کد خبر: ۲۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۷
آیا می‌توانم داروهایم را قبل از پرواز در چمدانم بگذارم و به هر کجای دنیا پرواز کنم؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم هم بله هم نه، زیرا بستگی دارد قصد دارید چه دارویی را به چه کشوری وارد کنید.

مخاطب24:هر کشوری قوانین خاص خود را در زمینه حمل و ورود دارو به درون مرزهایش وضع کرده است که با مطالعه این قوانین می‌توانیم دارو‌های مجاز خود را بدون دردسر با خود به کشور مورد نظرمان ببریم.

محدودیت حمل دارو در پرواز‌های خارجی
پیش از سفر‌های خارجی مراحل بسیاری را باید بگذرانیم تا آماده سفر شویم. از تبدیل ارز تا مصاحبه سفارت از جمله مراحلی است که گردشگران باید آن‌ها را طی کنند. یکی از مراحل مهمی که شاید کمتر به آن پرداخته می‌شود، آگاهی از قوانین مربوط به دارو‌های ممنوع پرواز خارجی است. اطلاع دقیق از قوانین ورود دارو به کشور مقصد و کشوری که در آن پرواز عوض می‌کنیم، از حساس‌ترین بخش‌های سفر هر گردشگری است، زیرا در صورت به همراه داشتن دارو‌های غیرمجاز، ممکن است مجازات‌های سختی مانند جریمه نقدی تا چند ماه زندان گربیان‌گیر شما شود. در این بخش قوانین پرطرفدارترین مقصد‌های ایرانیان برای پرواز‌های خارجی یعنی ترکیه، امارات، ارمنستان، اروپا، آمریکا و کانادا را از این نظر بررسی خواهیم کرد.

چه دارو‌هایی در پرواز‌های خارجی مجازند؟ – دارو‌های ممنوع پرواز خارجی
واجب است نخست جواب این سوال را بدهیم. چه دارو‌هایی در پرواز‌های خارجی مجازند؟ در تعریف کلی، تمامی دارو‌هایی که نه از سوی TSA و نه از سوی فرودگاه مبدا، بین راه و مقصد مشکلی نداشته باشند، به عنوان دارو‌های مجاز و قابل‌حمل برای مسافران به حساب می‌آیند. با این حال، همراه داشتن این دارو‌ها نیز مستلزم رعایت برخی قوانین است. مهم‌ترین قوانین این حوزه به همراه برخی توصیه‌ها عبارت‌اند از:

۱. زدن برچسب بر روی دارو
زدن برچسب بر روی دارو اولین راه رهایی از مشکلات مربوط به همراه داشتن دارو در پرواز است. سازمان TSA پیشنهاد می‌کند بر روی دارو‌های خود برچسب واضح و مشخصی بزنید. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که بنابر قوانین سختگیرانه برخی از فرودگاه‌ها و پلیس‌های مرزی، به جز نام دارو، اسم مصرف‌کننده هم باید بر روی ظرف حاوی دارو نوشته شود. این سخت‌گیری درباره‌ی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی صدق نمی‌کند. به خاطر داشته باشید، در صورتی که محصول پلمپ شده باشد و دارای استاندارد‌های غذایی مورد نیاز و تایید کشور مقصد باشد، همراه داشتن آن‌ها منعی نخواهد داشت.

۲. دارو‌های مایع – دارو‌های ممنوع پرواز خارجی
طبق آمار ارائه شده توسط سازمان‌های رسمی و بین المللی، الزامی به ارائه دارو یا اطلاع دادن به افسر پرواز در مورد دارو وجود ندارد، مگر اینکه داروی مورد نظر در حالت مایع باشد. بنابر قوانین سازمان TSA، همراه داشتن دارو با ماهیت مایع در کیسه‌های دستی با حجم ۱۰۰ میلی لیتر منعی در پرواز‌های خارجی ندارد. فقط فراموش نکنید که به همراه داشتن داروی مایع را حتما به افسر پرواز گزارش دهید. این سخت‌گیری به این خاطر است که دارو‌های مایع نیاز به بررسی بیشتری داشته و حتی ممکن است نیاز شود دارو را از پلمپ خارج کنند. توجه داشته باشید که انواع ژل، کرم، پماد و دارو‌های استنشاقی در دسته‌ی دارو‌های مایع قرار می‌گیرند.

۳. حمل دارو در چمدان یا کیف دستی
حمل دارو در چمدان یا کیف دستی چالشی است که پیش روی بسیاری از مسافران قرار دارد. اگر دارو‌های مورد نظر در هنگام پرواز مورد نیاز شما هستند، بهتر است جهت دسترسی آسان‌تر، آن‌ها را در کیف دستی‌تان قرار دهید. عموماً هنگامی که چمدان و کیفتان را از گیت رد می‌کنید، دارو‌ها با اشعه ایکس غربالگری می‌شوند. اما مسافر این امکان را دارد تا از چک ایکس‌ری دارو‌ها جلوگیری کرده و به جای آن درخواست چک و معاینه دارو‌ها را توسط پلیس فرودگاه بدهد. البته باید قبل از ارسال وسایل و دارو‌ها به تونل ایکس ری درخواست inspection از سوی مسافر ارائه و ثبت شود.

۴. به همراه داشتن نسخه رسمی – دارو‌های ممنوع پرواز خارجی
توصیه می‌شود قبل از حمل قرص در پرواز‌های خارجی، از دکتر خود درخواست کنید که یک برگه رسمی در مورد وضعیت بیماری، سلامت شما و نیاز‌های دارویی‌تان بنویسد تا آن را هنگام پرواز همراه خود ببرید. شما باید این نامه یا نسخه پزشکی را همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز به پاسخگویی در بخش چک امنیتی و بررسی وسایل در فرودگاه آن را ارائه بدهید. به همراه داشتن نسخه رسمی یکی از مهم‌ترین اموری است که باید قبل از رفتن به فرودگاه از آن مطمئن شوید.

حمل دارو در پرواز‌های خارجی به کشور‌های اروپایی
حمل دارو در پرواز‌های خارجی به کشور‌های اروپایی، به‌طورکلی آسان‌تر از محدودیت‌های بسیاری از کشورهاست. با این حال، همه کشور‌های این منطقه نیز سخت‌گیری و قوانین یکسانی ندارند. در اکثر این کشور‌ها حمل دارو‌های معمولی با دوز مصرف برای حداکثر سه ماه مجاز است. در برخی از این کشور‌ها مکمل‌ها و ویتامین‌ها نیز به‌عنوان دارو تلقی می‌شوند که پیش از پرواز باید در خصوص قوانین مشخص هر کشور در این زمینه تحقیق کرد. به‌طور کلی دارو‌های ممنوع پرواز خارجی به اروپا را می‌توان در اروپا به ۳ دسته تقسیم کرد:

دارو‌های مسکن قوی مانند ویکودین و اکسی کانتین
دارو‌های اعصاب و روان مانند زاناکس و والیوم
دارو‌های درمان بیش‌فعالی در خردسالان و بزرگ‌سالان مانند ریتالین و کنسرتا

دارو‌های ممنوع پرواز خارجی به اروپا
حال قصد داریم این دارو‌ها را کمی دقیق‌تر معرفی کنیم. باز یادآوری می‌کنیم که این قوانین در تمام کشور‌های اروپایی مو به مو شبیه به یکدیگر نیست و کمی تفاوت در لیست دارو‌های ممنوع‌الورود در کشور‌های اروپایی به چشم می‌خورد. از مهم‌ترین دارو‌های ممنوع پرواز خارجی به اروپا، به‌ویژه کشور‌های حوزه شینگن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارو‌هایی که مشابه آن‌ها در این کشور‌ها تولید می‌شوند و کشور‌های دیگر از آن‌ها کپی کرده‌اند.
دارو‌هایی که به‌عنوان دوپینگ در نظر گرفته می‌شوند مانند تستسترون، کلن بوترول و ناندرلون
برخی از فرآورده‌های گیاهی و حیوانی که مشمول قوانین زیست‌محیطی حفظ گونه‌های در معرض انقراض هستند
دارو‌های مربوط به بیماری ADHD که نام قبلی آن ADD است.
دارو‌های مسکن
دارو‌های اعصاب
مواد مخدر بدون تجویز پزشک
دکسترومتورفان‌پی
دکسترومتورفان
فنوباربیتال
دیفنوکسیلات
نالوکسان
مورفین
متادون
الفتانیل
پتیدین
تالامونال
کدئین فسفات
هیدروکسی‌زین
قرص‌های غیرمجاز
مرفین
متیل فنیدات
پنتازوسین
دی‌هیدروبلزپریدول
متادون
به‌طورکلی، دارو‌های زیادی در لیست دارو‌های غیرمجاز در سفر به اروپا قرار نگرفته‌اند، اما نکته بسیار مهمی که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید، این است که شما نمی‌توانید از یک داروی مجاز تعداد زیادی با خود حمل کنید. اگر مقدار داروی همرا شما بسیار زیاد باشد (حتی داروی مجاز)، این‌طور به‌نظر می‌رسد که شما قصد قاچاق این دارو‌ها را داشته‌اید. به همین دلیل بهتر است به اندازه نیاز خود در مدت زمان اقامتتان دارو با خود ببرید.

ورود چه دارو‌هایی به آمریکا ممنوع است؟ – دارو‌های ممنوع پرواز خارجی
آمریکا یکی از سخت‌گیرترین کشور‌ها در زمینه دارو‌های ممنوع پرواز خارجی به این کشور است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران نگران این موضوع هستند که ورود چه دارو‌هایی به آمریکا ممنوع است؟ نزدیکی این کشور با کشور‌های صادرکننده مواد مخدر مانند مکزیک، یکی از دلایل سخت‌گیری‌های فوق‌العاده زیاد آمریکا در این زمینه است. توصیه می‌کنیم حداکثر ۷۲ ساعت پیش از ورود به این کشور از لیست دارو‌های به‌روز شده ممنوع‌الورود به آن آگاه شوید. به طور خلاصه، تنها دارو‌های زیر را می‌توان با خود به فرودگاه‌های این کشور برد.

دارو‌های معمولی و رایج با نسخه پزشک معتبر
محلول‌های شستشوی لنز و چشم
ژل‌های درمانی موضعی
مکمل‌های غذایی مجاز
شیرخشک
دارو‌هایی با مصارف حیاتی مانند اعضای پیوندی، پیوند مغز استخوان و ...
محصولات زیبایی و ماستکتومی
دارو‌های ممنوعه در فرودگاه‌های کانادا
کانادا، یکی از مقصد‌های مورد علاقه‌ی ایرانیان برای مهاجرت و همینطور گذراندن تعطیلات است. خوشبختانه، کانادا یکی از آسان‌گیرترین کشور‌ها در زمینه دارو‌های ممنوع پرواز خارجی است. مطابق قوانین فرودگاه‌های این کشور، ورود دارو‌های معمولی با نسخه پزشک به شرطی که دارای دوز مصرف حداکثر ۹۰ روزه باشند، مجاز است. با این حال، مانند بسیاری از کشور‌های اروپایی، مکمل‌های غذایی و دارویی تنها تا سقف ۳۵۰ میلی‌لیتر می‌توانند به همراه مسافر وارد کشور شوند.

دارو‌های ممنوعه در فرودگاه‌های کانادا بیشتر شامل دارو‌های مایع می‌شود و محدودیت‌های بسیاری برای حمل این شکل دارو‌ها وضع شده است. اسپری‌های استنشاقی آسم و آلرژی، قطره‌های استریل چشمی و استریل لنز و شربت سرفه از معدود دارو‌های مایع هستند که ورود آن‌ها به این کشور مجاز است.

ممنوعیت دارویی در امارات متحده عربی
شاید در میان کشور‌های پررفت‌وآمد برای ایرانیان، امارات متحده‌ی عربی سخت‌گیرانه‌ترین قوانین ممکن را برای حمل دارو وضع کرده است. در صورت همراه داشتن حتی کمترین مقدار از دارو‌های ممنوعه، فرد خاطی حداقل به ۴ سال زندان محکوم می‌شود. مانند کشور‌های نامبرده، دارو‌های رایج ممنوعه فقط با گواهی و تأییدیه‌ی پزشک به زبان عربی یا انگلیسی می‌توانند به این کشور وارد شود. میزان دارویی که به کشور امارات وارد می‌کنید، نباید بیش از میزان مصرفی ۳۰ روز باشد. دارو‌های حاوی مخدر، دارو‌های فعال‌کننده‌ی روان و حتی ساده‌ترین و رایج‌ترین دارو‌ها مانند دارو‌های مسکن، ضد اضطراب و اسپری بینی شامل ممنوعیت دارویی در امارات متحده عربی هستند. از این رو لیست کاملی از دارو‌هایی که در این کشور ممنوع شده است، در ادامه ذکر می‌شود تا هموطنانی که قصد سفر به این کشور را دارند، با خیالی آسوده چمدان خود را ببندند.

متادون
فنتانیل
مورفین
پتدین
کدئین
دوکسپین (کپسول)
کلرپرومازین (آمپول)
کلرپرومازین (قرص)
کلیدینیم‌سی (قرص)
کلومیپرامین (قرص)
کلونازپام (قرص)
استامینوفن کدئین
آمانتادین (کپسول)
آسپرین کدئین (قرص)
باکلوفن (قرص)
بی‌پریدین (قرص)
استامینوفن کدئین
دکسترومتورفان
باربیتال‌ها
آمفتامین‌ها
مپروبامات
پنتازوسین
دکسترومتورفان‌پی (شربت)
دکسترومتورفان (قرص)
دیازپام (آمپول)
دیازپام (قرص)
دیفنوکسیلات (قرص)
اوربیافین
کلردیازپوکساید
آلپرازولام (قرص)
آمی‌تریپتیلین (قرص)
آتراکوریم (آمپول)
بی‌پریدین (آمپول)
نورتریپتیلین (قرص)
فنوباربیتال (قرص)
دیفنوکسیلات
متیل‌فنیدیت
اتینامات
زین (قرص)
آرتین تری هگزیفنیدیل
اکزازپام (قرص)
فلووکسامین (قرص)
فلوکستین (قرص)
فلوکستین (کپسول)
ایمی‌پرامین (قرص)
فنوباربیتال (شربت)
فنوباربیتال (آمپول)
میدازولام (آمپول)
آلپرازولام
کلوبازام
استازولام
لورازپام (قرص)
اکزازپام
فلوفنازین (قرص)
فلوفنازین (آمپول)
هالوپریدول (قطره)
هالوپریدول (قرص)
هالوپریدول (آمپول)
هیدروکسی‌زین (شربت)
ترامادول (قرص)
تری فلوپرازین (آمپول)
تری فلوپرازین (قرص)
تری هگزیفنیدیل (قرص)
تریمیپرامین (قطره)
کلونازپام
دیازپام
فلورازپام
میدازولام
تمازپام
کتامین (آمپول)
لیتیوم کربنات (قرص)
مپروبامات (قرص)
متوکاربامول (آمپول)
متوکاربامول (قرص)
فنی‌تونین کامپاند
پریمیدون (قرص)
پروپوفول (آمپول)
رمرون (قرص)
تیوپنتال (آمپول)
دارو‌های ممنوعه در گرجستان – دارو‌های ممنوع پرواز خارجی
استامینوفن کدئین‌دار، دیازپام، ترامادول، کلداستاپ، بنیکال، دیفنوکسیلات، اگزازپام، سوپر آکلد، رای دول۱۰۰ و آمی تریپتیلین از جمله دارو‌های ممنوعه در گرجستان هستند که به هیچ عنوان نباید در سفر به این کشور همراه خود ببرید. فراموش نکنید مامورین فرودگاه گرجستان نسبت به سایر کشور‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارند و ورود دارو بدون مجوز پزشک کاملا غیرقانونی است.

ورود چه دارو‌هایی به ترکیه ممنوع است؟
بسیاری از گردشگران ایرانی قبل از سفر تفریحی خود به ترکیه، به دنبال پاسخ این سوال مهم می‌گردند. ورود چه دارو‌هایی به ترکیه ممنوع است؟ حمل بعضی دارو‌ها از جمله آمپول، شربت، قرص‌های خواب‌آور و مسکن‌های کدیئن‌دار در ترکیه ممنوع است. اما در صورتی که قرص خاصی مصرف می‌کنید و مصرف آن ضروری است، نامه پزشکتان را ترجمه کنید و از وزارت بهداشت تاییدیه بگیرید و آن را همراه داشته باشید. ورود متادون طبق قوانین کشور ترکیه مجازات سنگینی در پی خواهد داشت. همچنین به هیچ‌عنوان دارو با حجم بالا به ترکیه نبرید، چون ماموران فرودگاه ممکن است احتمال دهند که شما قصد قاچاق آن را دارید.

دارو‌های ممنوعه در تایلند – دارو‌های ممنوع پرواز خارجی
تایلند نیز از آن دسته از کشورهایی هست که قوانین سختگیرانه‌ای برای حمل دارو وضع کرده است. به شما توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به تایلند را دارید و داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما قبل از پرواز لیست داروهایتان را به سفارت گزارش دهید و هنگام پرواز نسخه پزشک را همراه داشته باشید. همچنین لیست به‌روزشده‌ی دارو‌های ممنوعه در تایلند را از قبل مطالعه نمایید. تاکید می‌کنیم، حمل دارو‌هایی که ترکیبی از کدئین، هروئین و مورفین دارند به تایلند ممنوع است و حتی هنگام سفر به تایلند اجازه ندارید قرص‌های خواب‌آور همرا داشته باشید.

شرایط دارو‌های ممنوع پرواز خارجی به ارمنستان
شرایط دارو‌های ممنوع پرواز خارجی به ارمنستان مدام در حال تغییر و به‌روز شدن است. طبق اطالاعات منتشر شده در سایت معتبر iamat.org، ورود دارو‌های خاص درمانی و آنتی بیوتیک‌ها به این کشور نیازمند ارائه نسخه معتبر دکتر است. توصیه می‌کنیم قبل از سفر به ارمنستان با سفارت این کشور تماس گرفته و از قوانین جدید ورود دارو اطلاع پیدا کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت incb.org و انتخاب کشور ارمنستان از قوانین جدید دارو‌های ممنوع پرواز خارجی به این کشور اطلاع پیدا کنید.

اگر در سفر به اروپا حتما نیاز به مصرف دارو‌های غیر مجاز داشته باشیم، باید چه کنیم؟
حال ممکن است از ما بپرسید اگر در سفر به اروپا حتما نیاز به مصرف دارو‌های غیر مجاز داشته باشیم، باید چه کنیم؟ این سوال کاملا منطقی است، زیرا بسیاری از بیماران باید در طول مدت سفر خود بعضی از این دارو‌ها را مصرف کنند.

اگر شما نیز چنین شرایطی دارید، باید به یکی از پزشکان معتمد کشوری که به آن سفر می‌کنید، مراجعه نمایید و از او بخواهید تا با تشخیص دقیق، اعلام کند که به داروی مشخصی نیاز دارید، این دستور را در نسخه شما بنویسد و مهر کند. سپس می‌توانید این نسخه را پیش از سفر به فرودگاه ارائه دهید و از آن‌ها بخواهید تا شرایط خاص شما را در کارت پروازتان درج کنند. با طی کردن این مراحل به مشکل بر نخواهید خورد. انتخاب دیگری هم دارید، شما می‌توانید نسخه پزشک و خلاصه‌ای از پرونده پزشکی خود را همراه خودتان به کشور مقصد برده و در آنجا، با مراجعه به داروخانه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، داروهایتان را تهیه کنید.

سخن آخر در مورد دارو‌های ممنوع پرواز خارجی
سفر‌های هوای به خارج از کشور همیشه چالش‌های بسیاری به همراه دارد. این چالش‌ها برای افراد بیمار کمی بیشتر است، زیرا باید جهت حمل قانونی دارو‌های خود، قوانین کشور مقصد را بررسی کنند و از دارو‌های ممنوع پرواز خارجی آن کشور اطلاع پیدا کنند. دارو‌های کدئین‌دار از معروف‎ترین دارو‌های ممنوعه هستند که بسیاری از ایرانیان را در فرودگاه کشور‌های خارجی به دردسر انداخته است.

به یاد داشته باشید که امارات متحده عربی بیشترین سخت‌گیری را دارد. پس از آن، آمریکا و کشور‌های اروپایی قرار می‌گیرند. در نهایت، می‌توان کانادا را از جمله کشور‌های آسان‌گیر در این زمینه معرفی کرد. پیش از سفر به هر کشور‌ی بهتر است از آخرین اطلاعات به‌روز شده در خصوص دارو‌های ممنوع پرواز خارجی به آن‌ها از طریق سایت TSA، سفارت یا ایرلاین خود مطلع شوید.

برچسب ها: دارو
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بوی بد دهان را با این روش از بین ببرید title
هل، یک چاشنی خوش عطر و بو با خواص فوق‌العاده است و امروزه پای ثابت ادویه‌های مصرفیِ میلیون‌ها آشپز در سراسر جهان شده است.
محققان چینی مغز را پس از انجماد زنده کردند title
طبق خبری که به داستان‌های علمی-تخیلی شباهت دارد، احتمالاً راهی وجود داشته باشد که بتوان بافت مغز منجمد را بدون آسیب احیا کرد. دانشمندان چینی یک معجون شیمیایی جدید ساخته‌اند که اجازه می‌دهد بافت مغز بعد از انجماد دوباره عملکرد خود را بازیابد.
جرمی کلارکسون دوباره جذاب ترین مرد بریتانیا شد title
جرمی کلارکسون در نظرسنجی سایت ایلیسیت انکونترز به‌عنوان جذاب ترین مرد بریتانیا برگزیده شده است. نکته جالب ماجرا در فهرست افرادی است که بعد از او قرار گرفته‌اند.
دستگیر ­مامور قلابی در شمال پایتخت title
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی خبر داد.
ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ به کجا رسید؟ title
ماجرای شکایت یک ستاره فیلم‌های پورن از ترامپ، آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برای او دردسر ساز شده است. این پورن استار چه کسی است و چگونه ماجرای یک ابهام در دوره جوانی رئیس جمهور سابق امریکا را در ۷۷ سالگی به دادگاه آورد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.
چرا گوگل نام Gemini را برای هوش مصنوعی خود انتخاب کرد؟ title
جمینای نام پروژه سابق ناسا به‌منظور ارسال فضانوردان به سطح ماه است، اما گوگل به علت دیگری این نام را برگزیده است.
برخورد با تخلفات سزارین‌های تقویمی! title
معاون درمان وزارت بهداشت، با صدور بخشنامه‌ای نسبت به ضرورت مقابله با تخلفات سزارین‌های تقویمی تاکید کرد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.