کد خبر: ۳۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۴
فلز مس یکی از قدیمی‌ترین عناصر شناخته شده توسط بشر است که قدمت آن به حدود ۱۰ هزار سال پیش بازمی گردد. این فلز از گذشته تاکنون در تولید لوازم مختلف از کالای خانگی گرفته تا سکه‌های مسی مورد استفاده قرار گرفته است.

مخاطب 24- با توسعه طب سنتی و کهن آیورودا در هند استفاده از ظروف مسی در میان بسیاری به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد. قابلمه‌ها، تابه‌ها و سایر لوازم آشپزخانه ساخته شده از مس مزایای بی‌شماری را در مقایسه با ظروف پخت و پز ساخته شده از فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ یا قلع ارائه می‌دهند.

1- کاهش وزن

 این روزها مشکل چاقی در میان مردم بشدت افزایش پیدا کرده است و ترفندهای مختلفی برای مقابله با آن ارائه می شود. آب خوردن در لیوان مسی یکی از روش هایی است که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. آب موجود در ظروف مسی سیستم گوارش را تقویت می کند و به کاهش وزن طبیعی بدن منجر خواهد شد. آب غنی شده با مس به تجزیه موثر چربی بدن و در نهایت لاغر شدن کمک می کند. توصیه می شود برای لاغری هر روز صبح ناشتا یک لیوان آب درون لیوان مسی میل کنید. (چند ساعت قبل ار نوشیدن، آب را درون لیوان مسی بریزید)

2- خواص ضد پیری

با افزایش سن، علائم پیری مانند خطوط ریز، چین و چروک و تیرگی بر روی پوست ما ظاهر می شود. آب غنی شده با مس یک آنتی اکسیدان قوی است و خاصیت ضد پیری دارد و نوشیدن آب در ظروف مسی به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کرده و روند پیری را به طور طبیعی کند می کند.

3- کاهش فشار خون و سلامت قلب

به گفته انجمن سرطان آمریکا مس می تواند به تنظیم فشار خون و بهبود ضربان قلب کمک کند. علاوه بر این، نوشیدن آب در ظروف مسی منجر به کاهش کلسترول بد و فشار خون خواهد شد.

قلب

4- درمان کم خونی

 

کم خونی به دلیل کمبود آهن در خون ایجاد می شود. مصرف آب در ظروف مسی قدرت جذب آهن توسط توسط سلول های خونی را بهبود بخشیده و به درمان کم خونی منجر خواهد شد.

5- بهبود عملکرد تیروئید

مشکلات تیروئیدی این روزها در میان طیف وسیعی از مردم شایع شده است. نوشیدن آب در ظرف مسی، غده تیروئید را فعال کرده و سطح TSH خون را به حد نرمال می رساند.

6- تسکین آرتروز و درد مفاصل

مس به دلیل برخورداری از خواص ضدالتهابی به تسکین دردهای ناشی از آرتروز و التهاب مفاصل کمک می کند.

ارتروز

7- تقویت سیستم ایمنی

 

مس حاوی خواص ضد باکتری، ضد ویروس و ضد التهابی است و نوشیدن آب در ظروف مسی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سریع زخم های خارجی و عفونت های داخلی بدن منجر شود.

8- بهبود هضم

نوشیدن آب در ظروف مسی موجب افزایش سرعت متابولیسم و بهبود دستگاه گوارش می شود. آب غنی شده با مس به تجزیه سریع تر ذرات غذا و عملکرد سالم سیستم گوارش کمک می کند. علاوه بر این، با باکتری های عامل عفونت و زخم معده نیز مبارزه می کند.

هضم

9- محرک مغز

آب موجود در ظروف مسی زمانی که وارد بدن انسان شود، با آنزیم های بدن مخلوط شده و فوایدی برای مغز دارد. آنزیم های غنی از مس سرعت تشکیل انتقال دهنده های عصبی در مغز را افزایش داده و در نتیجه به تحریک مغز و پاسخ سریع‌تر بین سلول‌های مغز منجر خواهند شد. این اتفاق موجب می شود تا مغز شما سریعتر و کارآمدتر عمل کند. نگهداری آب آشامیدنی در ظروف مسی موجب از بین رفتن باکتری های اسهالی آلوده می شود. علاوه بر این مس حاوی خواص ضد تشنجی است که از بروز تشنج جلوگیری می کند.

 شرایط استفاده از ظروف مسی

در برخی موارد، نوشیدن و طبخ غذا در ظروف مسی به جای اینکه مفید باشد، می تواند مضراتی نیز به همراه داشته باشد. اما چ زمانی نباید از ظروف مسی استفاده کرد؟

1- ظروف مسی بدون روکش یا بدون آستر

هرگز از ظروف مسی بدون روکش برای پخت غذا استفاده نکنید. زیرا این ظروف در طی فرآیند پخت و پز مس را وارد غذای شما کرده و مشکلات معده و هضم را به همراه خواهد داشت. ممکن است با یک بار استفاده، هیچ مشکلی برای شما پیش نیاید. اما از آنجایی که مس سمی است، پخت و پز و نگهداری غذا در ظروف مسی بدون روکش می تواند به مسمومیت و شما منجر شود. برای پخت و پز باید از ظروف مسی پوشیده شده با فولاد استفاده کنید.

2- عدم نگهداری غذاهای اسیدی درون مس

 

به هیچ عنوان از ظروف مسی برای نگهداری غذاهای اسیدی مانند غذاهای حاوی لیمو، نمک، سرکه و کشک استفاده نکنید. از آنجایی که اکثر غذاها ممکن است حداقل حاوی یک ماده اسیدی باشند، توصیه می شود هیچ غذایی را درون ظروف مسی نگهداری نکنید.

3- عدم استفاده از ظروف مسی برای کودکان

از ظروف مسی برای تهیه غذای کودکان استفاده نکنید. زیرا می تواند منجر به بروز التهاب و عوارضی مانند بی خوابی، افسردگی و حتی بیش فعالی در آنها شود.

روش های طبیعی دریافت مس

1 نوشیدن آب در ظروف مسی

می توانید برای نوشیدن آب از لیوان های مسی استفاده کنید. همانطور که گفته شد، نوشیدن آب در ظروف مسی مزایای بی شماری را برای سلامتی شما به همراه دارد. با این حال توصیه می شود برای نوشیدن چای و قهوه از مس استفاده نکنید، زیرا این دو نوشیدنی ماهیت اسیدی دارند. علاوه بر این می توانید از پارچ های مسی برای نگهداری آب در یخچال استفاده کنید.  

2- پخت غذا

مس یک رسانای قدرتمند گرما است. این ماده همچنین به توزیع یکنواخت گرما کمک می کند و همین ویژگی موجب شده تا از سوختن مواد غذایی جلوگیری کند. می توانید برای تهیه غذا از ظروف مسی روکش دار استفاده کنید.

 

منبع: دیجیاتو

برچسب ها: طب سنتی مسی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
علت فوت دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شیراز چه بود؟ title
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص فوت یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: فعلاً این موضوع در دست پیگیری است و جزئیات بیشتر آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد
جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری زری خوشکام title
زهرا خوشکام، ملقب به زری خوشکام صبح امروز در سن ۷۷ سالگی دارفانی را وداع کرد
شیطان پرستان تهران دستگیر شدند! title
یک تیم شیطان پرستی در تهران متلاشی شد.
نوشیدنی که برای کودکان مفید نیست! title
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد
اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی title
اداره کل زندان اصفهان درباره عدم دسترسی توماج صالحی به تلفن اطلاعیه صادر کرد.
زری خوشکام درگذشت title
زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت.
طب ایرانی می‌تواند مکمل پزشکی نوین باشد title
رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از طب ایرانی به عنوان مکمل طب نوین نام برد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.