کد خبر: ۱۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
ترخیص کالا یکی از مهمترین مراحل تجارت برای واردات کالا و ارائه کالا و اقلام به گمرک و ترخیص آن از واردکننده یا صادرکننده است. زیرا در صورت عدم ترخیص کالا، قانونی می شود و از حالت قاچاق خارج می شود.

ترخیص کالا شامل چه مراحلی است؟

ترخیص کالا از آن جهت حائز اهمیت است که یکی از موارد ضروری تعیین ارزش کالای ترخیص شده است و اطلاعاتی که یک ترخیص کالا از گمرک و یک تاجر مجرب باید به آن توجه داشته باشد نیز در ارزش کالا لحاظ می شود. در اکثر کشورها، کارگزاران گمرکی و کارگران حق تقدم زیرمجموعه‌ای مانند شرکت‌های کشتیرانی، واردکنندگان و صادرکنندگان، و کسب‌وکارهای مستقل عمدتاً به‌عنوان کارفرمایان حق تقدم کار شناخته می‌شوند. که از این قاعده مستثنی نیست. . در ایران. .

به طور کلی ترخیص کالا از گمرک شامل مراحل مختلفی از جمله تهیه، ثبت اسناد واردات یا صادرات به صورت فیزیکی یا الکترونیکی، محاسبه وجوهی مانند سود بازرگانی، حقوق گمرکی، مالیات و ... می باشد که در این مقاله به آنها می پردازیم. در جزئیات پس با ما همراه باشید

مراحل ترخیص و تشریفات گمرکی

ترخیص کالا شامل مراحل زیر است:

ثبت اظهارنامه در سامانه EPL

در گمرک کالا باید توسط ماموران گمرک دیده و بررسی شود که به آن اظهارنامه می گویند. ثبت اظهارنامه اولین مرحله ثبت سفارش و مرحله ترخیص کالا است که فروشنده یا نماینده قانونی وی باید اظهارنامه را در سامانه EPL تکمیل و اطلاعات کالا را در ردیف وارد کند.

در سایت رسمی گمرک با آدرس irica.gov.ir توضیحات لازم در خصوص ترخیص انواع کالا از گمرک ارائه شده است که برای ترخیص کالا از گمرک جهت ارائه اظهارنامه گمرکی و کلیه اطلاعات مربوط به کالا و همچنین ارائه مجوزهای قانونی برای کالاهای اظهاری ضروری می باشد.

شما می توانید فرم مربوطه را در سامانه الکترونیکی EPL به عنوان صاحب کالا یا نماینده قانونی تکمیل کنید. زیرا باید توجه داشت که مبلغ پرداختی بابت حقوق ورودی کالا یکی از اطلاعات مهم اظهارنامه می باشد که در هنگام پرکردن فرم اظهارنامه محاسبه می شود. بنابراین ورود اطلاعات صحیح باید با دقت انجام شود تا فرآیند گزارش دهی بدون خطا پیش رود.

در نهایت به لطف این سیستم یک شماره سریال و یک شماره مرجع دریافت کرد که باید آنها را پرینت بگیرید و برای مراحل بعدی نگه دارید.

مدارکی که برای اظهار کالا به گمرک نیاز دارید، اظهارنامه نهایی واردات، کپی کارت بازرگانی معتبر، قبض انبار، بارنامه، ترخیص کالا از گمرک، گواهی مبدا، فاکتور یا لیست خرید، اظهارنامه عرضه ارز، پروفرما یا پیش فاکتور ، مجوز ثبت سفارش، لیست بسته بندی، بیمه نامه ها، مجوزهای تجاری، کاتالوگ ها و بروشورها هستند.

 

ضمناً مجوزها و مدارک قانونی مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک مواردی از قبیل گواهی بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه گیاهی و سایر مجوزها از سازمان های ذیربط و همچنین وکالتنامه رسمی، کارت حقوق کار و مجوز صادرات می باشد.

مرحله احراز هویت و مسیریابی

مدارک در مرحله احراز هویت به خوبی بررسی می شوند و در صورت تایید، شماره ثبت یا کوتاژ به صاحب کالا اختصاص می یابد. کوتاژبه این معنی است که اظهارنامه واردات یا صادرات کالا به شماره ای ثبت و مهر شده است که مختص صاحب کالا می باشد.

مرحله کنترل محصول

در مرحله ترخیص کالا از گمرک هنگام کنترل کالا لازم است کالا از یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز برای ارزیابی عبور کند.

در صورت قرار گرفتن کالا در مسیر زرد و قرمز، کالا باید توسط کارشناسان و بازرسان بررسی شود و مدارک توسط صاحب کالا ارائه و توسط بازرسان مقایسه و مطابقت داده شود.

پس از گذراندن ارزیابی اولیه در دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و ... مجددا کالا بررسی می شود.

اخذ مجوزهای لازم

چه کالای شما کالای خاصی باشد و چه نباشد، برای ترخیص و آزاد سازی آن باید گواهی های تعیین شده توسط کارشناسان اخذ شود. مجوزهایی مانند استاندارد، بهداشت، مخابرات، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی، جهاد، وزارت راه، مالیات و... چنین گواهی هایی برای ترخیص کالا هستند.

مرحله تایید تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس

در این مرحله تعرفه گمرکی کالا توسط کارشناسان بررسی و با اسناد کالا تطبیق داده می شود. ضمناً کارشناسان مجدداً مجوزهای مرحله قبل را بررسی و مقایسه می کنند و در صورت عدم وجود مشکل امضا و تأیید می کنند.

صندوق و صدور سند ترخیص کالا از گمرک

صاحب کالا پس از ترخیص نهایی از گمرک نیاز به پرداخت هزینه نقدی دارد و پس از دریافت فیش پرداختی توسط گمرک، برای صاحب کالا قبض ترخیص سبز صادر می شود. با پرداخت این مالیات و صدور مجوز سبز، صاحب کالا می تواند کالا را از گمرک خارج کند.

مجوز ذخیره و بارگیری

صاحب کالا پس از صدور سند ترخیص کالا باید کارهای مربوط به حمل و نقل کالا را انجام داده و با شرکت حمل و نقل تسویه حساب کند. گمرک پس از دریافت فاکتور انبار و مدارک مورد نیاز، مجوز بارگیری را برای صاحب کالا صادر می کند که در این صورت صاحب کالا باید هزینه های انبارداری را که در گمرکات مختلف وجود دارد و شامل هزینه های تخلیه و بارگیری می باشد پرداخت کند. . ، بیمه کالا، مدت دار پرداخت ودیعه کالا در انبار و ...

خروج از گمرک

در مرحله نهایی صاحب کالا، انبار بیجک را از انباردار گمرک دریافت می کند. در این مرحله انباردار پس از بررسی مجوز سبز گمرکی پلمب درب خروجی، نشان انبار را صادر می کند و به صاحب کالا اجازه می دهد خودرو مورد نظر را برای بارگیری وارد کند.

در این مرحله محموله مجدداً توسط ماموران گمرک بازرسی می شود و پس از آن صاحب کالا اجازه خروج از کالا را خواهد داشت.

kamyartarkhis.ir/

/رپرتاژ آگهی

برچسب ها: گمرک
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.