کد خبر: ۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
نخستین چک دیجیتال کشور در «همراه بانکِ» بانک صادرات ایران صادر شد.

​٢١ آبان ماه ١٤٠١، طی مراسمی با حضور احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت؛ علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی؛ نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و مجتبی توانگر، رئیس کارگروه اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، نخستین چک دیجیتال کشور در «همراه بانکِ» بانک صادرات ایران صادر شد. ابزاری نوین با رویکرد ارتقای ظرفیت نظام بانکی که از طریق افزایش اطمینان به ابزار‌های پولی الکترونیک و بالا بردن سرعت گردش کالا و خدمات، نقش حایز اهمیتی را در بهبود تجربه مشتری و حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی کشور بر عهده خواهد داشت.

صفر تا صد سامانه «چکاد» بانک صادرات ایران

مخاطب ۲۴- به نقل از روابط‌ عمومی بانک صادرات ایران؛  محمد رضوان‌مدنی، معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران درباره راه‌اندازی سامانه چکاد، شیوه استفاده از سامانه مذکور و پیامد‌های مثبت استفاده از آن در بهبود تجربه مشتریان نظام بانکی کشور توضیحاتی ارایه کرده است.

نقش سامانه «چکاد» در نظام بانکی کشور چیست؟
سامانه «چکاد» که مخفف عبارت «چک امن دیجیتال» است، بر اساس الزامات مقرر در تبصره ذیل ماده ١ قانون «اصلاح قانون صدور چک» و با رویکرد کمینه‌سازی مخاطرات و نقاط ضعف موجود در فرآیند چک‌های کاغذی و ارایه روشی امن و آسان برای بهبود تجربه مشتریان بانک‌ها طراحی و عملیاتی شده است.
چک امن دیجیتال یا به اصطلاح چک الکترونیک دقیقاً دارای کارکرد‌هایی مشابه چک کاغذی است، با این تفاوت که کارکرد‌های مذکور را با سرعت، دقت و امنیت بیشتر و وضعیت نقدشوندگی مناسب‌تری در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. به عبارتی فنی‌تر، چک الکترونیک، نسخه دیجیتال چک کاغذی است که در آن داده‌های مرتبط با اطلاعات مورد نیاز چک با امضای الکترونیکی صادر کننده آن اعتبار می‌یابد و مبلغ مورد نظر به صورت الکترونیکی از حساب صادرکننده برداشت و به حساب دریافت کننده واریز خواهد شد. تحت این شرایط تمامی اطلاعاتی که بر اساس قانون جدید چک لازم است روی چک‌های کاغذی درج شود، در داخل سامانه چکاد وارد شده و به صورت خودکار روی چک ثبت می‌شود.

چک الکترونیکی بانک صادرات ایران چه مزایایی نسبت به چک کاغذی دارد؟
طراحی و عملیاتی‌سازی چک الکترونیکی در چارچوب رویکرد‌های متحولانه و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سبب ایجاد مزایای نسبی فراوانی برای آن نسبت به چک کاغذی شده که ارزش افزوده حایز اهمیتی را برای مشتریان، نظام بانکی و جامعه به همراه دارد. برخی از اصلی‌ترین این مزایا عبارتند از سرعت بالای صدور و پرداخت، بالا بودن میزان امنیت و به تبع آن کاهش جرایمی نظیر جعل یا سرقت، کارمزد کمتر نسبت به چک کاغذی، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و به تبع آن حفظ منابع طبیعی، امکان مشاهده و پیگیری روند نقل و انتقال چک و بسیاری از منافع اقتصادی و اجتماعی دیگر که نقش حایز اهمیتی را در بهبود تجربه مشتری و تسهیل تعاملات تجاری بر عهده دارد.

مشتریان بانک صادرات ایران برای استفاده از این سامانه چه الزاماتی را باید مد نظر قرار دهند؟
نخستین موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد، این است که چک دیجیتال یک رکورد داده بوده و مبتنی بر تصویر نیست و استفاده از خدمات این سامانه تنها از طریق درگاه‌های غیرحضوری امن بانک صادرات ایران امکان‌پذیر است. برای استفاده از این سامانه ضروری است، صادرکنندگان و انتقال دهندگان چک دیجیتال گواهی امضای دیجیتال نماد داشته باشند که این موضوع در ارتباط با گیرندگان چک ضرورتی ندارد و گیرندگان می‌توانند از طریق خدمت استعلام دارنده چک یا خدمت مشاهده کارتابل که از بانک دریافت می‌کنند از صحت اطلاعات و نهایی شدن صدور چک اطمینان یابند. با لحاظ کردن این موضوع که استفاده از سامانه مذکور در بازه زمانی فعلی تنها برای مشتریان حقیقی فراهم شده، در زمان صدور و انتقال، ذی‌نفعان با کد شناسائی مشخص شده که ترکیبی است از شماره ملی، شناسه فراگیر در ارتباط با اتباع خارجی حقیقی و شناسه ملی.

سامانه چکاد چه خدماتی به مشتریان می‌دهد؟
در طراحی سامانه این مقوله مدنظر قرار گرفته که از طریق احصای نیاز‌های مشتریان، خدماتی روی سامانه طراحی و عملیاتی شوند که منطبق بر نیاز‌های آن‌ها باشند. در شرایط فعلی سامانه چکاد می‌تواند دامنه وسیعی از خدمات مورد نیاز دارندگان چک را ارایه دهد که عبارتند از درخواست و صدور دسته چک الکترونیکی، صدور، انتقال و دریافت چک الکترونیکی، وصول چک الکترونیکی درون و برون بانکی، صدور چک الکترونیکی چند امضایی، انجام ضمانت چک توسط شخص ثالث، باطل یا مسدود کردن چک، دریافت گواهی عدم پرداخت و نهایتاً استعلام و مشاهده کارتابل چک‌های دریافتی.

مشتریان بانک برای صدور چک دیجیتال چه اقداماتی باید انجام دهند؟
در طراحی فرآیند و ایجاد واسطه‌های کاربری استفاده شده در چکاد بانک صادرت ایران تلاش شده است تا موارد مذکور با رویکرد بهینه‌سازی تجربه مشتری انجام پذیرند. در این راستا مشتریان بانک صادرات ایران برای صدور چک دیجیتال باید در وهله نخست نسبت به دریافت و نصب همراه بانک اقدام کنند و به صورت موازی برای انجام امضای الکترونیکی نرم‌افزار «هامون» را نصب کنند و عملیات احراز هویت را به صورت غیرحضوری انجام دهند. تحت این شرایط فعالسازی خدمت چک دیجیتال از طریق بخش مربوطه در نرم‌افزار همراه بانک و سپس امضای تراکنش مربوطه در نرم‌افزار «هامون» امکان‌پذیر خواهد بود. پس از انجام این مراحل توسط مشتری و طی شدن فرآیند‌های مربوطه به صدور دسته چک الکترونیکی توسط شعبه و بدون نیاز به حضور مشتری، چک‌های صادره در کارتابل مشتری قرار خواهند گرفت و وی قادر خواهد بود نسبت به صدور چک در وجه ذی‌نفع از طریق منوی مربوطه در نرم‌افزار همراه‌بانک اقدام کند و ذی‌نفع نیز می‌تواند نسبت به وصول وجه چک به صورت غیرحضوری و حضوری اقدام کند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.