کد خبر: ۱۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
روز پنجشنبه ۲۷ بهمن، یک رسانه آمریکایی به نقل از چهار مقام این کشور گزارش داد، دولت «جو بایدن» در حال انجام مذاکراتی غیرمستقیم با ایران در خصوص مبادله زندانیان است. وبگاه شبکه خبری ان‌بی‌سی با گزارش این خبر به نقل از چهار منبع آگاه مدعی شد که این مذاکرات با میانجیگری قطر و بریتانیا انجام می‌شود

توافق جدید میان ایران و آمریکا نزدیک است؟ + جزئیات توافق احتمالی

مخاطب ۲۴،روز پنجشنبه ۲۷ بهمن، یک رسانه آمریکایی به نقل از چهار مقام این کشور گزارش داد، دولت «جو بایدن» در حال انجام مذاکراتی غیرمستقیم با ایران در خصوص مبادله زندانیان است. وبگاه شبکه خبری ان‌بی‌سی با گزارش این خبر به نقل از چهار منبع آگاه مدعی شد که این مذاکرات با میانجیگری قطر و بریتانیا انجام می‌شود.

 

منابع مورد استناد ان‌بی‌سی گفته‌اند، مذاکرات پیشرفت کرده‌، ولی رسیدن به توافق نهایی همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

 

مطابق این گزارش، این تلاش از سوی کاخ سفید در حالی انجام می‌شود که مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران دچار وقفه شده‌اند و دولت بایدن با ادامه سیاست فشار حداکثری، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده است.

 

ان‌بی‌سی نوشته دو طرف در حال بررسی فرمولی هستند که قبلاً مورد بحث قرار گرفته و تبادل زندانیان در ازای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی را شامل می‌شود.

 

پایگاه آمریکایی نوشته مطابق این فرمول، ایران اجازه خواهد داشت از وجوه مذکور برای خرید غذا، دارو و سایر اقلامی که مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند، استفاده کند.

مطابق این گزارش، این تلاش از سوی کاخ سفید در حالی انجام می‌شود که مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران دچار وقفه شده‌اند و دولت بایدن با ادامه سیاست فشار حداکثری، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده است.

 

ان‌بی‌سی نوشته دو طرف در حال بررسی فرمولی هستند که قبلاً مورد بحث قرار گرفته و تبادل زندانیان در ازای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی را شامل می‌شود.

 

پایگاه آمریکایی نوشته مطابق این فرمول، ایران اجازه خواهد داشت از وجوه مذکور برای خرید غذا، دارو و سایر اقلامی که مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند، استفاده کند.

 

این منابع گفته‌اند در آن مذاکرات دیپلمات‌های ایران و آمریکا، ساز و کار‌های ممکن برای نحوه انتقال دارایی‌های مسدودشده ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند و قرار است کشور سومی مانند قطر بر روند انتقال آن‌ها نظارت کند.

 

یک منبع مدعی شده در دیدار وزیر خارجه قطر با همتای ایرانی خود ـ که طی روز‌های گذشته انجام شد ـ هیأت قطری «پیام‌هایی از آمریکا را به طرف ایرانی منتقل کرد که شامل نکاتی در خصوص مبادله زندانی بود.»

ان بی سی به نقل از مشاور حقوقی نمازی، می‌گوید: در حالی که قابل درک است، ایالات متحده و جهان به سرکوب گسترده اعتراضات مردمی توسط ایران پاسخ می‌دهند، جو بایدن نمی‌تواند تمرکز خود را بر ضرورت بازگرداندن گروگان‌های آمریکایی به خانه از دست بدهد. می‌ترسم زمانی که فعالیت‌های هسته‌ای در حال گسترش ایران به این ترکیب اضافه می‌شود، ما به سرعت زمان لازم برای انجام یک معامله با ایران درباره تبادل زندانیان را از دست بدهیم.

 

ان بی سی در ادامه می‌نویسد: فرمول مبادله زندانیان که شامل آزادسازی برخی منابع مالی مسدود شده ایران در کره‌جنوبی می‌شود، قطعا باعث انتقاد شدید برخی قانون‌گذاران در واشنگتن، به‌ ویژه جمهوری‌خواهانی خواهد شد که قبلاً بایدن را به عدم اتخاذ مواضع به اندازه کافی سخت در قبال ایران متهم کرده‌اند.

 

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران می‌گوید که عدم موفقیت در آزادی آمریکایی‌های زندانی خطرات سیاسی دارد. هر گونه معامله با جمهوری اسلامی ایران انتقاد‌هایی در پی خواهد شد؛ اما رها کردن شهروندان آمریکایی در زندان‌های ایران نیز بدون هزینه نخواهد بود.

واکنش رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی

همزمان، نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: «نهایی شدن توافقات مذاکره غیرمستقیم با آمریکا نیازمند صداقت و عدم سیاسی‌کاری آن‌هاست.»

 

رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتر نوشت: سخنگوی واخ (وزارت خارجه) آمریکا به شکل ضمنی گزارش ان بی سی درباره مذاکره برای زندانیان این کشور و اموال مسدود شده ایران را تایید کرد. با درخواست واشنگتن، موافقت تهران، مذاکرات غیرمستقیم و نتیجه‌بخش انجام شده؛ اما نهایی شدن توافقات در حال مذاکره نیازمند صداقت و عدم سیاسی کاری آن‌هاست.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ـ که در منطقه است ـ چهارشنبه شب با معاون وزیر خارجه عمان درباره ایران گفت‌گو کرد؛ گفت‌وگویی که این مقام دولت بایدن آن را «عالی» توصیف کرده‌ است.

 

بسیاری از تحلیلگران این سفر را نشانه‌ای از تلاش‌های طرفین برای احیای برجام توصیف می‌کنند. پیشتر، فردای اقتصاد در گزارشی پنج نشانه از احیای برجام را بررسی کرده‌ بود و اکنون سفر رابرت مالی به عمان را می‌توان نشانه‌ای از احیای برجام تلقی کرد؛ هرچند برای نتیجه‌گیری در این‌ باره همچنان زود است.

 

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پس از این دیدار گفت: «دیداری عالی با شیخ خلیفه الحارثی (شیخ خلیفه علی عیسی الحارثی معاون وزیر خارجه عمان) در عمان داشتم.»

 

مذاکره کننده ارشد دولت بایدن افزود: «ما در مورد تعمیق همکاری نزدیک خود در خصوص طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با ایران گفت‌وگو کردیم.»

 

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تصریح کرد: «من همچنین از عمان برای کمک به آزادی باقر نمازی قدردانی کردم.

راب مالی پیش از این، با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امورخارجه قطر ـ که قبل از حضور در واشنگتن، به تهران سفر و با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده بود ـ درباره ایران دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

 

«ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، سیزدهم بهمن ماه بر تداوم نقش دوحه برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان ایران و کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد و افزود: «میانجی‌گری قطر برای ارائه پیشنهادها در تسهیل بازگشت طرف‌ها به مذاکره ادامه دارد و ایفای این نقش دوحه نیز تا امضای توافق هسته‌ای که ضامن امنیت و صلح در منطقه است، متوقف نخواهد شد.»

منبع تابناک

 

برچسب ها: ایران آمریکا
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
علت فوت دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شیراز چه بود؟ title
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص فوت یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: فعلاً این موضوع در دست پیگیری است و جزئیات بیشتر آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد
جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری زری خوشکام title
زهرا خوشکام، ملقب به زری خوشکام صبح امروز در سن ۷۷ سالگی دارفانی را وداع کرد
شیطان پرستان تهران دستگیر شدند! title
یک تیم شیطان پرستی در تهران متلاشی شد.
نوشیدنی که برای کودکان مفید نیست! title
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد
اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی title
اداره کل زندان اصفهان درباره عدم دسترسی توماج صالحی به تلفن اطلاعیه صادر کرد.
زری خوشکام درگذشت title
زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت.
طب ایرانی می‌تواند مکمل پزشکی نوین باشد title
رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از طب ایرانی به عنوان مکمل طب نوین نام برد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.