کد خبر: ۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
اگر می خواهید درباره تفاوت پایا و ساتنا و همچنین ساعت و زمان واریز پایا بدانید، این مطلب را بخوانید.

مخاطب ۲۴- سیکل پایا بانک مرکزی- ساعت تسویه پایا- تفاوت ساتنا و پایا چیست؟ حداقل و حداکثر میزان تراکنش در هر کدام چه مقدار است؟ در کدام یک انتقال وجه سریع‌تر انجام می‌شود؟ زمان واریز پایا گه ساعتی است؟

تفاوت پایا و ساتنا | زمان واریز پایا

سامانه انتقال وجه پایا چیست؟

سامانه انتقال وجه پایا (سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی) یکی از سامانه‌های الکترونیکی نسبتا تازه‌تأسیس انجام تراکنش‌های مالی بانکی و بین‌بانکی است. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین کارایی این سامانه، خدماتی است که تحت عناوین برداشت مستقیم و واریز مستقیم در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌دهد.

در برداشت مستقیم شما در مقام مشتری بانک این اجازه را می‌دهید که در بازه‌های زمانی مشخص، پولی از حساب دیگران برداشته و به حساب شما واریز شود. از این خدمت الکترونیکی بانک‌ها برای کار‌هایی مثل دریافت شهریه، اجاره‌بها، حق عضویت و اقساط کالا می‌توان استفاده کرد.

خدمت دیگر انتقال وجه پایا، واریز مستقیم است که برعکس مورد قبل است. یعنی مشتری به بانک اجازه می‌دهد در بازه‌های زمانی تعیین‌شده مبلغی از حساب خود کسر و به حساب‌های بانکی دیگران واریز شود. از این روش معمولا برای کار‌هایی مثل پرداخت حقوق از طرف کارفرما، پرداخت اجاره‌بها (از طرف مستأجر) یا پرداخت سود سهام استفاده می‌شود.

حواله ساتنا چیست؟

ساتنا مخفف «سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی» و کاربرد اصلی آن انتقال وجه و انجام تراکنش‌های مالی بین‌بانکی در سطح کلان است. این سامانه را جایگزینی مناسب برای چک‌های رمزدار بین‌بانکی می‌دانند و برخلاف سامانه انتقال وجه پایا که دو روش واریز و برداشت مستقیم دارد، چنین امکانی در ساتنا در دسترس نیست و کاربرد آن صرفا محدود به انتقال وجه‌های کلان بین حساب‌های بانکی مختلف می‌شود.

برای استفاده از این سامانه هم می‌توانید به شعبه‌های بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و هم می‌توانید با استفاده از امکاناتی، چون موبایل بانک یا اینترنت بانک از خدمات آن استفاده کنید. البته استفاده از موبایل بانک یا اینترنت بانک منوط به آن است که با مراجعه به شعبه‌های بانکی این خدمات را برای حساب بانکی خود فعال کرده باشید.

 

تفاوت‌های انتقال وجه ساتنا و پایا

در قسمت قبل به صورت مختصر درخصوص سامانه‌های ساتنا و پایا و نحوه انتقال وجه با آن‌ها توضیحاتی ارائه دادیم. در این بخش قصد داریم به تفاوت ساتنا و پایا بپردازیم و مزیت‌های هر یک را بررسی کنیم.

اگر قصد دارید از ساتنا استفاده کنید باید بدانید که حداقل وجه قابل انتقال در این سامانه ۱۵۰ میلیون ریال می‌باشد. سامانه ساتنا بدون دریافت کارمزد مبالغ کلان را در زمانی کمتر از دو ساعت انتقال داده و تنها درخواست‌هایی که خارج از ساعات اعلام شده ثبت شوند را در روز کاری بعد انجام می‌دهد.

در طرفی دیگر سامانه پایا هیچ محدودیتی برای مبلغ انتقالی ندارد، اما معمولا از آن برای انتقال مبالغ کمتر از ۱۵۰ میلیون ریال استفاده می‌شود. دراین سامانه مبلغ مورد نظر شما حداکثر پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بدون دریافت کارمزد انتقال داده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی سامانه پایا این است که امکان انتقال وجه گروهی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.
در حالت کلی در خصوص تفاوت ساتنا و پایا می‌توان گفت که پایا یک سامانه الکترونیکی است که برای جابجایی مبالغ خرد در روز‌های آتی مورد استفاده قرار گرفته و در مقابل آن ساتنا بیشتر برای واریز مبالغ کلان به صورت فوری استفاده می‌شود.

ساعت انتقال وجه ساتنا و پایا، ساعت تسویه پایا، سیکل پایا بانک مرکزی

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز در خصوص ساعت انتقال وجه پایا و ساتنا توضیح دادیم، انتقال وجه بین بانکی از طریق سامانه ساتنا حداکثر تا ۲ ساعت انجام می‌شود، اما عملیات انتقال وجه در پایا حداکثر ۲۴ تا ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد چرا که این سامانه در ساعات مشخصی درخواست‌ها را از بانک مبدا به مقصد ارسال میکند.

تقاضا‌ها در ساعات ۷:۳۰ صبح، ۹:۳۰ صبح و ۱۱:۳۰ صبح ارسال شده و تمامی تقاضا‌هایی که در خارج از ساعات اعلام شده ثبت شوند در روز کاری بعدی انجام خواهند شد.

 

بیشتر بخوانید

 

برای درک بهتر تفاوت‌های این دو سامانه به جدول ذیل مراجعه کنید.

تفاوت پایا و ساتنا | زمان واریز پایا

نیاز به شماره شبا برای استفاده از سامانه‌های پایا و ساتنا

در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای استفاده از این دو سامانه، برخلاف روش‌های سنتی انتقال وجه، حتما به شماره شبا شخصی که قرار است وجهی را به حساب او واریز کنید نیاز خواهید داشت.
انتقال وجه از طریق اینترنت
با رواج بانکداری الکترونیکی، انتقال وجه از طریق اینترنت با استفاده از کارت یا به شیوه‌های پایا و ساتنا امکان پذیر شده است. برای این کار باید از طریق اینترنت بانک خود یا از طریق اپلیکیشن‌های واسط اقدام نمایید. انتقال وجه اینترنتی به صورت کارت به کارت، کارت به حساب و حساب به کارت ممکن است.

انتقال وجه از طریق خودپرداز

از طریق خودپرداز‌های شبکه بانکی می‌توان به کارت‌های دیگر در هر بانکی، پول منتقل کرد. انتقال کارت به حساب نیز ممکن است و تنها محدودیت آن است که باید از خودپرداز‌های بانک مبدا یا مقصد استفاده نمایید. سقف تراکنش از طریق خودپرداز، روزانه سه میلیون تومان است. کارمزد آن نیز برای مبالغ زیر یک میلیون ۵۰۰ تومان و برای مبالغ بالاتر، به ازای هر یک میلیون، ۲۰۰ تومان اضافه می‌شود. البته دقت کنید که برای انتقال‌های درون بانکی از طریق خودپرداز، سقف ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین این نوع انتقال، کارمزد ندارد.

شماره تلفن ساتنا بانک‌های کشور

ممکن است در حین حواله ساتنا و پایا و یا حتی بعد از آن برای شما سوالاتی پیش بیاید که حتما باید با بانک تماس حاصل نمائید. به همین دلیل ما در ادامه شماره ساتنا بانک‌های کشور را گردآوری کرده ایم را بتوانید هر چه بهتر و سریعتر به پاسخ سوالات خود برسید

تفاوت پایا و ساتنا | زمان واریز پایا

ساعات کاری جدید ساتنا و پایا

ساعات کاری ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آتی) و پایا (سامانه پایاپای الکترونیکی) بر اساس اعلام بانک مرکزی اطلاع‌رسانی شد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تغییرات جدید در ساعت کاری سامانه‌های نظام پرداخت ساتنا و پایا را که تا اطلاع ثانوی معتبر و مبنای عمل خواهد بود، به شبکه بانکی ابلاغ کرده که در بانک‌ها اعمال شده و بر اساس آن مشتریان می‌توانند در روز‌های پیش رو از سامانه‌های ساتنا و پایا استفاده کنند.
ساعت کاری سامانه ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آتی) تا اطلاع ثانوی در دستور پرداخت بین مشتری ۱۳ و در دستور پرداخت بین بانکی ۱۳:۳۰ اعلام شده است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور، ساعت کاری سامانه پایا (سامانه پایاپای الکترونیکی) تا اطلاع ثانوی در چرخه اول همانند روز‌های عادی انجام خواهد شد؛ زمان آغاز پردازش چرخه دوم پایا ساعت ۱۰:۴۵ و چرخه سوم نیز ۱۳:۴۵ دقیقه تعیین شده و تسویه بین بانکی چرخه‌های مزبور نیز در همان روز از طریق ساتنا انجام خواهد شد.
از سوی دیگر شروع چرخه پایا (شاپرکی) در روز‌های تعطیل رسمی ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه اعلام شده است.
به گزارش هیبنا، پیش از این ساعت کاری سامانه ساتنا در دستور پرداخت بین مشتری ساعت۱۴ و در دستور پرداخت بین بانکی ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه بود.
ساتنا و پایا محصولاتی از بانکداری الکترونیک هستند که امکان واریز و انتقال وجه بین بانکی با مبالغ بیشتر از سقف کارت به کارت را از طریق درگاه‌هایی همچون اینترنت‌بانک و همراه‌بانک و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک برای مشتریان فراهم می‌کنند؛ هرچند در صورت مراجعه حضوری به شعب نیز امکان استفاده از این خدمات وجود دارد.
ساتنا سامانه‌ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداخت‌های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد.
در این سامانه مشتریان می‌توانند نسبت به انتقال وجوه با مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان به حساب خود و یا سایر افراد در سایر بانک‌ها اقدام کنند. برای استفاده از این سامانه اطلاع از شماره شبای حساب مقصد ضروری است. حواله‌های ساتنا بدون محدودیت جغرافیایی و بین شهر‌های مختلف، طی روز انجام می‌شوند.
پایا نیز یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که کاربرد اصلی آن، مکانیزه کردن پرداخت‌های خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است.
در واقع اگرچه به کمک پایا نیز می‌توان حواله بین بانکی البته با سقف‌های محدودتر از ساتنا صادر کرد، اما این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت‌های متعدد و انبوه را از جانب بانک مبدا دریافت، پردازش و برای انجام به بانک‌های مقصد ارسال کند. بر این اساس برای اموری نظیر پرداخت حقوق کارکنان، پرداخت سود سهام و اوراق بهادار، پرداخت اقساط و اجاره سامانه پایا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تسریع در انتقال وجوه بین بانکی آن هم به شیوه غیرحضوری، مزیتی است که در شرایط شیوع کرونا از طریق این دو سامانه نصیب مشتریان بانکی می‌شود. به این ترتیب با استفاده از پایا و ساتنا مشتریان متقاضی استفاده از خدمات و سرویس‌های بین بانکی می‌توانند با کاهش میزان مراجعات حضوری به شعب بانکی و کاهش تردد‌های درون‌شهری اقدامات واریز و انتقالات بانکی را در کمترین زمان و با به حداقل رساندن خطراتی که سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند، انجام دهند.

 
 

منبع: پارس مگ / بانک مسکن

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.