کد خبر: ۷۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
ناصر کنعانی:
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اینکه در حاشیه نشست سازمان ملل، گفت‌وگوهایی با طرف‌های مذاکره کننده رفع تحریم‌ها صورت بگیرد یک احتمال است.

به گزارش مخاطب 24 به نقل فارس، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا سفر آقای باقری به همراه رئیس جمهور به نیویورک به منظور برگزاری مذاکرات با طرف‌های مذاکره در نیویورک صورت گرفته است و آیا برنامه‌ای در این ارتباط پیش‌بینی شده است؟ تصریح کرد: همراهی آقای باقری در این سفر در ارتباط با همراهی هیئت عالی‌رتبه ایرانی صورت گرفته است و برنامه تعریف شده برای گفتگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این نشست و اجلاس وجود ندارد، اما به صورت طبیعی نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای برگزاری نشست‌های سیاسی، انجام مذاکرات بین کشور‌ها و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه کشور‌ها است.

ارسال سوخت رایگان به لبنان موضوعیت ندارد

وی ادامه داد: این که در حاشیه این نشست گفتگو‌هایی در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد این احتمال را رد نمی‌کنیم و ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران هیچ موقع میز مذاکره را ترک نکرده است و مذاکرات سازنده را به عنوان روشی سازنده و معقول برای حل و فصل اختلافات می‌داند و اینکه در حاشیه این نشست گفتگو‌هایی با طرف‌های مذاکره کننده رفع تحریم‌ها صورت بگیرد یک احتمال است و ما از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها و پیشبرد منافع ایران در عرصه بین المللی استفاده می‌کنیم.

وی همچنین در ارتباط با مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آخرین تحولات قره‌باغ گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط واضح هست. ما معتقد بر ضرورت اتخاذ رویکرد سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش‌ها هستیم. در خصوص ژئوپلیتیک منطقه و مرز‌های بین‌المللی نیز سیاست ایران روشن است و بر این موضوع تأکید داریم که آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل اختلافات کمک کند وجود اراده سیاسی دو کشور «ارمنستان و آذربایجان» برای شروع گفتگو‌ها و انجام تلاش‌های منطقه‌ای برای پایان دادن به این تنش‌ها است.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی نیز در چارچوب سیاست همسایگی خود و ارتباط نزدیک با دو طرف، همچنان آماده است که برای پایان دادن این تنش‌ها همکاری کند.

سخنگوی وزارت خارجه در همین ارتباط ادامه داد: ما معتقد هستیم تغییر ژئوپلیتیک در منطقه ایجاد بی‌ثباتی می‌کند و برای ما چارچوب‌های منطقه‌ای اصل است.

وی افزود: دامن زدن به تنش‌ها در این منطقه در چارچوب منافع آذربایجان و ارمنستان و در چارچوب منافع کل منطقه نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا کمک ایران به لبنان در حوزه انرژی رایگان خواهد بود؟ گفت: رایگان بودن موضوعیتی ندارد. گفتگو‌های ما با مقامات لبنان در حوزه تامین انرژی و کمک‌های اقتصادی به این کشور در قالب یک بسته است و رایگان بودن موضوعیت ندارد و کمک برای رفع مشکلات این کشور در حوزه سوخت و برق مطرح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر رییس جمهور به نیویورک ممکن است که در سطح پایین‌تر از رئیس‌جمهور دیداری بین مقامات ایرانی و آمریکایی صورت بگیرد با توجه به اینکه آقای باقری در این سفر آقای رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند؟ گفت: هیچ گفت‌وگویی با مقامات آمریکا در این سفر نخواهیم داشت. رئیس‌جمهور محترم در این ارتباط با صراحت دیدگاه‌های ایران را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها به صورت طبیعی ارتباطات و تماس‌ها در چارچوب معمول از طریق اتحادیه اروپا ادامه دارد و در این زمینه هرگونه تحولی در این چارچوب خواهد بود.

وی تاکید کرد: سفر آقای باقری به نیویورک به همراه رییس‌جمهور، ارتباطی با گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات آمریکایی در موضوع هسته‌ای و دیگر موضوعات ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا ایران به فوت ملکه انگلیس واکنش نشان نداد خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: ایران در ارتباط با این موضوع از نظر پروتکلی، متناسب با روابط دوجانبه و عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه بر اساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده دیپلماتیک، عمل کرده است.

وی ادامه داد: مناسبات سیاسی کشور‌ها در خلاء شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چارچوب سیاسی، مناسبات دوجانبه و عمل و واکنش متقابل است و ما متناسب با عرف‌های شناخته شده دیپلماتیک در این قضیه عمل کردیم.
وی ادامه داد: امیدواریم در دوران پیش رو شاهد بهبود مناسبات دو کشور باشیم و در چارچوب منافع و مصالح مشترک بتوانیم گام‌های جدیدی را برداریم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.