مخاطب۲۴- هلیکوپتر- محمد محمدیبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی، در نشست خبری امروز با بیان اینکه «حوزه هوایی به دلیل اینکه در لبه فناوری قرار دارد، مردمپایه است و مشمول تحریمها میشود بسیار حائز اهمیت است»، اظهار داشت: یکی از مولفههای توسعه کشورها، توسعه حمل و نقل است و تا کنون غربیها هر آنچه که از تحریمها بلد بودند را علیه صنعت هوانوردی ایران اعمال کردند و بسیاری از این تحریمها با روح ایمنی متضاد بودند و در این مدت تحریمهای ظالمانه علیه حوزه هوایی ایران را انجام دادند.
وی ادامه داد: در حوزه هوایی دو مقوله ایمنی و امنیت را به طور جدی دنبال کردیم و همواره باید در این باره به ایکائو پاسخگو باشیم و درباره این دو مقوله بسیار سختگیرانه عمل کردیم.
رییس سازمان هواپیمایی با اشاره به ورود ناوگان جدید در ٣٣ ماه گذشته گفت: در این مدت ١٠٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر در این مدت وارد کشور شد که از این تعداد ۵۵ فروند در چرخه علمیات قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در حال حاضر ٢٧٠ فروند هواپیمایی فوق سبک و هلیکوپتر در ناوگان هوایی کشور در حال فعالیت هستند.
{$sepehr_key_5825}
محمدیبخش با بیان اینکه «امروز ناوگان هوایی ٢٨ کشور خارجی به ایران پرواز دارند»، گفت: هواپیماهای کشورمان امروز به ۵ قاره دنیا علمیات پروازی انجام میدهند، امروز نه تنها هیچ بالگرد ایرانی برای تعمیر به خارج از کشور اعزام نمیشود بلکه پذیرای بالگرد کشورهای دیگر برای تعمیر هستیم و بیش از دو هزار نوع قطعه در ایران با تیراژ بالای ٣٠٠ هزار قطعه تعمیر میکنیم و میسازیم این در شرایطی است که در جریان تحریمها حتی نشریات هواپیما را به ایران نمیدادند.
وی تاکید کرد: تاثیرات موضوع هواپیمایی اوکراینی جزو تهدیدات صنعت هوانوردی ایران بود و نهادهای بینالمللی اشکالی که میگرفتند این بود که بخش نظامی و غیر نظامی صنعت هوانوردی با هم هماهنگی ندارند از این رو از نمایندگان ایکائو دعوت شد تا ذهنیت منفی که علیه ایران وجود داشت، بازنگری شود و مجوزهای پروازی پس از آن افزایش یافت.