مرتب دستهای خود را با استفاده از آب و صابون شستشو کنید و یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ضدعفونی نمایید.       هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بگیرید و بلافاصله  دستمال را دور انداخته و دست های خود را بشویید.       از تماس نزدیک با هر کسی که تب و سرفه دارد خودداری کنید .      
کد خبر: ۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۸ - 20 2020 January
دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران
احمد شریف دبیرکل حزب دانش‌آموختگان ایران(هدا) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، بلاتکلیفی لوایح CFT و پالرمو در مجمع تشخیص را غیر قبول دانست و گفت: دنیا و روابط بین‌الملل به گونه‌ای است که کسی منتظر ما برای تصویب این لوایح نمی‌ماند.

وی معتقد است مخالفان تصویب این لوایح باید رسما موضع خود را اعلام و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درباره آنها تصمیم بگیرد و عواقب تصمیم‌گیری و مخالفت خود را بپذیرند.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب مهمترین مصلحت کشور را منافع ملی عنوان کرد و گفت: در صورت در خسارت به آن چه کسی پاسخگو خواهد بود؟!

وی با پذیرفتن انتقادات مرتبط با طرح سرا و اینکه طرح پایلوت آن اجرا نشده است، تاکید داشت که در صورتی اجرایی شدن طرح، در کلان شهرها خواهد بود

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌گوید که اصلاح‌طلبان در صورتی لیست می‌دهند که تعداد قابل توجه‌ای از کاندیداهای  شاخص آنها امکان حضور داشته باشند لیست کامل ارائه می‌دهند در غیر این صورت لیست را با هر تعداد می‌بندند.

در ادامه متن کامل گفت‌‌وگوی احمد شریف را با ایلنا می‌خوانید:

نپیوستن به کنوانسیون‌های FATF هزینه سنگینی به کشور وارد می‌کند

مخالفان FATF شجاعت اعلام نظر مخالف داشته باشند و عواقب آن را بپذیرند

قریب به یک سال از بلاتکلیفی و بلاعملی مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصمیم‌گیری برای دو لایحه باقیمانده FATF می‌گذرد، این وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در دنیای کنونی کشوری نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای عمل کند و خودش را به صورت تافته‌ای جدا بافته از دیگر کشورها اداره کند. واقعیت این است که اگر ما به سرعت پیشرفت کشورها نگاه کنیم اتفاقاتی در دنیا می‌افتد که لحظه‌ای هستند معطل کردن تصمیمات به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باعث صدمات غیرقابل قبول و فراوانی به کشور می‌شود.

در مورد معاهدات بین المللی FATF چه نظر منفی و چه نظر مثبت داشته باشیم، باید خیلی شفاف راجع به آن اظهارنظر کنیم و تصمیم بگیریم؛ جامعه جهانی که تا ابد منتظر ما نمی‌ماند. ضرب‌الاجل‌های مختلف در خصوص FATF برای ایران تعیین شده است که در نهایت آخرین آن در بهمن‌ماه است که نهایتا به سر می‌آید و ما اگر نتوانیم تصمیم لازم را اتخاذ و لوایح باقیمانده را تصویب کنیم، قطعا ایران وارد لیست سیاه می‌شود.

افرادی که کارشناسان تبادلات بانکی هستند به صراحت اعلام می‌کنند که در صورت نپیوستن به این کنوانسیون‌ها هزینه سنگینی به کشور وارد خواهد شد، مبادلات بانکی ما با مشکل مواجه خواهد شد و حداقل مبادلاتی را که با کشورهای دوست داریم و از تحریم‌های آمریکا جلوگیری می‌کنند، به مشکل می‌خورد، این کشورها به ما هشدار دادند که اگر این لوایح FATF را تصویب نکنیم، ممکن است که دستشان برای مبادلات با ایران بسته باشد.

بنابراین لازم است که یک بار برای همیشه بیایند و موضع خودشان را مشخص کرده و مملکت را در حالت بلاتکلیفی نگه ندارند؛ الان همه منتظر هستند ببینند که با توجه به اینکه اکثریت مجمع مخالف این دو کنوانسیون هستند، کسی شجاعت این را پیدا می‌کند که نظر خودش را اعلام و عواقب آن را بپذیرند.

به نظر می‌رسد که هر چه این لوایح بیشتر در مجمع می‌ماند بر مخالفانش افزوده می‌شود، علت مخالفت برخی از اعضای مجمع با لوایح FATF را علیرغم اینکه کارشناسان امنیتی، مالی و بانکی توضیحات کامل داده‌اند چه می‌دانید؟

 با این حرف که هر روز تعداد مخالفان FATF زیادتر می‌شوند، موافق نیستم اما اینکه نظر آنها دیده می‌شود به این دلیل است  که صدای آنها بلند و تریبون‌های رسمی کشور در اختیارشان است و خیلی راحت اظهارنظر می‌کنند در حالی که این فرصت برابر برای موافقان لوایح وجود ندارد.

دولت و کسانی که به صورت کارشناسی این لوایح را بررسی کرده‌اند با رسانه‌های محدودی که در اختیار دارند، آسیب‌هایی که ممکن است در صورت نپیوستن به FATF برای کشور به وجود بیاید را بیان می‌کنند؛ اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند و دوستان به مخالفت‌هایشان ادامه دهند خیلی راحت زمان را از دست خواهیم داد و این پیام به جامعه جهانی مخابره می‌کنند که در کشور یک مغز متفکر واحد وجود ندارد که بتواند در مورد مساله‌ای به این مهمی به اجماع برسند.

بنابراین تقاضای ما این است که اولا تریبون‌های عمومی که از بیت المال تغذیه می‌شوند به صورت برابر در اختیار موافقان و مخالفان قرار بگیرد و بعد هم ای کاش شرایطی در کشور فراهم می‌شد که حداقل در مورد این لوایح به آرای عمومی مراجعه می‌شد و رفراندومی برای آن برگزار می‌کردیم.

ملتی که باید در آ‌ینده عدم پیوستن به FATF را تحمل کنند خود در مورد آن نظر می‌دهند و در صورت مخالفت، پذیرش آن برای مردم خیلی راحت‌‌تر بود چون خودشان به آن رای داده بودند اما اکنون افرادی با میانگین سنی بالا در جمعی نشستند و در مورد سرنوشت ۸۵ میلیون نفر تصمیم می‌گیرند که البته هنوز شهامت تصمیم‌گیری هم در آنها وجود ندارد.

تصویب نکردن این لوایح به سایر معاهدات بین‌المللی و همچنین تصمیمات ساختاری که باید در کشور گرفته شود، تسری پیدا می‌کند؛ در واقع اگر زیربنای عدم تصمیم‌گیری در کشور گذاشته شود، در آینده نیز کسی جرات پیدا نمی‌کند که به اصلاحات ساختاری در کشور ورود پیدا کند. مهمترین مصلحت کشور در یک عبارت خلاصه می‌شود و آن «منافع ملی» است که با این شرایط به منافع ملی خسارت وارد می‌شود، اما چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟

کنگره حزب هدا به بعد از عید موکول شد

چه تعداد از اعضای حزب هدا در مجلس ثبت‌نام کرده‌اند؟

اکثر افراد توانمند حزب در انتخابات شرکت کرده‌اند و منتظر احراز صلاحیت‌های خود هستند؛ پس از اعلام صلاحیت‌ها آمار دقیق اعلام خواهد شد. با توجه به اینکه امسال انتخابات مجلس را در پیش داریم، کنگره حزب هدا را به بعد از عید موکول کردیم اما همایشی سراسری از سوی حزب برگزار خواهد شد که در آن شورای استان‌ها و هم شورای مرکزی و مسئولان حزب حضور خواهند داشت.

طرح سرا به جز در کلانشهرها قابلیت اجرا ندارد

هر گونه فعالیت سیاسی باید از مسیر احزاب بگذرد ​

انتقاداتی به طرح‌سرا وجود داشت و درباره اجرایی شدن آن نیز مباحثی مطرح بود، ارزیابی شما از این طرح چگونه است؟

قرار شد که طرح سرا در تهران و کلانشهرها آن هم در صورت آمادگی، اجرا شود. بنابراین این طرح در شهرهای کوچک عملا اجرا نمی‌شود. 

با توجه به اینکه در دوره‌های قبل به روند گزینش کاندیداها برای لیست نهایی انتقاداتی وجود داشت و این موضوع مطرح بود که افرادی در اتاق دربسته می‌نشینند و لیست‌ها را مشخص می‌کنند با همفکری که در این دوره انجام شد، تصمیم گرفتیم که بدنه جریان اصلاح‌طلبی در بسته شدن لیست مشارکت داده شوند. با توجه به این شرایط نوشته و مراحل تست نهایی آن انجام شده است اما اینکه به صورت پایلوت اجرا شود هنوز اجرا نشده است و در آ‌خرین جلسه شورای عالی قرار شد که روند اجرایی آن صورت بگیرد. 

نقدهایی نیز به این طرح وارد است اما در طرح‌های اولیه تعداد افرادی که قرار بود توسط اعضای حقیقی شورای عالی انتخاب شوند، برابر با احزاب بود اما بعد با انتقاد احزاب سهمیه احزاب افزایش پیدا کرد. در این طرح لوایح متفاوتی تهیه شده است که به صورت شاخه‌ای و تصاعدی اعضای احزاب به مجموعه اضافه می‌شوند، بنابراین محدودیتی برای اضافه کردن اعضای احزاب در این سامانه وجود ندارد. 

از آقای خاتمی درخواست کردم که به افرادی که در احزاب حضور ندارند، توصیه کند که یا در احزاب حضور یابند و یا حزب تاسیس کنند، نظر آقای خاتمی این بود برخی از افراد ورزشکار یا هنرمند هستند و روحیه کار حزبی ندارند اما جز گروه‌های مرجع در جامعه محسوب می‌شوند، بنابراین ما باید از پتانسیل آنها در جامعه استفاده کنیم.

هر گونه فعالیت سیاسی باید از مسیر احزاب بگذرد و خارج از آن هیچ راه دیگر برای فعالیت سیاسی متصور نیستیم.

اگر نامزد اصلاح‌طلب نباشد لیست، نمی‌دهیم‌

 آیا اصلاح‌طلبان باید در این انتخابات مجلس لیست بدهند؟

در جلسه اخیر شورای عالی سیاست‌گذاری مسئول ستاد مرکزی انتخابات مشخص شد و فرآیند تشکیل ستاد شروع شده است. بنابراین تصمیم جدی بر این است که اصلاح‌طلبان به انتخابات ورود پیدا کرده و لیست بدهند اما بر اساس آنچه که در همایش اخیر شورای عالی سیاست گذاری با مراکز استان‌ها گفته شد، قرار است در حوزه‌های انتخاباتی که کاندیدای اصلاح‌طلب وجود دارد اقدام به تهیه لیست شود اما در جاهایی که اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشده و یا ثبت‌نام نکرد‌ه‌اند، لیستی ارائه نمی‌شود.

همچنین در کلانشهرها که تعداد بیشتری نماینده دارند اگر به تعداد لازم کاندیداهای شاخص نداشته باشیم ممکن است لیست کامل بسته نشود. اما اصلاح‌طلبان نفس شرکت در انتخابات به عنوان یک جریان سیاسی ریشه‌دار را تایید و در آن مشارکت خواهد داشت.

دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بروند چه کسی باید کشور را اداره کند؟ 

فکر می‌کنید مردم از دو جریان سیاسی عمده کشور با شعار «اصلاح – اصلوگرا، این است تمام ماجرا» عبور کرده‌اند؟

روح اصلی این شعار به نارضایتی مردم، عملکرد مسئولین کشور که از این دو جریان انتخاب شده‌اند است. ابتدا باید این واقعیت را بپذیریم و بعد انتخابات را ریشه‌یابی و حل کنیم. الان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بروند چه کسی باید کشور را اداره کند؟ اگر جریان سومی وجود دارد و گفتمانی دارد ارائه دهد، اما چه درست چه غلط این دو جریان از هژمونی بالایی در فضای سیاسی کشور برخوردار هستند و می‌توانند گفتمان خودشان را به طرفدارانشان تسری دهند. 

در این میان افرادی هم هستند که به اقتضائات زمانی به یکی از این دو جریان متمایل می‌شوند که تجربه نشان داده است اصلاح‌طلبان توانایی بیشتری در جذب این افراد داشته‌اند. اینکه در بستر و سطح جامعه نارضایتی وجود دارد مورد قبول همه فعالان سیاسی است که باید در این دوره جریان‌های سیاسی پاسخ‌های شفافی به مردم بدهند و اگر اشتباهی داشتند و ناموفق بودند از محضر مردم عذرخواهی کنند.

 جریان‌های سیاسی از ۱۵ درصد پایگاه اجتماعی دارند

اصول‌گرایان با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود مشارکت در انتخابات پایین باشد خود را برنده می‌دانند، ارزیابی شما چیست؟

در شرایطی که رقیب در انتخابات حضور ندارد برنده شدن معنی نمی‌دهد و فکر می‌کنم این مدل برنده شدن برای دوستان اصولگرا شیرین نباشد. آنها باید از حضور تمام عیار اصلاح‌طلبان استفاده کنند و به حضور کاندیداهای اصلی اصلاح‌طلبان کمک کنند.

اگر نسبت به کل جمعیت کشور میانگین بگیریم پایگاه اجتماعی جریان‌های سیاسی در اقلیت هستند. به طور میانگین برای هر کدام از جریان‌های سیاسی از ۱۵ درصد پایگاه اجتماعی حرف زده می‌شود اما باید قبول کنیم که با رکود انتخاباتی مواجه هستیم.

در کشور ما با وجود اینکه دو ماه به انتخابات مانده اما هنوز فضای انتخاباتی شکل نگرفته است در حالی که در دوره‌های قبل این فضا به شش ماه قبل از انتخابات می‌رسید و جریان‌های سیاسی فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند.

اکثر نارضایتی‌هایی که وجود دارد ناشی از عملکرد مجلس دهم شکل گرفته و باعث شکل‌گیری این فضا شده است که نمونه‌های اعتراضی را در اتفاقات آبانماه ۹۸ می‌بینیم.

اگر فضا همین گونه پیش برود امیدوار هستیم که حداقل‌ها پای صندوق رای بیایند به ویژه در جریان اصلاح‌طلب که درک درست‌تری از نیازهای جامعه داشته و با بدنه ارتباط بیشتری دارد با برآورده نشدن مطالبات مردم فعالان سیاسی نیز دلسرد می‌شوند.

 شرکت نکردن اصلاح‌طلبان در انتخابات به مدیریت فضای سیاسی لطمه میزند 

بنابراین شرکت نکردن فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در روند برگزاری انتخابات از شروع انتخابات، سخنرانی و رای‌گیری ممکن است به مدیریت فضای سیاسی لطمه بزند و در آینده خروجی آن مانند شورای دوم در تهران  و یا مجلسی با حداقل پشتوانه رای شکل بگیرد؛  این موضوع نه خواست نظام و نه خواست مردم و نه حتی به نفع مردم است چرا که مجلسی که با کمترین پشتوانه مردمی شکل بگیرد نمی‌تواند تصمیمات راهبردی بگیرد آن هم در زمانی که کشور در شرایط بسیار ویژه‌ای قرار دارد و تحت فشار است، بنابراین نیاز است که توانمندترین آدم‌ها برای اینکه نسخه‌‌ای برای مشکلات بپچیدند، وارد پارلمان شوند. اگر با این شرایط افراد ناتوان از  خلائی که ایجاد شده وارد پارلمان شوند نمی‌توانند تصمیماتی درست و راهبردی بگیرند.

اصلاح‌طلبان در جذب قشر خاکستری توانمند بوده‌اند

اقبال مردم را به اصلاح طلبان چگونه می بینید؟
اصلاح‌طلبان بیشترین شانسی که در انتخابات‌ها داشته‌اند این بوده که با توانایی خودشان قشر خاکستری را با  خودهمراه کرده‌اند اما اگر در این دوره موفق به این کار نشوند امکان اینکه موفقیت‌های گذشته برای اصلاح‌طلبان تکرار نشود، وجود دارد.

اصلاح‌طلبان به رد صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی نقد‌هایی داشتند، با این شرایط و با وجود نظارت استصوابی آیا امکان تهیه لیست برای این جریان وجود دارد؟

بدعتی گذاشته شد و آن تغییر در ترکیب هیات اجرایی بود که باعث شد وظیفه هیات اجرای که تطبیق مدارک افراد بوده باعث بشود برای اولین بار در طول تاریخ چهل سال انتخابات هیات اجرایی درباره کاندیدا‌ها رای گیری و درباره احراز صلاحیت ها نظر بدهند؛ یعنی چیزی که در هیات های نظارت وجود داشت و به آن هم نقد داشتیم، در هیات اجرایی انجام احراز صلاحیت‌ها مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین با توجه به این شرایط اگر به اندازه کافی افراد نداشته باشیم لیست را با هر تعدادی از افراد تایید شده می‌بندیم و تحت هیچ شرایطی افراد رقیب را وارد لیست نمی‌کنیم.

اصولگراین به لیست واحد نمی‌رسند

با توجه به تلاش اصول‌گرایان برای ائتلاف در قالب یک لیست آیا آنها می‌توانند با یک پرچم واحد در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کنند؟ 

با توجه به تجربه سیاسی خودم این احتمال را خیلی ضعیف می‌دانم و اصولگرایان به لیست واحدی نخواهند رسید؛ با نگاهی به انتخابات‌ ریاست جمهوری سال۹۲ و ۹۶ که هیچ‌کدام از کاندیداهای آنها حاضر نبودند به نفع دیگری کنار برود،‌ با اینکه در آن‌زمان حتی افراد موثری مثل آیت‌الله مهدوی کنی در صحنه سیاست ایران وجود داشت.

بنابراین در انتخابات پیش رو برخی از افراد در قالب و پرچم احمدی‌نژاد، برخی با عنوان نو اصول‌گرایی و انتساب به قالیباف،  یک سری هم در قالب جامعه روحانیت مبارز وارد عرصه خواهند شد؛ از سویی ممکن است لیستی با تابلو جبهه‌ پایداری و یاران سعید جلیلی در انتخابات حضور یابند، اما است که بتوانند لیست واحدی بدهند؛ 

 ممکن است جامعه روحانیت سکوت کند، جبهه پایداری لیست دهد

با توجه به دیدارهای انجام شده  جامعه روحانیت مبارز با اعضای منتسب به جبهه پایداری، آیا این دو نهاد به هم نزدیک می‌شوند؟

جامعه روحانیت اصرار زیادی دارد که افرادی مثل آقای ناطق نوری در جمعشان حضور داشته باشند و به همین دلیل قرابت فکری با جبهه پایداری ندارند اما ممکن است افرادی در جامعه روحانیت باشند که تمایل به این جبهه داشته باشند اما در نهایت اگر کار به وزن‌کشی برسد ممکن است جامعه روحانیت لیست ندهد و سکوت کند و در واقع جبهه پایداری اقدام به تهیه لیست کنند.

ابهامات جدی در تایید صلاحیت آقای قالیباف وجود دارد

آیا قالیباف سر لیست می‌شود؟

ابهامات جدی در تایید صلاحیت آقای قالیباف وجود دارد، یک سری از افراد شاخص اصلاح‌طلب را بدون داشتن هیچ پرونده تخلفی فقط به خاطر برخی اظهار نظرها رد صلاحیت می‌کنند، اما وقتی دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کشور و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از عملکرد یک فرد تخلفات عدیده‌ای را احراز کرده و پرونده‌های آن به مراجع قضایی ارسال شده است که فقط یک نمونه آن املاک نجومی بوده که هیچ رسیدگی صورت نگرفته است.

رئیس سازمان خصوصی سازی کشور با اتهام حیف و میل اموال عمومی در زندان است، اما به تخلفاتی که در شهرداری صورت گرفته است هیچ رسیدگینمی‌شود؛ ما دوست داریم آقای قالیباف و سایر مدیران اجرایی کشور موفق باشند و در جایگاه خودشان هم قرار بگیرند اما اینکه مدعی هستند ما به مجلس می‌رویم و مشکلات دولت را حل می‌کنیم ابتدا به این تخلفات پاسخ دهند بعد از آن ملت هر تصمیمی بگیرند ما تابع خواهیم بود.