کد خبر: ۲۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
امام جمعه موقت تهران:
دولت و مجلس باید با تمرکز جدی بر سیاست‌های برنامه هفتم از هرگونه اقدام هزینه‌آفرین که در راستای رشد اقتصادی بالا، مهار تورم و رشد تولید نیست، جلوگیری کنند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شعار مهمی در انقلاب است، گفت: امام علی (ع) در نامه به مالک اشتر به شعار دیگری اشاره می‌کند که قلب حاکم اسلامی باید لبریز از محبت به عموم انسان‌ها باشد. این شعار اگر ظهور و بروز پیدا کند انسان آنچه می‌بیند دوستی و مودت است نه قهر.

او افزود: این دستورالعمل اسلام برای عموم مسلمانان به‌ویژه حاکمان در نظام اسلامی است. اگر سطوح مدیریت در نظام اسلامی نسبت به شهروندان چنین محبتی داشتند این علامت شکل‌گیری دولت اسلامی است که رهبری انقلاب می‌گویند ما هنوز با آن فاصله داریم. مدیران در دولت مردمی - که لقب دولت سیزدهم است - باید نماد محبت، لطف و احسان به عموم شهروندان باشند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نظم نوین جهانی که وجود امام عصر آن‌را بنیان می‌نهند بر سه اصل اساسی استوار است؛ اول مرجعیت علم، دوم نگاه به انسان و احترام به آنان و حفظ کرامتشان و سوم رعایت عدالت.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه در آستانه سال سوم فعالیت دولت قرار داریم، گفت: برنامه هفتم توسعه با اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت در دستور کار دولت و مجلس است. برخی از تصمیمات دولت در دو سال گذشته به اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی منجر شده و می‌تواند زمینه‌ساز تحول در این زمینه باشد.

او تاکید کرد: بسیاری از سیاست‌های اقتصادی که ظاهری جذاب و دلپذیر دارند در بلندمدت اثرات منفی برای مردم خواهند داشت، در عین حال سیاست‌های اقتصادی که ظاهری خوشایند ندارند اما در میان‌مدت اثرات مطلوب و مثبتی دارند و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه منجر می‌شوند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حذف ارز ترجیحی از جمله این اقدامات دولت بود که در کوتاه‌مدت منجر به افزایش قیمت کالاها شد اما در میان‌مدت و بلندمدت منجر به نتایج مثبت در اقتصاد جامعه می‌شود. این اقدامات را باید قدر بدانیم. با این اقدام یکی از راه‌های گسترش فساد بسته شد و به قاچاق کالاهای یارانه‌ای ضربه مهلکی وارد آمد. این اقدام زمینه مدیریت مناسب منابع ارزی محدود کشور را فراهم کرد که خود می‌تواند زمینه‌ساز رشد پایدار اقتصادی باشد.

او با بیان اینکه تولید باید رونق پیدا کند تا به تعادل قیمت‌ها برسیم، یادآور شد: همچنین از دهک‌های پایین جامعه هم در این شرایط باید حمایت کرد که دولت در این زمینه هم برنامه‌ریزی داشته است. دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که اقتصاد ایران در طول چهار سال قبلش به مقدار قابل توجهی کوچک شده بود اما با برنامه‌ریزی‌های دو سال اخیر شاهد جهش سرمایه‌گذاری در کشور هستیم.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد در طول سال‌های برنامه توسعه پیش‌بینی شده و از راه‌های رسیدن به آن افزایش حضور ایران در اقتصاد منطقه‌ای و بین‌المللی و توسعه دیپلماسی اقتصادی است. شوروی برای آن فروریخت که از نقاط قوت نظام مالی و تکنولوژی جهانی محروم بود. ما باید بستر مناسبات اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را فراهم آوریم که در این زمینه در دو سال اخیر اقدامات مناسبی انجام شده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای که می‌تواند نقش فعال‌تر ایران را در منطقه به همراه داشته باشد و عضویت در گروه بریکس که می‌تواند به تقویت اقتصادهای نوظهور در برابر آمریکا و تاثیرگذاری بر اقتصاد سیاسی جهان منجر شود، از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم است. قدرت سیاسی گروه بریکس که ۴۶ درصد جمعیت جهان را دربر دارد و رشد اقتصادی بالای کشورهای عضو آن توجه بسیاری از کشورها را برای عضویت در این گروه فراهم کرده است.

او یادآورشد: از فرصت عضویت در گروه بریکس باید نهایت استفاده را برای همکاری دوجانبه و چندجانبه با کشورهای عضو آن داشت. دولت و مجلس هم باید با تمرکز جدی بر سیاست‌های برنامه هفتم از هرگونه اقدام هزینه‌آفرین که در راستای رشد اقتصادی بالا و مهار تورم و رشد تولید نیست، جلوگیری کنند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
با ۴ میلیارد تومان در این مناطق تهران خانه بخرید title
اگر قصد خرید خانه در تهران را دارید و حداکثر بودجه شما ۴ میلیارد تومان است، این گزارش را از دست ندهید.
واکنش مورینیو به رابطه مربی سپاهان و شیدا مقصودلو title
سردار آزمون در گفتگو با یکی از رسانه‌ها خاطره جالبی از مورینیو تعریف کرد.
شیدا مقصودلو کیست؟ title
در ادامه بیوگرافی شیدا مقصودلو، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همسر خارجی اش ژوزه مورایس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پس با ما همراه باشید.
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران title
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از انهدام باند چهارنفره‌ای که به سرکردگی یک خواهر و برادر اقدام به قاپ‌زنی و سرقت موتورسیکلت در نقاط مختلف تهران کرده بودند، خبر داد.
بالاخره هر روز قهوه بخوریم یا نه؟ title
اگر شما یکی از افرادی هستید که هر روز قهوه می‌نوشید و به این فکر می‌کنید که این عادت چه بلایی سر بدن شما می‌آورد، به خواندن ادامه دهید تا در مورد این موضوع مهم بیشتر بدانید.
آیا واقعاً مهم است که به کدام سمت بخوابیم؟ title
هر یک از ما برای خواب به شکل و مدل خاص خود عادت داریم. آیا واقعاً مهم است که به کدام سمت بخوابیم؟ آیا دلایل علمی در این زمینه وجود دارد؟
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.