برخی پروژه‌هایی که دارای اهمیت ویژه هستند و هیچ مشکلی در تأمین بودجه آن‌ها وجود ندارد خرید ساندویچ پانل آلومینیوم و نصب آن در دیوارها و سقف مطمئن‌ترین راه اطمینان از دوام طولانی‌مدت ساختمان است. شرکت ماموت معتبرترین تولیدکننده پنل در ایران می‌باشد و تولیدات این شرکت در سراسر خاورمیانه بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماموت پیشرفته‌ترین تجهیزات خط تولید را در اختیار دارد و از باکیفیت‌ترین ورق‌های آلومینیم در تولید ساندویچ پانل بهره می‌برد. از آنجایی که نصب پنل باید توسط تیمی از نصابان حرفه‌ای انجام شود بهتر است در زمان خرید متریال با سرپرست تیم نصب مشورت کرد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
برگزیده
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.