کد خبر: ۳۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
بی گمان هر سرزمینی معضلاتی دارد و هر ملتی دغدغه‌هایی دارند که برای رفع مشکلات و معضلات، باید آن‌ها را شناسایی و برطرف کنند. مشکلات یک جامعه ممکن است به هر یک ازشرایط اقلیمی و جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... مربوط باشد. ولی معضلاتی وجود دارند که به سیاست‌های ناکارآمد مسوولین و اشتباهات موجود مربوط می‌شوند.

مخاطب 24-  دغدغه مهاجرت نخبگان، دانشمندان، پزشکان و کادر پزشکی از این جمله است. باید موشکافی کرد که چه چیزی باعث این معضل شده است؟ مسائل اقتصادی؟ مسائل مربوط به شایسته سالاری و تعیین جایگاه‌های نادرستی که شایسته سالاری در آن‌ها اعمال نشده است؟ (که البته این مساله گاه از مشکلات اقتصادی هم مهمتر است و به روح و روان آن نخبه فشار می‌آورد) در هر صورت در زمان اکنون، کشور ما ایران به شدت با این معضل مواجه شده است؛ و همه مسوولین و دست اندرکاران باید به دنبال رفع چنین مسایلی باشند.

علی بابایی کارنامه نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی در خصوص مهاجرت پزشکان گفت: "به عقیده بنده در برخی از رشته‌های پزشکی نگرانی نداریم و لازم نیست که جلوی خروج پزشکان گرفته شود و دررشته‌هایی هم که نیاز داریم پزشکی به کار و فعالیت در کشور ادامه دهد، باید با استفاده از سیاست‌های تشویقی از این مهاجرت‌ها جلوگیری کرد. "
او ادامه داد: "کادر درمان جزو نیرو‌های محروم هستند، ولی پزشکان که مبالغ کمی هم نمی‌گیرند و تمایل دارند که مبالغ زیاد و به شکل نقدی دریافت کنند ومثلا برخی از پزشکان چند برابر مبلغی که به عنوان حق الزحمه از دولت دریافت می‌کنند، چندین برابر آن را به شکل زیر میزی از بیماران دریافت می‌کنند. "

نماینده حوزه انتخابی ساری در خصوص زیرمیزی گرفتن پزشکان ادامه داد: "به شکلی مشخص نمی‌توان مبالغ دریافتی که پزشکان به شکل زیرمیزی از بیماران دریافت می‌کنند را مشخص کرد و با آن مقابله کرد. چرا که در این خصوص، اگر فرهنگ دریافت مزایا و حقوق و درآمد و کسب روزی حلال در کشور به نسبت آن چیزی که من حق خود بدانم، در کشور فراهم نباشد، منجر به زیاده خواهی می‌شود؛ که در نتیجه منجر به فرار مالیاتی می‌شود در صورتی که از وضع مالی خوبی برخوردار هستند. "

بابایی کارنامه در خصوص فرار مالیاتی خاطر نشان کرد: "مثلا از کارمندان به شکل ماهیانه مالیات گرفته می‌شود، ولی طلا فروش و یا کسی که در حوزه اقتصاد صادراتی کار می‌کنند، آیا همه مالیات پرداخت می‌کنند؟ "
عضو کمسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت:" در حال حاضر فرار مالیاتی ما دوبرابر کسب مالیات فعلی است؛ و به عقیده بنده اولویت با بحث فرهنگی است؛ و تا جایی که مربوط به قانون گذاری باشد مجلس ورود کرده است. "


بیشتر بخوانید


فاطمه فروغی روان شناس و نویسنده‌ی بیش از ۱۰ جلد کتاب، در خصوص فرار مغز‌ها گفت: "اکثر دانشجویان نخبه و پزشکان و کادر درمان در فکر و تصمیم گیری و یا درحال انجام امور مربوط به مهاجرت هستند. باید دید آن‌ها در کشور مقصد، چه چیزی دیده اند که در سرزمین مادریشان وجود ندارد؟ رسیدن به جواب این سوال، خیلی مهم است. "

او ادامه داد:" کارشناسان مسائل اجتماعی باید این موارد را یک به یک بررسی کنند و نتیجه‌ی پژوهش خود و راه حل‌های پیشنهادی خود را به مسوولین اعلام کنند. البته بخش مهم قضیه این است که مسوولین با دلسوزی و آینده نگری برای کشور، بعد از این که مشکلات موجود در طبقه‌ی نخبه را شناختند، به راه حل‌های کارشناسان توجه کرده و آن‌ها را اعمال کنند. "

این نویسنده در خصوص این که چرا دانشجویان پزشکی و پزشکان اقدام به مهاجرت می‌کنند خاطرنشان کرد: " نخبه‌ها و دانشجویان پزشکی به سبب هوش و اطلاعات وسیع شان، محدودیت‌ها و مشکلات را خیلی زود می‌بینند و نمی‌شود آن‌ها را مانند مردم عادی توجیه کرد و به اجبار راضی نگه داشت. نخبگان و دانشمندان فقط مسائل منطقی و درست را می‌پذیرند. مشکلات مربوط به پیدا کردن شغل، کسب مجوز، عدم رعایت شایسته سالاری، عدم حمایت مسوولین، معضلات اقتصادی مردم، تعیین مبلغ ویزیت و حقوق مربوط به‌پزشک و پرستار و بیمار، محدودیت دسترسی به اینترنت و... باعث می‌شود که یک نخبه قید زندگی در سرزمین مادری را بزند و به فکر مهاجرت بیفتد. "

فاطمه فروغی معتقد است که: " خودمان نیازمند حضور پزشکان در کشور هستیم، ولی آن‌ها در کشور‌های دیگر کار می‌کنند و محصول کار و سوادشان به کشور‌های دیگر می‌رسد. "
به راستی، مقصر کیست؟

برچسب ها: مهاجرت نخبگان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند title
سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: دریافت هدیه در مقابل انجام وظایف مرتبط با شغل کارمندان دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون ممنوع است.
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.