کد خبر: ۳۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
ورق سیاه یکی از مهم‌ترین ورق‌های آهنی به شمار می‌رود که به عنوان یک ماده اولیه در بسیاری از صنایع مختلف از ساخت ساختمان گرفته تا خودرو و بیل و چکش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان طور که میلگرد و تیرآهن برای ساختمان سازی یک مصالح ضروری به شمار می‌روند، صنایع و پروژه‌های صنعتی را بدون ورق‌های فولادی نمی‌توان متصور شد. از این میان ورق سیاه یکی از مهم‌ترین ورق‌های آهنی به شمار می‌رود که به عنوان یک ماده اولیه در بسیاری از صنایع مختلف از ساخت ساختمان گرفته تا خودرو و بیل و چکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به کاربردهای ورق سیاه در صنعت و اهمیت ورق سیاه می‌پردازیم.

  

کاربردهای ورق سیاه در صنعت

نوسان قیمت ورق سیاه

تنوع کاربرد و تقاضای بالا یکی از اصلی‌ترین دلایل نوسانات قیمت ورق سیاه در بازار به شمار می‌رود. از این رو استعلام آخرین تغییرات قیمت ورق سیاه قبل از خرید می‌تواند بسیار مهم باشد. برای مشاهده قیمت روز ورق سیاه همگام با آخرین نوسانات ارز می‌توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

fooladiranian.com/productlist//

 

قیمت ورق سیاه

وزن ورق سیاه، برند تولیدکننده، گرید، ضخامت و ابعاد از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت ورق سیاه به شمار می‌روند. علاوه بر این موارد نرخ دلار، میزان عرضه و تقاضا و هم چنین نرخ جهانی فولاد از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت ورق آهن سیاه شناخته می‌شوند. فولاد مبارکه، فولاد گیلان و فولاد کاویان از مهم‌ترین تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌روند. هر یک از انواع ورق سیاه به دو شکل زیر تولید و به بازار عرضه می‌شوند:

  • ورق سیاه رول شده، کویل یا کلاف در طول نامحدود و عرض 1، 1.25، 1.5 و 2 متر با ضخامت 2 الی 15
  • ورق سیاه فابریک یا شیت به شکل ورق‌های 1 در 2، 1.25 در 2.5، 1 در 6 و ...

 

کاربرد انواع ورق سیاه در گریدهای مختلف

ورق‌های فولادی با توجه به روش تولید به دو گروه نورد گرم و سرد تقسیم می‌شوند. در این میان ورق سیاه به عنوان محصول پایه ورق‌های گرم نظیر ورق آجدار و ضدسایش و ... شناخته می‌شود. در برابر ورق سیاه محصولات نورد سرد یعنی ورق‌های روغنی، گالوانیزه و رنگی قرار می‌گیرند. انواع St37،St52 و A516 شناخته‌شده ترین گریدهای ورق سیاه در بازار ایران به شمار می‌روند. تنوع گرید ورق سیاه باعث تنوع در محصولات بر پایه آن نیز شده است. به طور کلی کاربرد گریدهای ورق سیاه شامل موارد زیر می‌شود:

کاربرد ورق سیاه  St37

این ورق به عنوان ورق معمولی در بازار شناخته می‌شود. با توجه به ترکیبات این گرید و کربن پایین آن، قابلیت جوشکاری و انعطاف‌پذیری آن بالا بوده و از همین رو در صنعت ساختمان و ساخت انواع پروفیل ساختمانی مانند تیرچه و قوطی کاربرد فراوانی دارد.

کاربرد ورق سیاه  St52

این ورق با توجه به ترکیبات آن و کربن بیشتر به عنوان ورق صنعتی شناخته می‌شود چرا که به دلیل سختی و استحکام بالا و عدم قابلیت جوش‌کاری در صنایع سنگین نظیر قطعات صنعتی مانند شاسی ماشین آلات سنگین، ریل و تسمه و ... کاربرد دارد.

کاربرد ورق سیاه  St52

کاربرد ورق سیاه A283

این ورق نسبت به سایر گریدها از کربن کمتری در ترکیبات خود برخوردار است و معمولاً برای صنایع مربوط به نفت و گاز و کاربردهایی نظیر ساخت مخزن و بویلر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ورق سیاه A516

با توجه به ترکیبات این گرید معمولاً از آن در کاربردهای تحت فشار بالا مانند ساخت مخازن، تانکر و مبدل‌های تحت‌فشار، مخازن کروی و تجهیزات تحت فشار استفاده می‌کنند.

کاربرد ورق سیاه A36

این ورق به دلیل مقاومت در برابر فشار و هم چنین مقاومت در برابر املاح و خوردگی، معمولاً در مجاورت مواد خورنده و مواد شیمیایی و کاربردهای در شرایط محیطی سخت نظیر ساخت سازه‌های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ورق سیاه  CK45

این ورق با توجه به مقاومت کششی بالا در ساخت انواع قطعات کاربردی مانند غلتک صنعتی، مته حفاری، چکش و چاقو هم چنین قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ویژگی های ورق سیاه

از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت کششی بالا
  • مقاومت در برابر فشار
  • شکل‌پذیری و خاصیت چکش‌خواری مناسب
  • چقرمگی بالا
  • استحکام و دوام بالا

 

ویژگی های ورق سیاه

کاربردهای کلی ورق سیاه

ورق سیاه از مهم‌ترین محصولات آهنی مورد استفاده در صنعت و پایه بسیاری از کاربردهای صنعتی نظیر موارد زیر به شمار می‌رود:

  • تولید محصولات ثانویه فولادی نظیر انواع پروفیل‌های صنعتی، پروفیل در و پنجره، قوطی، ناودانی، نبشی، سپری، لوله و...
  • در ساختمان سازی و انواع بناها با کاربری مسکونی، صنعتی و ترابری
  • ساخت بدنه و برخی قطعات شاسی و اسکلت خودرو هم چنین ساخت تجهیزات جانبی خودرو
  • ساخت انواع ماشین‌آلات صنعتی و سنگین مانند انواع جرثقیل‌ها
  • در تولید انواع تجهیزات تحت فشار مانند مخازن آب و گاز، تانکرها، آب گرم‌کن‌ها و دیگ‌های بخار
  • در صنایع پتروشیمی و ساخت انواع لوله‌های انتقال سیالات و گاز، سکوهای نفتی و تجهیزات پالایشی
  • در صنایع مهم و حساس مانند ساخت کشتی و هواپیما، صنایع هوافضا و ساخت سد
  • در صنعت کشاورزی و ساخت انواع تجهیزات کشاورزی و مخازن ذخیره مانند انواع سیلو
  • در صنایع نظامی و ساخت تجهیزات جنگی مانند تانک و ...
  • ساخت علائم شهری مانند انواع علائم ترافیکی، تابلوهای تبلیغاتی و گارد ریل‌ها

 

سخن پایانی

ویژگی‌هایی نظیر استحکام بالا، مقاومت در برابر فشار و انعطاف‌پذیری مناسب باعث شده است تا ورق سیاه برای بسیاری از کاربردهای صنعتی نظیر خودروسازی، تجهیزات نظامی، ساختمان‌سازی، نفت و گاز و کشاورزی یک محصول محوری به شمار رود. با وجود تمام کاربردهای ورق سیاه در صنعت باید اضافه کنیم که این محصول دارای یک عیب بزرگ است. از مهم‌ترین معایب ورق سیاه می‌توان به آسیب پذیری آن در برابر رطوبت و زنگ زدگی اشاره کرد. معمولاً برای جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی ورق سیاه، سطح آن را با مواد پوششی مانند قلع یا روی محافظت می‌کنند. هم چنین ظاهر مات و سیاه این محصول آن را برای کاربری های تزئینی نامناسب کرده است.

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
برگزیده
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.