کد خبر: ۳۳۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
سال ۲۰۲۳ سال سختی برای خاورمیانه و جهان عرب بود، زیرا این منطقه علاوه بر جنگ‌هایی که سال‌ها متحمل آن است، شاهد جنگ جدیدی بود و بلایای طبیعی برخی کشور‌های منطقه را درنوردید.

مخاطب 24- سال ۲۰۲۳ سال سختی برای خاورمیانه و جهان عرب بود، زیرا این منطقه علاوه بر جنگ‌هایی که سال‌ها متحمل آن است، شاهد جنگ جدیدی بود و بلایای طبیعی برخی کشور‌های منطقه را درنوردید.

از سوریه تا مراکش، لیبی، سودان و غزه... حوادث غم انگیزی که جهان عرب را در سال ۲۰۲۳ تکان داد وتصاویر دردناکی را از چندین کشور عربی به ارمغان آورد و تأثیر سنگینی بر میلیون‌ها نفر از ساکنان این منطقه بر جای گذاشت.  

زلزله ترکیه و سوریه 

در تاریخ ۶ فوریه، جنوب ترکیه و شمال سوریه زلزله شدیدی را ثبت کردند که بر اساس آمار رسمی، بیش از ۵۵۰۰ نفر در ترکیه و ۸۵۰۰ نفر در سوریه کشته شدند. این زلزله با تحولات مهمی در روابط بین‌الملل در منطقه همراه شد، زیرا وزیر امور خارجه مصر به ترکیه سفر کرد و مطبوعات عربی این تحول را «دیپلماسی زلزله» توصیف کردند.  

بازگشت  روابط ایران و عربستان

سال ۲۰۲۳ با نزدیک شدن به صحنه دیپلماسی آغاز شد، در ماه مارس، پایتخت چین، پکن، شاهد نشستی بود که به عنوان آغاز مرحله جدیدی در منطقه توصیف شد. در این دیدار، اولین گام ملموس در مسیر عادی سازی برداشته شد. روابط ایران و عربستان بعد از ۷ سال به حالت عادی برگشت. سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض بازگشایی شد که برخی از اندیشمندان آن را پایان هژمونی آمریکا و انگلیس بر منطقه می‌دانستند.

شمال آفریقا

تشدید بحران سیاسی در تونس

در سال ۲۰۲۳، نام تونس با دستگیری رهبران جنبش اسلامی النهضه مرتبط شد و در ماه آوریل، رهبر این جنبش و رئیس سابق مجلس، راشد غنوشی دستگیر شد و بعداً به زندان افتاد.

زلزله مراکش

سال ۲۰۲۳ سال بلایای طبیعی در خاورمیانه بود، شهر مراکش در ۸ سپتامبر شاهد زلزله‌ای به بزرگی ۷ درجه در مقیاس ریشتر بود. بیش از ۳۰۰۰ نفر در اثر زلزله کشته شدند. پذیرش کمک‌های مراکش تنها از ۴ کشور اسپانیا، بریتانیا، قطر و امارات جنجال گسترده‌ای را به راه انداخت.

طوفان دانیل در لیبی

در ۱۰ سپتامبر طوفان دانیل شرق لیبی را درنوردید و خسارات شدیدی به شهر‌های بنغازی، البیضا، درنا و سوسه وارد کرد. طوفان باعث بارندگی‌های سیل آسا در این منطقه شد و تعداد زیادی کشته شدند. اگرچه مقامات لیبی آمار رسمی قربانیان را اعلام نکردند، شهر ادرنه در این طوفان بیش از ۵۲۰۰ کشته ثبت کرده است. بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در اثر طوفان مفقود شده اند.

جنگ بین متحدان سابق در سودان

هرج و مرج در سودان پس از سرنگونی عمر البشیر در سال ۲۰۲۳ چرخش جدیدی به خود گرفت و جنگی بین شبه‌نظامیان واکنش سریع ارتش در گرفت که بر اساس برآورد‌های رسمی، طی آن هزاران کشته و صد‌ها هزار نفر آواره شدند. بدین ترتیب سودان با رفتن زیر بار جنگ داخلی سال ۲۰۲۳ را تمام کرد.  

انتخابات ریاست جمهوری مصر

انتخابات ریاست جمهوری مصر بین دهم تا دوازدهم دسامبر برگزار شد و این انتخابات با کسب حدود ۹۰ درصد آرا منجر به پیروزی عبدالفتاح السیسی در دوره جدید ریاست جمهوری شد. مقامات رسمی اعلام کردند که میزان مشارکت در انتخابات به ۶۶ درصد رسیده است.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

در ۱۹ می ۲۰۲۳، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، برای اولین بار پس از سال ها، در اجلاس اتحادیه عرب که در جده،   برگزار شد، شرکت کرد.   برخی این تحول را شکستی مهم در جنگ سوریه می‌دانستند و بسیاری نیز مدعی شدند که این وضعیت نشان دهنده این است  افکار عمومی بین المللی از مخالفان سوری نا امید است.

طوفان الأقصى

اکتبر گذشته بدون شک شاهد مهمترین رویداد در خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ بودیم. در جریان عملیات طوفان الاقصی که توسط جنبش حماس راه اندازی شد، بیش از هزار اسرائیلی کشته و بیش از ۲۰۰ اسرائیلی اعم از غیرنظامی و نظامی اسیر شدند. این رویداد آغاز طولانی‌ترین جنگ اسرائیل با اعراب از زمان تأسیس آن بود.

 اسرائیل بلافاصله شورای جنگی تشکیل داد و خشن‌ترین جنگ نظامی را در نوار غزه تا به امروز آغاز کرد. برخی معتقدند این جنگ وحشیانه‌ترین جنگ در تاریخ اسرائیل است. حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰۰ فلسطینی شد. ایالات متحده و کشور‌های غربی به حمایت مطلق اسرائیل در جنگ ادامه می‌دهند. سال ۲۰۲۳ به بدترین سال برای نوار غزه تبدیل شده است.

حضور انصار الله در ریاض اولین بار بعد از جنگ یمن

 بن سلمان، وزیر دفاع عربستان اعلام کرد که با هیئتی از انصار الله یمن که برای تکمیل تلاش‌ها برای صلح در یمن به ریاض سفر کرده بود، دیدار کرده است. هیئت انصارالله پس از سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به مسقط، با همراهی یک هیئت عمانی به ریاض رفت.

سال تحقق بلندپروازی امارات

سلطان النیادی اولین شهروند عرب است که در یک مأموریت طولانی در ایستگاه فضایی بین‌المللی به مدت ۶ ماه حاضر شده است.
«سلطان النیادی» فضانورد اماراتی در ۲۷ فوریه ضمن ماموریت تیم Crew-۶  توسط فضاپیمای «دراگون» متعلق به شرکت «اسپیس ایکس» به ایستگاه فضایی بین المللی رفت. این دومین ماموریتی فضایی امارات است که این کشور را به یازدهمین کشور انجام دهنده ماموریت‌های بلندمدت در ایستگاه فضایی بین المللی تبدیل می‌کند.

دیدار رئیس جمهور ایران با بن سلمان 

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس سران کشور‌های عربی و اسلامی در ریاض با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و گفتگو کرد. این نخستین سفر رئیسی به عربستان پس از آشتی دو کشور در سال جاری با میانجیگری چین است.

برچسب ها: خاورمیانه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آتش سوزی در خیابان لاله زار! title
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
تاثیرات عمیق زندان بر تتلو شعر در وصف امام علی! title
خواننده بازداشت شده تصمیم دارد تا برای شعری که در مدح حضرت علی نوشته آهنگی بسازد.
بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار title
زندانی محکوم به مرگ که برای اجرای حکم پای چوبه دار رفته بود، توانست با دریافت مهلت از اولیای دم به زندان برگردد.
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.