کد خبر: ۲۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
قیمت اولیه خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد و همه را شوکه کرد؛ ظاهرا قرار است ماشین‌های خارجی ۲۰ هزار دلاری را با قیمت ۶۰ هزار دلار به مشتریان بفروشند.

مخاطب 24- سرانجام موعد ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فرا رسید و پس از مدتها انتظار، روز گذشته قیمت فروش علی‌الحساب تعدادی از این خودروها اعلام شد. در اخبار خودرو داشتیم که از چند روز پیش سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای خودروهای وارداتی باز شد؛ اما متقاضیان امکان ثبت نام نداشتند و فقط می‌توانستند کاتالوگ مشخصات محصولات را مشاهده کنند. حالا ازیکشنبه ۲۳مهر۱۴۰۲، مشتریان می‌توانند در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی اقدام به ثبت نام کنند. ثبت نام تا روز ۲۵ مهرماه ادامه خواهد داشت.

البته در این مرحله قرار نیست ثبت نام جدیدی انجام شود و صرفا ثبت نام کنندگان قبلی بر اساس اولویت خود می‌توانند از بین خودروهای موجود، انتخاب خود را انجام دهند. متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند.

اطلاعیه ثبت نام ماشین‌های وارداتی در سامانه یکپارچه

در همین راستا، روز گذشته بالاخره قیمت علی الحساب برخی از این خودروهای وارداتی اعلام شد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده، قیمت فروش محاسباتی به‌صورت علی‌الحساب بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از جمله مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه می‌شود. گفته شده قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه مستندات و مدارک مثبته و بر اساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌شود.

قیمت خودروهای وارداتی

همچنین در این اطلاعیه آمده است، ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود. متقاضیان در این مرحله و پس از فراخوان اولیه، 50 درصد قیمت علی‌الحساب را پرداخت خواهند کرد و پس از واریز مبلغ مذکور نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی توسط شرکت واردکننده اقدام می‌شود. واریز نکردن وجه در مهلت مقرر اعلامی و پس از فراخوان صورت گرفته، به‌معنای انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت‌بندی سامانه حذف خواهد شد.

سایر تبصره‌های درج شده در این اطلاعیه به شرح زیر هستند:

  • حداکثر زمان تحویل خودرو برای قراردادهای منعقده، سه ماه می‌باشد؛ لذا واردکنندگان می‌بایست حداکثر تا سه ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوتنامه تکمیل وجه بر اساس قیمت قطعی اعلام شده توسط شورای رقابت اقدام و همزمان تحویل خودرو به متقاضی صورت پذیرد.
  • در صورت تاخیر در تحویل، قراردادهای مذکور مشمول جرایم تاخیر در تحویل مقرر در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و دستورالعمل‌های صادره در این خصوص خواهند شد. قراردادهای مذکور مطابق ضوابط مشمول سود مشارکت و انصراف نیستند.
  • تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌شود.
  • آن دسته از ثبت نام کنندگان خودروی چانگان با مدل CS35 Plus که هنوز دعوتنامه‌ای از شرکت سایپا دریافت نکرده و تمایل به انتخاب یکی از خودروهای فوق را دارند، می‌توانند در این مرحله با مد نظر قرار دادن موارد ذیل نسبت به لغو سفارش خود و انتخاب خودروی جدید بر اساس فهرست اقدام کنند.
  • در صورت عدم انصراف و لغو سفارش، اولویت قبلی برای دریافت خودروی چانگان سی اس 35 پلاس به قوت خود باقی است.
  • در صورت لغو سفارش قبل و عدم امکان تخصیص خودرو به ایشان با توجه به تعداد قابل عرضه، اولویت‌های قبلی حفظ می‌گردد.
  • تا زمانی که متقاضیان فعلی خودروی چانگان سی اس 35 پلاس خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، عرضه جدیدی برای این خودرو برای سایر اولویت‌ها صورت نخواهد گرفت.
  • اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده 19 آیین‌نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

قیمت علی الحساب خودروهای وارداتی اعلام شد

اما در نهایت می‌توانید لیست قیمت علی الحساب برخی از خودروهای وارداتی عرضه شده در این مرحله را مشاهده کنید:

خودرو شرکت واردکننده قیمت علی الحساب (بدون هزینه‌های جانبی)
کیا سلتوس کوشا خودرو نگین 1 میلیارد و 800 میلیون تومان
جتا VS7 ماموت خودرو 1 میلیارد و 650 میلیون تومان
هیوندای النترا پشتیبانی تجارت کرمان خودرو 1 میلیارد و 600 میلیون تومان
هیوندای کرتا پشتیبانی تجارت کرمان خودرو 1 میلیارد و 300 میلیون تومان
چانگان سی اس 55 سایپا 1 میلیارد تومان
زوتی DL5 پارس خودرو 770 میلیون تومان

اما با توجه به این که هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره‌گذاری، اسقاط خودرو فرسوده و حمل و نقل به این مبالغ اضافه می‌شوند، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت نهایی این خودروها در حدود مبالغ درج شده در جدول زیر باشند:

خودرو قیمت نهایی احتمالی
کیا سلتوس 2 میلیارد و 700 میلیون تومان
هیوندای النترا 2 میلیارد و 400 میلیون تومان
هیوندای کرتا 2 میلیارد تومان
جتا VS7 2 میلیارد و 500 میلیون تومان
چانگان سی اس 55 1 میلیارد و 500 میلیون تومان
زوتی DL5 1 میلیارد و 150 میلیون تومان

خودروهای وارداتی اقتصادی این‌ها بودند؟

از همان ابتدای تصویب واردات خودرو، مسئولان مربوطه بارها اعلام کردند و وعده دادند که قرار است خودروهای وارداتی اقتصادی به بازار وارد شوند تا عموم مردم توانایی خرید آنها را داشته باشند؛ اما حالا می‌بینیم که برای خرید این خودروها حداقل بالای 1 میلیارد و در مواردی بالای 2.5 میلیارد تومان باید هزینه کنیم. باید دید تعریف مسئولان از خودروی اقتصادی چیست؟ شاید 2.5 میلیارد تومان برای برخی از آقایان، اقتصادی باشد، اما قطعا بیشتر افراد جامعه توانایی پرداخت چنین هزینه‌ای برای خرید یک خودرو را ندارند و در نهایت باز هم مجبور می‌شوند به خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی مثل تیبا و کوییک و پارس و… تن بدهند.

قیمت خودروهای وارداتی

نکته جالب، تفاوت قیمت نهایی خودروها با قیمت واقعی این محصولات در خارج از کشور است. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که برخی از این خودروهای وارداتی را باید در نهایت با قیمت نزدیک به 60 هزار دلار خریداری کنیم. برای مثال، کیا سلتوس گران‌ترین خودرویی است که در حال حاضر قیمت آن در سامانه یکپارچه اعلام شده؛ این خودرو در گران‌ترین تیپ خود در مدل 2024 با قیمت حدود 30 هزار دلار به فروش می‌رسد؛ اما حالا برای خرید آن در ایران باید بیش از 50 هزار دلار و نزدیک به 60 هزار دلار هزینه کنید.

مسئولان بارها اعلام کرده بودند که می‌خواهند خودروهای زیر 20 هزار دلار را به بازار ایران بیاورند؛ اما حالا می‌بینیم که در نهایت مشتریان باید چند برابر قیمت‌های وعده داده شده، برای خرید این خودروها کنار بگذارند. هنوز قیمت تعدادی از خودروهای وارداتی که قرار است به بازار ایران بیایند اعلام نشده و باید ببینیم سایر شرکت‌های واردکننده چه آشی برای مشتریان پخته‌اند. همچنین فعلا باید منتظر بمانیم تا شورای رقابت قیمت نهایی و قطعی این خودروها را اعلام کند. با توجه به سابقه‌ای که از شورای رقابت سراغ داریم و قیمت‌گذاری‌های عجیب و غریبی که این شورا انجام می‌دهد، شاید پس از اعلام قیمت‌های نهایی از این هم بیشتر شوکه بشویم.

نظر شما درباره قیمت خودروهای وارداتی عرضه شده در سامانه یکپارچه چیست؟ آیا این قیمت‌ها را منطقی و عادلانه می‌دانید؟

 

منبع: گجت نیوز

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
خانم مجری سیتیزن امریکا از ایران رفت؟ title
ژیلا صادقی، مجری پرحاشیه صداوسیما که در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی بود، به تازگی یک استوری عجیب و متفاوت منتشر کرد.
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.