کد خبر: ۳۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: در هنگام زلزله برای تونل‌های مترو اتفاقی نخواهد افتاد، اما در آن قسمت‌هایی که گسل قرار گرفته است شاید بر اثر رانش و حرکت‌هایی که گسل ایجاد می‌کند زاویه انحرافی به وجود بیاید که در حد چند ثانیه است و خطر جانی برای مردم نخواهد داشت.

مخاطب 24- سید محمد آقا میری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در برنامه تهران بیست شبکه تهران ضمن اشاره به رخ دادن سالانه ۵۰۰ هزار زلزله در دنیا گفت: ما در تهران حدود ۴۲۳۰ هکتار بافت فرسوده داریم که از این تعداد بافت فرسوده ۲۷۸ هزار پلاک فرسوده شناسایی شده بود که ۱۲۰ هزار پلاک فرسوده بازسازی شد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: ما حدود ۲ میلیون و هفتصد هزار سقف ناپایدار با حدود ۱۰ میلیون جمعیت داریم و متاسفانه میانگین جمعیتی که در این بافت فرسوده در هر هکتار زندگی می‌کنند ۳۹۱ نفر است.

او ادامه داد: در این بافت فرسوده تراکم جمعیت بسیاری را داریم که باید حدود یک چهارم شهر تهران را بهسازی و نوسازی کنیم.

آقامیری گفت: باور تمامی کارشناسان ما این است که اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد فاجعه‌ای رخ خواهد داد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران تصریح کرد: در بخش پژوهشگاه زلزله تهران پژوهش‌های خیلی خوبی انجام شده است که این کافی نیست و باید کار‌های قوی‌تری در این زمینه انجام شود.

او افزود: در تهران بخشی باید مقاوم سازی و بخشی هم باید کاملاً تخریب و نوسازی انجام شود مشوق‌های بسیاری هم از طرف شهرداری گذاشته شده است به عنوان مثال عوارض در بافت فرسوده به صفر رسیده است.

آقامیری تصریح کرد: از سال گذشته در شورای شهر تهران کارگروهی را تحت عنوان افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله تشکیل دادیم و حدود ۴۷ نفر از اساتید و کارشناسان متخصص در بحث زلزله را از دانشگاه‌های تهران دعوت و در حدود ۴ جلسه در شورای اسلامی شهر تهران جلسات مفصلی را برگزار کردیم.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه داد: اولین سوالی که ما از این اساتید پرسیدیم این بود که آیا در تهران امکان زلزله بالای ۷ ریشتر وجود دارد یا خیر که بلااستثنا تمامی این عزیزان معتقد بودند زلزله بالای هفت ریشتر قطعاً در تهران رخ خواهد داد.

او افزود: ساختن ساختمان بر روی گسل و فرونشست‌ها اصولاً اینگونه نیست که منع کلی داشته باشند بدین معناست که ساخت آن‌ها با اصول مربوط به خودشان باید انجام شود.

آقامیری تصریح کرد: در شهر تهران هم اکنون ۷۵۳ پل داریم ۵۵ درصد آن بتنی و ۴۵ درصد آن فلزی است که تعدادی از این پل‌ها نیاز به مقاوم‌سازی دارند چرا که در زلزله‌های بالای ۶ و ۷ ریشتر ستون این پل‌ها خواهد شکست و بزرگراه‌ها را مختل خواهد کرد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه دارد: در هنگام زلزله برای تونل‌های مترو اتفاقی نخواهد افتاد، اما در آن قسمت‌هایی که گسل قرار گرفته است شاید بر اثر رانش و حرکت‌هایی که گسل ایجاد می‌کند زاویه انحرافی به وجود بیاید که در حد چند ثانیه است و خطر جانی برای مردم نخواهد داشت.

او افزود: تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو ما هم اکنون از مکان‌های امن شهر تهران هستند که در صورت بروز زلزله احتمالی می‌توانند پناهگاه امنی برای مردم باشند.

آقامیری در مورد آسیب پذیر بودن شبکه آب و فاضلاب تهران در زلزله احتمالی گفت: در تمامی کشور‌های دنیا که زلزله‌های بالای ۶ و ۷ ریشتر رخ می‌دهد شبکه‌های آب و فاضلاب و مخازن آب شرب قطعاً به مشکل بر خواهند خورد و در تهران هم همین اتفاق خواهد افتاد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در مورد امن بودن مکان ساخت ورزشگاه جدید تهران گفت: استان تهران ۶۵ گسل و تعدادی فرونشست دارد بنابراین در این مناطق امکان ساخت هست، اما طراحی سازه باید طبق اصول و مقررات همان منطقه باشد.

برچسب ها: زلزله
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ازدواج یک بازیگر و مجری ایرانی! title
شیدا خلیق بازیگر مشهور ایرانی عکس‌هایی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و خبر ازدواجش را داد.
علت فوت دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شیراز چه بود؟ title
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص فوت یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: فعلاً این موضوع در دست پیگیری است و جزئیات بیشتر آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد
جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری زری خوشکام title
زهرا خوشکام، ملقب به زری خوشکام صبح امروز در سن ۷۷ سالگی دارفانی را وداع کرد
شیطان پرستان تهران دستگیر شدند! title
یک تیم شیطان پرستی در تهران متلاشی شد.
نوشیدنی که برای کودکان مفید نیست! title
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد
اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی title
اداره کل زندان اصفهان درباره عدم دسترسی توماج صالحی به تلفن اطلاعیه صادر کرد.
زری خوشکام درگذشت title
زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.