کد خبر: ۱۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
شواهد متعددی مبنی بر تاثیرات کم خوابی یا زیاد خوابیدن بر کوتاه شدن عمر، وجود دارند؛ اما نتایج جدید محققان دانشگاه پزشکی گوانگژو نشان داده اند که فعالیت بدنی می تواند برخی از این اثرات منفی را خنثی کند.

ورزش اثر منفی خواب ناسالم بر طول عمر را کاهش می دهد

مخاطب۲۴ :‌ دانشمندان توضیح دادند: نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش سطح فعالیت بدنی، عوارض خواب ناسالم بر عمر را تضعیف می‌کند.

ورزش و خواب سالم، هر دو به افزایش طول عمر کمک می‌کنند. با این وجود، ارتباط مشترک فعالیت بدنی و خواب با سلامت، تاکنون به درستی مطالعه نشده بود. این مطالعه، اولین تحقیقی است که به بررسی اثرات مشترک فعالیت بدنی و مدت خواب بر خطر مرگ و میر پرداخته است.

محققان برای این مطالعه، داده‌های ۹۰ هزار بزرگسال با میانگین سنی ۶۲ سال را که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به مدت یک هفته از مچ بند دارای شتاب سنج استفاده کرده بودند، بررسی کردند. طی یک پیگیری متوسط هفت ساله، تقریبا ۳ هزار شرکت کننده جان خود را از دست دادند که مرگ هزار نفر از آن‌ها به دلیل بیماری قلبی عروقی و مرگ دو هزار نفر از آن‌ها ناشی از سرطان بود.

پس از تجزیه و تحلیل داده ها، تیم تحقیقاتی دریافت، خطر مرگ و میر ناشی از کم خوابی در افرادی که فعالیت بدنی کمتری داشتند، ۱۶ درصد و و خطر مرگ ناشی از خواب بیش از حد در این افراد، ۳۷ درصد بیشتر بود.

یافته‌ها همچنین نشان داد: مدت زمان خواب، در افرادی که فعالیت بدنی زیادی داشتند و به طور منظم ورزش می‌کردند، ارتباطی با خطر مرگ نداشت.

علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند: خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی_ عروقی و سرطان، با فعالیت بدنی و ورزش متوسط یا زیاد، از بین رفت.

دانشمندان اظهار داشته اند: یافته‌های ما نشان داده اند، میزان فعالیت بدنی و خواب کافی، می‌توانند در پیشگیری یا به تاخیر انداختن مرگ زودرس در میانسالان مؤثر باشند.

به گزارش سیناپرس، یافته‌های تحقیقاتی در مجله European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده اند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
همسر سابق ریحانه پارسا با چه کسی ازدواج کرد؟ title
مهدی کوشکی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش، از ازدواج خود با محیا مهدی‌زاده خبر داد.
برگزیده
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.