کد خبر: ۲۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
۳۰ خرداد سال ۹۸ یادآور یک حماسه بزرگ در تاریخ کشور است که پهپاد فوق‌پیشرفته و جاسوسی آمریکا توسط نیرو‌های دلاور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نزدیکی تنگه هرمز و با استفاده از پدافند سوم خرداد ساقط و منهدم شد.

مخاطب24: ۳۰خرداد سالروز خلق یک دستاورد مهم در حوزه امنیتی کشور است که دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای صیانت از حریم آبی خاکی کشور، یک فروند پهپاد جاسوسی فوق‌پیشرفته آمریکایی به‌نام گلوبال هاوک را در تنگه هرمز منهدم کردند.


این پهپاد جاسوسی فوق‌پیشرفته جزو گران‌ترین پهپاد‌های آمریکا بود که ارزش تقریبی آن در حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، این پهپاد ساخته‌شده توسط شرکت نورثروپ گرومن است، دوربین دماغه این پهپاد با دید پانورامیک است و با استفاده از سامانه تصویربرداری حرارتی از فاصله ۷۰ کیلومتری می‌تواند یک جسم ۲ متری را به‌راحتی تشخیص دهد.


این پهپاد فوق‌پیشرفته دارای ظاهری خاص است و سرعت حرکت آن ۵۷۰ کیلومتر در ساعت است که می‌تواند تا ارتفاع ۶۰ هزار پا نیز پرواز کند، این پهپاد می‌تواند به‌صورت مداوم حدود ۳۴ ساعت بی‌وقفه عملیات پروازی انجام دهد، برد پروازی این پهپاد ۱۴ هزار کیلومتر است.


در سال ۹۸ و در ۳۰ خرداد ماه، یک فروند از این نوع پهپاد‌های پیشرفته آمریکا با هدف جاسوسی از خط و نوار ساحلی جنوب کشور در حاشیه آب‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شناسایی شد، با توجه به ورود این پهپاد به آب‌های جمهوری اسلامی ایران چندین مرتبه هشدار از سوی دلاورمردان سپاه داده شد که پس از عدم توجه به این هشدارها، سامانه پدافندی سوم خرداد با شلیک موشک این پهپاد جاسوسی و فوق‌پیشرفته آمریکا را در آب‌های خلیج فارس منهدم و ساقط کرد و بلافاصله توسط نیروی دریایی سپاه، باقیمانده لاشه این پهپاد جاسوسی از آب‌های خلیج فارس جمع‌آوری شد.


علت این ماجرا و جمع‌آوری لاشه را فرمانده نیروی دریایی سپاه این‌گونه تشریح می‌کند: دشمن بعد از انهدام این پهپاد با عملیات روانی به‌دنبال این بود که بگوید پهپاد در آب‌های بین‌المللی مورد حمله قرار گرفته است، اما با جمع‌آوری و سرعت عمل در این کار مانع از این عملیات روانی شدیم.


وی افزود: شرایط دریا در آن روز‌ها مساعد نبود، اما به‌دلیل اهمیت مسئله، به پایگاه دریایی جاسک مأموریت داده شد هرچه سریعتر با انجام مأموریت این کار مهم را انجام دهند در آن زمان ۵ فروند شناور عملیات جست‌وجو را آغاز کردند و خوشبختانه در دریای عمان و در محدوده آب‌های داخلی لاشه این پهپاد شناسایی شد.


در ساعات اولیه انهدام این پهپاد جاسوسی گمان می‌رفت که این ساقط کردن توسط یک پدافند خارجی انجام شده است، اما در کمال ناباوری جهانیان، این سامانه سوم خرداد بود که در سال ۹۳ در جریان بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه برای اولین بار رونمایی شد و توانست یکی از پیشرفته‌ترین پهپاد‌های جهان را با رصد دقیق ساقط کند.

این سامانه یک سامانه پدافند هوایی تمام‌متحرک است که می‌تواند همزمان به‌روی ۱۶ هدف متمرکز شود و ۳۲ موشک پرتاب کند این سامانه به‌مرور زمان تکامل یافت و در سال ۹۹ نیز به سیستم الکترواپتیکی مجهز شد که سبب می‌شود این سامانه بدون امواج الکترومغناطیسی اهداف را شناسایی، رصد، پایش و مورد اصابت موشک قرار دهد بدون اینکه دشمن فرصت متوجه شدن داشته باشد و در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم تجهیزات دیگری نظیر موشک ۹ دی و موشک پدافندی طائر برد بلند به این سامانه افزوده شد.


مقامات آمریکایی در ابتدا منکر هرگونه پرواز در محدوده آبی ایران شدند و رئیس جمهور وقت آمریکا نیز به رجزخوانی علیه ایران پرداخت، اما آنچه در تاریخ باقی ماند دلاورمردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دادن پاسخی قاطع و دندان‌شکن به متجاوزان به آب و خاک کشور بود که بدانند هر گونه اقدام احتمالی در آینده نیز با شدیدترین برخورد ممکن مواجه خواهد شد و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تا پای جان حافظ حریم و کیان مقدس ایران اسلامی خواهند بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
علت فوت دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شیراز چه بود؟ title
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص فوت یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: فعلاً این موضوع در دست پیگیری است و جزئیات بیشتر آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد
جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری زری خوشکام title
زهرا خوشکام، ملقب به زری خوشکام صبح امروز در سن ۷۷ سالگی دارفانی را وداع کرد
شیطان پرستان تهران دستگیر شدند! title
یک تیم شیطان پرستی در تهران متلاشی شد.
نوشیدنی که برای کودکان مفید نیست! title
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد
اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی title
اداره کل زندان اصفهان درباره عدم دسترسی توماج صالحی به تلفن اطلاعیه صادر کرد.
زری خوشکام درگذشت title
زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت.
طب ایرانی می‌تواند مکمل پزشکی نوین باشد title
رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از طب ایرانی به عنوان مکمل طب نوین نام برد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.