کد خبر: ۱۳۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
از مصرف چربی گوشت‌ها، پوست مرغ و پوست ماهی و لبنیات پرچرب، سس‌های سفید، کله و پاچه، کره، خامه، شیرینی‌های خامه‌ای، مربا، بیسکوئیت‌های کرم‌دار، شکلات، چیپس و پفک، سوسیس و کالباس خودداری کنید.

مخاطب۲۴ :‌ به افراد دیابتی توصیه می‌شود با پیروی از یک رژیم اصولی و سالم وزن خود را حدود هفت الی ۱۰ کیلو کاهش دهند. همچنین کاهش چاقی شکمی یکی از اهداف مهم درمانی در افراد دیابتی است.

۱۰ نکته طلایی تغذیه‌ای برای مبتلایان به دیابت

به گزارش ایسنا، در بیماری دیابت که با افزایش قند خون شناخته می‌شود، در نتیجه نقص در ترشح انسولین یا نقص در عملکرد انسولین یا هر دو اتفاق می‌افتد. دیابت نوع دو رایج‌ترین نوع دیابت در جامعه است. ریسک فاکتور‌های دیابت نوع دو شامل سن، نژاد، چاقی مخصوصا چاقی شکمی، نداشتن فعالیت فیزیکی، نسبت درجه یک با افراد دیابتی، سابقه دیابت بارداری، فشارخون، زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک، سابقه بیماری قلبی عروقی و... هستند.

باید توجه کرد که به طور کلی به افراد دیابتی توصیه می‌شود با پیروی از یک رژیم اصولی و سالم، وزن خود را حدود هفت تا ۱۰ کیلو کاهش دهند. همچنین کاهش چاقی شکمی یکی از اهداف مهم درمانی در افراد دیابتی است.

براساس مطالعات انجام شده مصرف بیشتر از گروه سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها، مغزها، مصرف متوسط غذا‌های دریایی، مصرف بیشتر غلات کامل مانند نان‌های سبوس‌دار، کاهش میزان مصرف یا حذف نوشیدنی‌های شیرین و قند‌های ساده، مصرف لبنیات کم چرب و... با شیوع کمتر دیابت ارتباط دارد.

یکی از راهکار‌های بسیار موثر در کنترل بیماری دیابت در کنار درمان‌های پزشکی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و اصولی تحت نظر متخصصین تغذیه است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در یک رژیم اصولی هیچ وعده‌ای حذف نمی‌شود، بلکه این رژیم بر اساس شرایط شما تنظیم شده و در صورت حذف یک ماده غذایی، جایگزین آن به شما معرفی می‌شود. همچنین وعده معجزه‌آسا بودن رژیم و کاهش وزن‌های غیرمعقول به شما داده نمی‌شود. در یک رژیم اصولی تبلیغ محصول یا گیاه یا پکیج‌های گیاهی خاصی به شما نمی‌شود.

- وزن خود را به محدوده نرمال نزدیک کنید. چاقی، مخصوصا چاقی شکمی با افزایش مقاومت به انسولین روند درمانی شما را دچار اختلال می‌کند.

- براساس نوع انسولین یا قرص تجویزی پزشک وعده‌های غذایی خود را تنظیم کنید تا در ساعات اوج اثر، دچار افت قند خون نشوید. (در این زمینه می‌توانید از رژیم درمانگر یا پزشک خود کمک بخواهید.)

- مصرف میان وعده در رژیم افراد دیابتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا باعث جلوگیری از افت قندخون شده و همچنین با دریافت غذا از ولع بیش از حد فرد در وعده بعدی پیشگیری می‌کند.

- فرد دیابتی باید همیشه همراه خود یک آبنبات یا شکلات داشته باشد تا در صورت افت قند خون بلافاصله میل کند. بعد از مصرف قند‌های ساده مانند شکلات، آبنبات یا آب قند، مصرف کربوهیدرات پیچیده مانند یک لقمه نان جهت جلوگیری از افت مجدد قندخون توصیه می‌شود.

- در کنار غذای خود حتما از انواع سبزیجات استفاده کنید.

- توصیه می‌شود میزان مصرف حبوبات در افراد دیابتی افزایش یابد. پخت برنج به صورت پلو‌های مخلوط مانند لوبیاپلو، عدس پلو و... ضمن افزایش تنوع غذایی به کنترل وزن و قندخون کمک می‌کند.

- از مصرف غذا‌های سرخ کرده پرهیز کنید؛ بهتر است غذا‌ها را به صورت آبپز، بخارپز یا کبابی میل کنید.

- در رژیم غذایی روزانه، بهتر است از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید.

- از مصرف چربی گوشت‌ها، پوست مرغ و پوست ماهی و لبنیات پرچرب، سس‌های سفید، کله و پاچه، کره، خامه، شیرینی‌های خامه‌ای، مربا، بیسکوئیت‌های کرم‌دار، شکلات، چیپس و پفک، سوسیس و کالباس خودداری کنید.

- روزانه حداقل نیم ساعت پیاده‌روی را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کنید.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
برگزیده
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.