کد خبر: ۳۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
صبح امروز در جریان حفاری محوطه شمال غربی باغ بزرگ کاخ چهل‌ستون، گلوله توپ جنگی توسط مرمتگران میراث فرهنگی کشف شد.

مخاطب 24-روز ۶ مردادماه روز پرخبر میراث فرهنگی اصفهان بود که با انتشار خبری مبنی بر کشف گلوله جنگی در محوطه کاخ موزه چهلستون آغاز شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره این اکتشاف جدید بیان کرد: این گلوله توپ جنگی متعلق به ۱۰۰ سا پیش بوده که در هنگام اجرای طرح مرمت سنگ فرش و آجر فرش ضلع شمال غربی مجموعه جهانی چهلستون کشف شد.

فریدون اللهیاری تصریح کرد: بررسی‌های اولیه توسط مدیریت و کارشناسان مستقر در مجموعه کاخ موزه چهل‌ستون حاکی است با توجه به اینکه مجموعه کاخ چهل‌ستون و بنا‌های اطراف به‌ویژه تالار تیموری و باغ کاج در ضلع غربی کاخ چهل‌ستون و در بخش شمال غربی مجموعه عظیم دولت‌خانه صفوی در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی یکی از مراکز مهم استقرار نظامیان بوده و هم‌چنین بخشی از توپخانه قشون اصفهان در آن عصر در محوطه کاخ چهل‌ستون استقرار داشته، این گوی فلزی که شباهت زیادی به گلوله توپ دارد و یکی از گلوله‌های توپ‌های جنگی آن دوران است.

اما امروز صحبت‌های اللهیاری مبنی بر حذف حوض مرکزی میدان نقش جهان به دلیل مخالفت با آب‌تنی در آن منتشر شد.

اللهیاری درباره این موضوع به خبرنگار تسنیم گفت: در دوران صفویه، فضای میدان به صورت یک‌دست و با سنگ ریزه پوشیده شده بود، حوض مرکزی میدان در ۹۰ سال اخیر به میدان الحاق شده است که به منظور بازیابی هویت و استاندارد اصلی این میدان درصدد حذف این حوض برآمدیم.

او با بیان اینکه یکی از دلایل دیگر حذف این حوض، مخالفت با آب‌تنی در این حوض است، تصریح کرد: میراث فرهنگی به دنبال ایجاد محدودیت در تفریح مردم ندارد، اما به دنبال آن هستیم که فضای ورزش چوگان را که از ابتدای ساخت این میدان وجود داشته را احیا کنیم.


{$sepehr_key_914


علیرضا جعفری زند، کارشناس میراث فرهنگی نیز نظر موافقی درباره حذف حوض مرکزی دارد و به خبرنگار تسنیم می‌گوید: هر تفکری که در پس این تصمیم وجود داشته باشد، با آن موافق هستم، زیرا باید میدان به هویت اصلی خود برگردد.

او با بیان اینکه حوض مرکزی میدان نقش جهان از سال ۱۳۱۱ و در دوره پهلوی اول به میدان اضافه شده است، گفت: میدان از ابتدا و در دوره صفوی هیچ‌گاه حوض نداشته است و مدتی است که مسئولان به فکر بازگرداندن میدان به هویت و شکل اصلی خود هستند.

این پژوهشگر میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است میدان چوگان به جای این حوض جایگزین شود، گفت: درباره این تصمیم اطلاعی ندارم، اما اینکه مسئولان میراث بعد از مدت‌ها به فکر بازیابی هویت میدان هستند، از این تصمیم استقبال می‌کنم.

میدان نقش جهان، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های تاریخی جهان از دوره صفوی تا به امروز است، حال باید دید این تصمیم مسئولان میراث فرهنگی که یا به دلایل تاریخی یا به دلیل فشار‌های جانبی گرفته شده است، آیا به احیای ورزش چوگان و رونق گردشگری این میدان جهانی منجر می‌شود یا خیر؟

 

منبع: تسنیم


برچسب ها: اصفهان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.