کد خبر: ۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
سخنگوی دولت در خصوص فیلترینگ پیام رسان های خارجی گفت: سیاست دولت در حوزه فضای مجازی گسترش شبکه ملی اطلاعات است. در طول هشت سال گذشته شبکه ملی اطلاعات ۳۰ درصد پیشرفت داشته اما در یک سال اول دولت ۱۵ درصد رشد داشته است یعنی سرعت پیشرفت حدود ۵ برابر سرعت پیشرفت گذشته بوده است.

نشست صمیمانه علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد روز جمعه به همت حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد که در این نشست حاضران از دغدغه‌های مردم و جامعه نسبت به شرایط و اوضاع کشور در عرصه‌های مختلف به عنوان کسانی که بیشترین ارتباط با مردم را دارا هستند و در میان اقشار افراد اجتماع فعالیت و تبلیغ دین دارند، گفتند و پرسیدند.

بهادری جهرمی سخنگوی دولت

مخاطب ۲۴- به نقل از ایرنا؛ سخنگوی دولت در ابتدای این نشست گفت: حوزه علمیه مشهد چشم و چراغ ایرانی‌ها و هر جایی از جهان است و ما به فرهنگ، هنرو وزن علمی و اخلاقی مشهدی‌ها می‌بالیم؛ هر گاه یکی از وزنه‌های علمی و فرهنگی از بین ما می‌رود ستونی از ستون‌های کشور و انقلاب کم می‌شود و در این راستا امید ما به جوانان حوزه علمیه است که جای خالی این بزرگان را پر کنند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه کشور ما بعد از انقلاب پیشرفت‌های زیادی داشته است، افزود: در این حداقل ۱۰ سال اخیر رویکرد‌های دولتی، موجب عقب نگه داشتن شده بود؛ البته قبل از انقلاب نیز رویکرد‌هایی داشتیم که ما را از سابقه تمدنی خود عقب نگه داشته بود.

وی با بیان اینکه دشمن در سال‌های اخیر بر تحریم اقتصادی ایران به عنوان تحریم فلج کننده تمرکز کرده، چون اولویت اول کشور حوزه اقتصاد بود، اظهار کرد: شاید بخشی از ضعف ما در حوزه فرهنگ، پرداختن به عرصه اقتصادی بوده است.

بهادری جهرمی به شرطی شدن میز مذاکره توسط دولت قبل اشاره کرد و گفت: این دولت اجازه چرخش صنایع و نوآوری را نداد و منتج به این شد که یک سری از خواسته‌های دشمن به ثمر نشست به گونه‌ای که رشد اقتصادی ما از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، حدود چهار دهم درصد باشد و در واقع هیچ پیشرفتی نداشته است.

وی با بیان اینکه هر جایی که دشمن بر روی عملکرد دولت و انقلاب دست گذاشت از دو حالت خارج نیست، توضیح داد: یا اینکه نقطه قوت و کاری خوب است لذا می‌خواهد به نقطه ضعف تبدیل کند و یا برخی وقت‌ها نقطه ضعف است. همزمان نیز رشد اقتصادی در این ده سال تفریبا صفر بوده، اما خلق پول بسیار افزایش داشته است که این امر یعنی یک بمب نقدینگی داشتیم که باید رشد اقتصادی حاصل می‌کرد در حالی که در واقع خلق پول، و فقط موجب تورم شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به همین دلیل در چهار سال گذشته تورم‌های بالای ۳۰ و ۴۰ درصدی داشتیم. البته کشور تورم بالای ۳۰ درصدی را تجربه کرده بود، اما چهار سال پشت سر هم تورم بالای ۳۰ درصدی نداشته است، اذعان کرد: ایران تورم ۶۰ درصدی را دو بار در زمان جنگ جهانی اول و شهریور ۱۴۰۰ که تحویل این دولت شد، تجربه کرده؛ اوضاع ما در حوزه اقتصاد در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی با بیان این مطلب که تورم وقتی چند سال پشت سرهم رخ دهد، مزمن می‌شود و نیاز به درمان طولانی مدت دارد، گفت: تحریمی که آمریکا انجام داده بود و سیاست دولت‌های قبلی در ده سال قبل در حوزه اقتصاد، منجر به چنین تورمی شد.

سخنگوی دولت در ادامه پاسخ به سوال حاضران درباره رسانه و فضای مجازی ابراز کرد: متاسفانه در حوزه رسانه و افکار عمومی عملیاتی توسط دشمن انجام شده که اطلاع‌رسانی ما به مردم و مخصوصا جوانان از طریق رسانه‌های رسمی انجام نمی‌شود و اخبار کشور بصورت تحریف شده به مردم منتقل می‌شود.

بهادری جهرمی بیان کرد: کرونا این ماجرا را با تعطیلی اماکن مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها که پیوند‌های اجتماعی بین جوانان و مردم برقرار می‌کند، تشدید کرد و موجب ضریب قدرت رسانه در فضای مجازی شد لذا دشمن در حوزه رسانه و افکار عمومی و در حوزه نارضایتی اجتماعی ناشی از فشار اقتصادی و مشکلاتی که این مسیر برای مردم ایجاد کرده، قرار گرفت.

 



وی از تغییر گفتمان این دولت گفت که البته اثر برگشت از سیاست‌ها برای اینکه بتواند خود را در سفره، اجتماع و فرهنگ مردم نشان دهد، به زمان نیازدارد و همین بس که در یک سال و دو ماه گذشته میانگین رشد اقتصادی با فعال کردن کارگاه‌های نیمه فعال و تعطیل، هدایت سرمایه گذاری داخلی و فروش نفت در جهت خنثی سازی تحریم‌ها را شاهد بوده ایم.

بهادری جهرمی از رشد رکورددار فروش نفت به طور ماهانه گفت و با بیان اینکه توسعه تجارت خارجی داشته ایم، ابراز کرد: ۱۶ سال صادرات ما به پاکستان تعطیل شده بود که در این دولت شروع شد و با سیاست دیپلماسی همسایگی دو کار مهم انجام دادیم و ابتدا توسعه تجارت خارجی ایجاد شد و در برخی از کشور‌ها به ۵ برابر رسید و دوم اینکه هندسه قدرت را به منطقه برگرداندیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با این کار هم در حوزه اقتصاد و تجارت تقویت شدیم و هم هندسه قدرت سیاسی در منطقه تقویت شد، اظهار کرد: همچنین در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی از جمله مد و لباس جلسه برگزار شد و در حوزه‌های مختلفی کار کردیم که نتیجه آن رشد اقتصادی و تورم ما با اصلاحات اقتصادی از ۶۰ به ۴۰ درصد رسید.

وی با بیان اینکه دشمن از این وضع کشور احساس خطر کرد و پیشرفت ما را به ضرر خود می‌بیند، خاطر نشان کرد: او همه ابزار‌های خود را پای کار آورد، اما نتواست دانشگاه را که هدف اصلی اش بود، تعطیل کند، اما با این حال، راه بسیار بزرگی در پیش داریم و در این مسیر تکلیف دولت و حوزویان بیشتر از بقیه اقشار جامعه است.

بهادری جهرمی در خصوص ضعف رسانه‌ای نسبت به بیان عملکرد دولت، بیان کرد: دولت می‌گوید و بیان می‌کند، ولی صدای او نمی‌رسد؛ الان را با ده سال قبل مقایسه نکنید، زیرا شرایط تغییر کرده است و رسانه‌های رسمی ما به شدت تضعیف شده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر گفت: جابجایی مدیران ناکارآمد جزو مطالبات به حق مجموعه‌های انقلابی است؛ از این رو رئیس جمهور کارگروهی تشکیل داد که مقامات را بررسی و در صورت مناسب نبودن، آن‌ها را عزل کند.

سخنگوی دولت در خصوص فیلترینگ پیام رسان‌های خارجی نیز جواب داد: سیاست دولت در حوزه فضای مجازی گسترش شبکه ملی اطلاعات است. در طول هشت سال گذشته شبکه ملی اطلاعات ۳۰ درصد پیشرفت داشته، اما در یک سال اول دولت ۱۵ درصد رشد داشته است یعنی سرعت پیشرفت حدود ۵ برابر سرعت پیشرفت گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه مطالبات حضرت آقا از دولت توسط رئیس جمهور به وزرا ابلاغ و از آن‌ها در خصوص برنامه‌های خود پیگیری و ارزیابی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰ تکلیف معظم له به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. اساسا دولت گفتمان شفافی دارد و یکی از محور‌هایی که در یک سالگی آن مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت، رویکرد فرهنگی دولت بوده است که جزو نقاط قوت برشمردند.

بهادری جهرمی این نکته را هم اینگونه پاسخ داد که دولت به صورت تمام قد از مجموعه‌های ارزشی مانند حوزه علمیه حمایت می‌کند، اما باید به گونه‌ای باشد که که این نهاد وابسته نباشد.

وی همچنین به موضوع حمایت از بازی‌های انیمیشنی حوزه کودک و نوجوان با رویکرد ایرانی اسلامی با وام ۵۰۰ میلیون تومانی اشاره کرد و از سوی دیگر صندوق هنر و سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری قرآنی در این خصوص مدنظر قرار گرفت.

بهادری جهرمی در پاسخ به لزوم بهره گیری از نخبگان جامعه در نقاط مختلف کشور، با بیان اینکه شبکه‌ای برای شناسایی و به کار گیری نخبگان نداریم و فعلا به صورت غیر سیستماتیک به دولت معرفی شدند، سوال دیگر را که موضوع مسکن بود اینگونه پاسخ داد که یکی از بخش‌های مهم این حوزه می‌باشد که می‌بایست مطالبه شود و همچنین مطالبه گری‌هایی از قبیل آسان شدن صدور مجوز‌های کسب و کار و آزادسازی سواحل از جمله همان طرق است.

سخنگوی دولت پرسش دیگر را اینطور پاسخ داد و با بیان این مطلب که خودرو همیشه مشکل مردم بوده و باید آنان در این خصوص مطالبه گری کنند؛ گفت: از سوی دیگر در بازار دلار دولت تمام قد تلاش کرده تا مبادلات ارزی کشور منحصر به دلار نباشد. همچنین دولت برای نقدینگی، برنامه ریزی کرده که سرعت آن را با افزایش تجارت کاهش دهد و برای این منظور قرارداد صادرات قطعات خودرویی با روسیه بسته شده، خدمات فنی مهندسی صادر کردیم و همچنین برای اولین بار بعد از انقلاب پالایشگاه فراسرزمینی در ونزوئلا احداث کردیم.

وی به موضوع مبارزه با فساد اقتصادی اشاره و خاطر نشان کرد که هیچ دولتی نبوده که مشاور وزیر، دستگیر و یا حدود ۱۰ معاون وزیر آنهم به خاطر کوتاهی یا فساد مجموعه زیردست شان برکنار کند، اما دولت سیزدهم این کار را کرد و گفت: تیم اقتصادی دولت همگن می‌باشد و البته که اختلاف نظر کارشناس لازمه تقویت کاراست؛ همچنین اصلاح نظام پرداخت یارانه ها، با اینکه هزینه بر بود عملیاتی و اجرا شد که از آن کاهش ۲۰ درصدی تورم از ۶۰ به ۴۰ درصد در واقع ۱۰ درصد هزینه تورمی برای اجرای اصلاح نظام پرداخت یارانه بوده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه این تهدید‌های اخیر فرصت‌های زیادی را ایجاد کرد، افزود: اگر دولت وارد این مسیر ایستادگی نمی‌شد هرگز دشمن ورود نمی‌کرد؛ این دولت روی اصول و خط و مشیی که رهبری ارائه کردند ایستاده که ثمره آن برای دولت و مردم بیشتر از هزینه اش خواهد بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
عوارض خطرناک استفاده از رژلب‌های قاچاقی title
کارشناس فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی اداره کل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی با اشاره به عوارض و اثرات جبران‌ناپذیر استفاده از رژلب‌های قاچاق گفت: استفاده مداوم از این فرآورده‌های آرایشی می‌تواند جذب فلزات سنگین را در بدن هنگام بلع رژلب افزایش دهد.
آموزشگاه‌های رانندگی سوالات گواهینامه را می‌فروشند؟ title
در کنار همه بازار‌ها سیاه‌های شناخته‌شده کشور، عجیب نیست که اخیرا شایعاتی درباره فروش سوالات گواهینامه به‌صورت غیرقانونی نیز مطرح شده است!
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
از بیماری‌های شایع فصل بهار چی می‌دونید؟ title
حساسیت‌های بهاری، آلرژی فصلی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آبله مرغان شایع‌ترین بیماری‌های دیده شده در فصل بهار هستند.
شما هم استرس جنگ با اسراییل را دارید؟ title
استرس باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع‌تر، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می‌شود.
خاله شادونه درباره حمله دیشب ایران به اسراییل چی نوشت؟ title
ملیکا زارعی در صفحه خود در اینستاگرام نسبت به حمله ایران به اسرائیل نوشت: امشب کودکان غزه در آرامش می‌خوابند...
حمید معصومی‌نژاد: بازیگری مثل خبرنگاری سخت است title
حمید معصومی‌نژاد خبرنگار ایرانی مقیم ایتالیا با فیلم «سال گربه» برای اولین بار وارد دنیای سینما شد.
برگزیده
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت title
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اینجانب به‌پیروی از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و به‌پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیرو‌های مسلح مقتدر ایران اسلامی تأکید می‌کنم که هرگونه ماجراجویی جدید علیه منافع ملت ایران با پاسخ سنگین‌تر و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.
برخورد پلیس با زنان بی‌حجاب با عنوان طرح نور title
طرح نور با هدف حفظ حریم عفاف و حجاب و مقابله با ناهنجاری‌های در سراسر کشور و از سوی فرماندهی انتظامی کل کشور از امروز اجرا می‌شود.