کد خبر: ۲۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
رئیس کل بانک مرکزی گفت: نقشه راه جدید بانک مرکزی برای اصلاح ساختار ها تدوین شده است.

مخاطب24:محمدرضا فرزین امروز در نشست خبری با بیان اینکه متغیر‌های کلان پولی بانکی کشور طی ۵ سال گذشته آسیب‌های جدی داشته است، اظهار داشت: متوسط رشد نقدینگی در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ معادل ۳۳ درصد، رشد سالانه دلار در بازار غیررسمی ۶۱ درصد و تورم ۴۲ درصد و نرخ رشد جی دی پی ۱.۲ درصد بود.



وی با بیان اینکه به دلیل شوک‌های ارزی با یک بی اعتمادی مواجه شدیم، گفت: با توجه به لزوم اصلاح ساختارها، نقشه راهی را در بانک مرکزی تدوین کردیم و گام به گام اجرا خواهیم کرد.



رئیس کل بانک مرکزی افزود: کنترل و مدیریت نقدینگی، مدیریت بازار ارز، تنظیم گری و تقویت نظارت و تقویت حکمرانی بانک مرکزی در حوزه ریال، ارز و اعتبار، تنظیم مناسبات مالی دولت بر سیستم بانکی و تنظیم انتظارات محور‌های این نقشه راه است.



وی در ادامه اطهار داشت: آنچه در بلندمدت باعث افزایش نرخ تورم می‌شود، نقدینگی است. یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی کنترل نقدینگی با استفاده از ابزار‌ها و سیاست‌های پولی است.



رئیس کل بانک مرکزی افزود: نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹، ۴۰.۶ درصد، در سال ۱۴۰۰، ۳۹ درصد و در سال ۱۴۰۱ با اقدامات خوب انجام شده به ۳۱.۵ درصد کاهش یافت و در تیر ۱۴۰۲ به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. برنامه ریزی ما برای سال آینده، کاهش نرخ نقدینگی به زیر ۲۵ درصد است.



فرزین اضافه کرد: نرخ تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰۳ درصد بوده و در تیر ماه سال جاری به ۳۲ درصد رسیده، یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در سال‌های گذشته که نشان از کنترل شدید نرخ PPI است و نشان می‌دهد که شاهد کاهش شدید نرخ تورم مصرف‌کننده نیز خواهیم بود.



وی افزود: در حوزه CPI نرخ تورم بر اساس اعلام بانک مرکزی حدود ۱۵ درصد از ابتدای سال تاکنون کاهش پیدا کرده است.



فرزین با بیان اینکه اثر کاهش تورم را در بازارخ ودرو و مسکن شاهد هستیم، اظهار داشت: در ماه گذشته نرخ رشد تورم ماهانه کالا به صفر درصد رسید و البته برخی کالا‌ها رشد خوبی نداشت و نرخ تورم ماهانه کاهش یافته و رو به کنترل است.



وی درباره نقدینگی عنوان کرد: اینکه برخی یک فنر مجازی ایجاد کرده‌اند و می‌گویند این نرخ خواهد پرید، عجیب است. نقدینگی کاهش یافته، فروش نفت افزایش داشته و همه این‌ها دلایل بنیادی برای این است که نرخ ارز قابل کنترل است و کنترل خواهد شد.



رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: دهه ۱۳۹۰ به پایان رسیده و اعداد و ارقام جدیدی خواهیم داشت. ما توانستیم قدرت خلق نقدینگی نظام بانکی را کاهش دهیم؛ هم‌اکنون ضریب فزاینده منفی شده و قدرت خلق پول کاهش داده شده و به همین دلیل توانستیم نقدینگی را کنترل کنیم.



فرزین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: فروش نفت در تیرماه امسال به بالاترین رقم خود در ۵ سال گذشته رسیده و صادرات نفت نیز در سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است.



وی اظهار داشت: از بسیاری از کشور‌ها مطالبه ارزی داریم و با آن‌ها گفتگو کرده‌ایم و اگر مسأله با مذاکرات حل نشود، شکایت خواهیم کرد. مذاکرات سیاسی در حال انجام است و خبر‌های خوبی در آینده خواهید شنید.



رئیس‌کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: در حال راه‌اندازی یک صندوق تثبیت هستیم تا با تکانه‌های ارزی مقابله و از منابع آن استفاده کنیم.

برچسب ها: بانک‌مرکزی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
خانم مجری سیتیزن امریکا از ایران رفت؟ title
ژیلا صادقی، مجری پرحاشیه صداوسیما که در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی بود، به تازگی یک استوری عجیب و متفاوت منتشر کرد.
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.