کد خبر: ۱۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۱
کلاس های خالی از دانش آموز و کاهش نرخ زاد و ولد به معضلی در ژاپن تبدیل شده است.

معضل کلاس‌های خالی از دانش آموز در ژاپن پیر

مخاطب۲۴ : رویترز در مطلبی به معضل کلاس‌های خالی از دانش آموز در ژاپن و همینطور کاهش سریع نرخ زاد ولد که این کشور را به کشوری پیر تبدیل کرده است، پرداخت.

اتوبوس به مدرسه می‌رسد و دو نوجوان به نام‌های آئوی هوشی و ایتا ساتو ۱۵ ساله از آن پیاده می‌شوند تا راهی مدرسه شوند. این دو آخرین دانش آموزان دبیرستان یوموتو در دهکده‌ای دور افتاده در استان فوکوشیما ژاپن هستند. با عدم ثبت نام دانش آموزان جدید، این مدرسه ۷۶ ساله، زمانی که هوشی و ساتو در ۳۱ مارس فارغ التحصیل شوند برای همیشه بسته خواهد شد. هوشی، یکی از دو دانش آموز این مدرسه که رویای معلم شدن در مهدکودک را در سر می‌پرواند، گفت: «وقتی برای نخستین بار از مدیر شنیدم که مدرسه تعطیل خواهد شد غمگین شدم. با این حال فکر می‌کنم که تعطیلی این مدرسه با این قدمت طولانی کاری بیهوده است».

بر اساس داده‌های منتشر شده دولتی، سالانه حدود ۴۵۰ مدرسه در ژاپن تعطیل می‌شود. در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ حدود ۹۰۰۰ مدرسه در‌های خود را به روی دانش آموزان بستند.

همزمان با کاهش نرخ زاد و ولد که سریعتر از پیش بینی‌ها صورت گرفت روند بسته شدن مدارس نیز سرعت گرفت. تعطیلی دبیرستان «تن ائی» در یک روستای ۵ هزار نفره، ضربه‌ای دیگر به این منطقه کوهستانی با داشتن چشمه آب گرم است که پیش از این نیز با مشکل کوچ جمعیت، کاهش نرخ زاد ولد و پیر شدن جمعیت دست و پنجه نرم می‌کرد. کاهش نرخ زاد ولد در این منطقه از آسیا به یک دغدغه همزمان با افزایش هزینه بزرگ کردن فرزندان در کشور‌های همسایه یعنی کره جنوبی و چین تبدیل شده است. با این حال شرایط در ژاپن بحرانی‌تر است. شمار موالید به کمتر از ۸۰۰ هزار در سال ۲۰۲۲ رسید تا بر مبنای داده‌های دولتی رکورد پایین‌ترین نرخ زاد ولد که ۸ سال زودتر از پیش بینی‌ها رخ داد ثبت شود.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن ضمن دادن وعده برای انجام دادن اقدامات بی سابقه برای بالا بردن نرخ زاد ولد از جمله دو برابر کردن بودجه سیاست‌های مربوط به کودکان، فراهم کردن محیط آموزشی برای آن‌ها را نیز حیاتی توصیف کرد، اگر چه کمک‌ها در این زمینه اندک بوده است. فقط ده درصد از جمعیت «تن آئی» زیر ۱۸ سال سن دارند. اوج جمعیت این دهکده در دهه ۵۰ به ۱۰ هزار نفر می‌رسید که به کشاورزی و تولید اشتغال داشتند، اما مشکلات فزاینده و دور افتاده بودن منطقه سبب شد تا ساکنان آن این دهکده را ترک کنند.

برچسب ها: ژاپن کشوری پیر
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.