کد خبر: ۲۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
دکتر نیستانی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت: «غنی سازی مواد غذایی با برخی ریزمغذی‌ها مثل آهن یا ویتامین D میتواند کمبود‌ها را در افراد جامعه برطرف کند. یکی از این موارد غنی سازی آدامس با ویتامین D است که می‌تواند به نفع سلامت مردم باشد.»

مخاطب24:تیرنگ نیستانی استاد دانشگاه و مدیرگروه انستیتو تحقیقات تغذیه کشور درباره غنی سازی مواد غذایی تاکید کرد: «نوعی از غنی سازی محصولات غذایی به صورت اختیاری است که تولید یک ماده غذایی را چند گام به سمت سلامت محور بودن پیش می‌برد و ما این کار را تشویق می‌کنیم. به عنوان مثال ماکارونی را با زینک غنی می‌کنند که البته بررسی نمی‌کنند مشکل کمبود زینک در کدام گروه سنی از افراد جامعه بیشتر وجود دارد و افراد چقدر و چند بار در هفته باید این ماده غذایی را مصرف کنند تا نیازشان به زینک برطرف شود و بازار تعیین می‌کند که کدام ماده غذایی بیشترین مصرف را دارد تا تولیدکننده آن را غنی کنند.»

دکتر نیستانی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره غنی سازی محصولات غذایی با ویتامین ها، گفت: «اهداف غنی سازی مواد غذایی می‌تواند متفاوت باشد. غنی سازی کشوری یک نوع آن است که سیاستگذاران سلامت کشور با بررسی‌ها متوجه کمبود برخی ریزمغذی‌ها مثل کمبود آهن یا کمبود ویتامین D در افراد جامعه می‌شوند که با اجماع نظر متخصصان تغذیه و کارشناسان به این نتیجه می‌رسند کدام ماده غذایی را چطور غنی کنند که این کمبود در درصد بالایی از افراد جامعه با مصرف این ماده غذایی برطرف شود.»


مدیرگروه انستیتو تحقیقات تغذیه کشور، گفت: «تولیدکنندگان این محصولات از مراکز سیاستگذار و مراکز سیاستگذار نیز از مراکز علمی مثل انستیتو تحقیقات تغذیه کشور نظرخواهی می‌کنند که آیا غنی سازی این محصولات فایده‌ای دارد یا خیر و ما هم نظرات خود را اعلام می‌کنیم.»


وی تاکید کرد: «غنی سازی آدامس با ویتامین D می‌تواند به نفع سلامت مردم باشد. البته در مورد غنی سازی اختیاری محصولات غذایی، اثربخشی آن چندان مطرح نیست بلکه صحبت بر سر این است که اگر ویتامین D در آدامس باشد آیا واقعا با مصرف آدامس غنی شده با ویتامین D این ویتامین جذب بدن می‌شود یا خیر که پاسخ مثبت است و شواهد علمی برای آن وجود دارد. ولی اینکه یک آدامس چقدر ویتامین D دارد که بخواهد تاثیر بگذارد بر وضعیت ویتامین D بدن بحثی جدا است.»


وی در پایان افزود: «اینکه آیا واقعا ویتامین D موجود در آدامس غنی شده از طریق جویدن قابل جذب در بدن است می‌گوییم بله چنین چیزی امکانپذیر است. اگر قرار باشد به عنوان مثال ۱۰۰۰ واحد ویتامین D در روز دریافت کنید و هر روز یک آدامس غنی شده با ویتامین D مصرف کنید یک واحد از نیاز بدن به ویتامین D از این طریق برطرف می‌شود، اما انتظار ما در همین حد است.»

برچسب ها: ویتامین دی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
جشن تولد ۶۵ سالگی ایرج طهماسب title
ایرج طهماسب مجری مشهور و پرطرفدار کشورمان می‌باشد ۶۵ ساله شد.
بوی بد دهان را با این روش از بین ببرید title
هل، یک چاشنی خوش عطر و بو با خواص فوق‌العاده است و امروزه پای ثابت ادویه‌های مصرفیِ میلیون‌ها آشپز در سراسر جهان شده است.
محققان چینی مغز را پس از انجماد زنده کردند title
طبق خبری که به داستان‌های علمی-تخیلی شباهت دارد، احتمالاً راهی وجود داشته باشد که بتوان بافت مغز منجمد را بدون آسیب احیا کرد. دانشمندان چینی یک معجون شیمیایی جدید ساخته‌اند که اجازه می‌دهد بافت مغز بعد از انجماد دوباره عملکرد خود را بازیابد.
جرمی کلارکسون دوباره جذاب ترین مرد بریتانیا شد title
جرمی کلارکسون در نظرسنجی سایت ایلیسیت انکونترز به‌عنوان جذاب ترین مرد بریتانیا برگزیده شده است. نکته جالب ماجرا در فهرست افرادی است که بعد از او قرار گرفته‌اند.
دستگیر ­مامور قلابی در شمال پایتخت title
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی خبر داد.
ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ به کجا رسید؟ title
ماجرای شکایت یک ستاره فیلم‌های پورن از ترامپ، آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برای او دردسر ساز شده است. این پورن استار چه کسی است و چگونه ماجرای یک ابهام در دوره جوانی رئیس جمهور سابق امریکا را در ۷۷ سالگی به دادگاه آورد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.
چرا گوگل نام Gemini را برای هوش مصنوعی خود انتخاب کرد؟ title
جمینای نام پروژه سابق ناسا به‌منظور ارسال فضانوردان به سطح ماه است، اما گوگل به علت دیگری این نام را برگزیده است.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.