کد خبر: ۲۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۸
بررسی الگو‌های خشونت در جوامع اولیه بشری از سابقه‌ی درگیری‌های انسانی و خشونت در خاورمیانه در حدود ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد خبر می‌دهد.

مخاطب 24- آیا تاکنون این سوال برای شما پیش آمده که خشونت بین فردی در جوامع اولیه بشری ریشه دارد یا در دنیای کنونی به اوج خود رسیده است؟ با توجه به اینکه سوابق مربوط به خشونت بشر فقط برای دوره‌ اخیر در دسترس است، به دست آوردن آماری دقیق از قتل‌های صورت گرفته در تاریخ بشر غیرممکن به نظر می‌رسد.

باتوجه به وضعیت اخیر و با هدف یافتن پاسخی برای این سوال، محققان در مطالعه‌ جدید خود روند خشونت در خاورمیانه را در درازمدت با بهره‌برداری از مجموعه داده‌های جدید در مورد ترومای جمجمه و زخم‌های موجود روی اسکلت‌های کشف شده در سراسر خاورمیانه که دوره پیش از کلاسیک را در برمی‌گیرد، بررسی کرده‌اند.

یک مطالعه جدید به بررسی الگوهای خشونت در جوامع اولیه بشری در خاورمیانه پرداخته است و گزارش‌ها حاکی از آن‌اند که یافته‌های اخیر نور جدیدی را بر تاریخچه درگیری در جوامع اولیه بشری می‌تاباند. خاورمیانه منطقه‌ای استراتژیک از نظر جغرافیایی و انرژی است و گروه‌های فرهنگی و قومی گوناگونی مانند فارس‌ها، عرب‌ها، کوردها، آشوری‌ها، آذربایجانی‌ها، ترک‌های آناتولی، لرها، قشقایی‌ها، افغان‌ها، بلوچ‌ها، یهودیان، قبطی‌ها، ترکمان‌های عراق و بربرها را در خود جای داده‌ است.

کشف ریشه‌های خشونت در خاورمیانه

خشونت در خاورمیانه

تحقیقات دانشگاه بارسلونا نشان می‌دهد که تاریخچه‌ خشونت در خاورمیانه قبل از میلاد متفاوت بوده و احتمالاً بین ۴۵۰۰ تا ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد به بالاترین حد خود رسیده است. با ثبت تغییرات در الگوهای خشونت در مقیاس زمانی و جغرافیایی گسترده در یک محیط تاریخی فوق‌العاده غنی، دیدگاه‌های تاریخ اولیه درگیری‌های انسانی گسترش می‌یابد.

شواهد یافت شده نشان می‌دهد که خشونت در خاورميانه در طول عصر مس یا کالکولیتیک به اوج خود رسید، سپس در طول قرون برنز اولیه و میانه به طور پیوسته کاهش یافت و دوباره بین اواخر عصر برنز و عصر آهن افزایش یافت.

یافته‌های باستان‌شناسان براساس بررسی بیش از ۳۵۰۰ اسکلت است. البته بررسی صدمات اسکلت‌ها و درک درگیری‌ها به دلیل فقدان شواهد ناقص مانده و از آنجایی که جوامع اولیه انسانی دائم در حال تغییر مکان خود بودند، مدارک مبنی بر اختلافات آنها می‌تواند پراکنده شده باشد و بعید به نظر می‌رسد در طول زمان دست نخورده باقی مانده باشند.

خشونت در خاورمیانه

متخصصان معمولاً برخی از جنبه‌های درگیری‌های انسانی اولیه را کنار هم می‌گذارند و با بررسی مکان‌های دفن، تجزیه و تحلیل ژنتیکی، سلاح‌ها و الگوهای ضربه روی بقایای اسکلتی، نگاهی اجمالی به تنش‌های این جوامع پیدا می‌کنند.

این تیم در این مطالعه جدید شواهدی از ترومای جمجمه (آسیب مغزی) و آسیب‌های مربوط به سلاح در اسکلت‌ها را بررسی کردند. بقایای اسکلتی ۳۵۳۹ نفر از طریق حفاری‌های انجام شده در هفت کشور خاورمیانه، عمدتاً ترکیه، عراق، ایران، سوریه، لبنان، اسرائیل و اردن به دست آمد. قدمت تمام این بقایا بین۱۲ هزار تا ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است.

محققان پیشنهاد می‌کنند که خشونت در دوره کالکولیتیک ممکن است با ظهور اولین دولت‌های متمرکز از نزاع‌های گاه‌به‌گاه به درگیری‌های سازمان‌یافته در مقیاس بزرگ تغییر یافته باشد. بر اساس این مطالعه، ۳۰۰ سال خشکسالی، پراکندگی جمعیت و کمبود منابع در دوران گذار به عصر آهن ممکن است به درگیری‌های فردی در فرهنگ‌های اولیه بشری کمک کرده باشد.

سابقه خشونت در خاورمیانه

این یافته‌ها می‌تواند به جامعه باستان‌شناسی کمک کند تا شیوع چنین مواردی را در فرهنگ‌های اولیه بشری درک کنند. باستان‌شناسان در این مطالعه خاطرنشان کردند که درک ما از روندهای درازمدت خشونت بین‌فردی مانند حمله، قتل، برده‌داری، شکنجه، استبداد، مجازات ظالمانه یا دشمنی‌های خشونت‌آمیز به دلیل فقدان شواهد در دوره‌های زمانی مختلف مختل شده است.برخی استدلال می‌کنند که خشونت بین فردی پس از عصر روشنگری (قرن ۱۷-۱۸ میلادی) کاهش یافته است. با این حال، این ایده خالی از ایراد نیست و نمی‌توان آن را تایید کرد. سوابق قتل فقط برای دوره‌های زمانی اخیر در دسترس است و گزارش سوگیری‌ها در سوابق درگیری موجود، درک ما را نسبت به گذشته محدود می‌کند.

 

منبع: روزیاتو

برچسب ها: خاورمیانه خشونت
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
همسر سابق ریحانه پارسا با چه کسی ازدواج کرد؟ title
مهدی کوشکی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش، از ازدواج خود با محیا مهدی‌زاده خبر داد.
دستگیر ­مامور قلابی در شمال پایتخت title
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی خبر داد.
جشن تولد ۶۵ سالگی ایرج طهماسب title
ایرج طهماسب مجری مشهور و پرطرفدار کشورمان می‌باشد ۶۵ ساله شد.
بوی بد دهان را با این روش از بین ببرید title
هل، یک چاشنی خوش عطر و بو با خواص فوق‌العاده است و امروزه پای ثابت ادویه‌های مصرفیِ میلیون‌ها آشپز در سراسر جهان شده است.
محققان چینی مغز را پس از انجماد زنده کردند title
طبق خبری که به داستان‌های علمی-تخیلی شباهت دارد، احتمالاً راهی وجود داشته باشد که بتوان بافت مغز منجمد را بدون آسیب احیا کرد. دانشمندان چینی یک معجون شیمیایی جدید ساخته‌اند که اجازه می‌دهد بافت مغز بعد از انجماد دوباره عملکرد خود را بازیابد.
جرمی کلارکسون دوباره جذاب ترین مرد بریتانیا شد title
جرمی کلارکسون در نظرسنجی سایت ایلیسیت انکونترز به‌عنوان جذاب ترین مرد بریتانیا برگزیده شده است. نکته جالب ماجرا در فهرست افرادی است که بعد از او قرار گرفته‌اند.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.