کد خبر: ۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
اگر تا پیش از این افراد زیادی نمی‌دانستند که ممکن است سفر به ایران برایشان در ادامه مسیر و مثلا سفر توریستی یا کاری به آمریکا دردسر شود، حالا با روشدن ماجرای ژاوی هرناندز، این خبر به قدر کافی مخابره شده است

مخاطب۲۴- ورزش ایران در یک ماه گذشته اسیر شوکی عجیب شده که هنوز هم نمی‌تواند با چندوچون آن کنار بیاید. اگرچه قبل از این موضوع جدید، مهاجرت و پناهندگی ورزشکاران ایرانی بود که به فضای ورزش ایران شوک و خوراک خبری به رسانه‌های دنیا می‌داد، اما به‌تازگی اقدام سیاسی آمریکا خبرساز شده است؛ تقریبا برای هیچ‌کدام از ورزشکاران ایرانی که قرار بوده به رقابت‌های ورلدگیمز در آمریکا سفر کنند، ویزا صادر نشد تا سفر آن‌ها یکی پس از دیگری لغو شود. این موضوع ابتدا با رشته کاراته در رسانه‌ها چرخید و خبر رسید که سفارت آمریکا به دلیل آنکه شهرام هروی، سرمربی تیم ملی کاراته، دوران سربازی‌اش را در سپاه سپری کرده، حتی حاضر به بررسی مدارک این مربی هم نشده است؛ اما اندکی بعد خبر رسید که نه‌تن‌ها شهرام هروی بلکه دیگر ملی‌پوشان کاراته ایران نیز موفق به اخذ ویزای آمریکا نشده‌اند. بعد از کاراته یکی پس از دیگری، ویزای ورزشکاران ایران برای حضور در آمریکا صادر نشد تا اینکه سرانجام این پرونده با ویزاندادن به یکی از اعضای تیم ملی دوومیدانی ایران و عدم سفر این تیم به آمریکا بسته شد.

پیام خطرناک عدم صدور ویزا ژاوی، برای ایران

پیش از این سابقه داشته که آمریکا به یک یا چند نفر از تیم‌های ورزشی ایران ویزا ندهد، ولی در این سطح نبوده است. چنین رفتاری باعث شده رفته‌رفته موضوع دیپلماسی و اختلافات دیپلماتیک با آمریکا به صدر اخبار برگردد و خبر برسد که آمریکا به دلیل همین اختلاف‌نظر‌ها حاضر به صدور ویزا برای ورزشکاران ایرانی نشده است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که غالب ورزشکاران ایرانی که ویزا نگرفته‌اند، همراه تعدادی از فدراسیون‌های متبوع مصمم شده‌اند تا به فدراسیون‌های جهانی شکایت ببرند و از آمریکا به این دلیل که سیاست را با ورزش یکی کرده شکایت کنند. در ایران، شکایت فدراسیون دوومیدانی از این اقدام آمریکا به فدراسیون جهانی، آخرین و تازه‌ترین اقدام است.

 

این اتفاق باعث شده فضای ورزش ایران رفته‌رفته ملتهب شود و این نگرانی به وجود بیاید که اگر سایر کشور‌هایی که ارتباط سیاسی قوی با آمریکا دارند رفته‌رفته چنین روش خطرناکی را در دستور کار قرار دهند چاره چیست؟ هم‌زمان با رخ‌دادن چنین جریانی، رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران هم گفته قرار است بابت چنین اقدامی به کمیته بین‌المللی شکایت ببرند. صالحی‌امیری به «شرق» می‌گوید: «اگرچه پیش از این تعدادی از اقداماتی که منجر به صادرشدن ویزا می‌شد مربوط به اقدام دیرهنگام یا تلاش برای گرفتن ویزا از مسیری واسطه، رخ داده، ولی درمورد اتفاقات اخیر، مشخص است که همه چیز سیاسی است. ما قطعا از این رفتار به کمیته بین‌المللی المپیک شکایت خواهیم کرد».

خبر عدم صدور ویزا آمریکا به ورزشکاران ایرانی برای حضور در رقابت‌های ورلدگیمز، چندان سروصدایی در رسانه‌های معتبر اروپایی نداشته، ولی در عوض خبر عدم صدور ویزا آمریکا به ژاوی هرناندز، اسطوره و سرمربی کنونی بارسلونا حسابی خبرساز شده است. بارسلونا اردویی پیش‌فصل در آمریکا دایر کرده که قرار است چهار بازی دوستانه هم برگزار کند. آن‌ها بامداد روز گذشته به مصاف اینترمیامی رفتند و هنوز سه دیدار دیگر دارند که مهم‌ترین آن‌ها تقابل با رئال مادرید است. با وجود چنین اردو و بازی‌های مهمی که بارسلونا پیش‌رو دارد، آمریکا به ژاوی هرناندز هم ویزا نداده و او تا روز گذشته همچنان در تلاش بود که مشکلاتش را حل کند و به آمریکا برسد.

 

اینکه چرا مسئله ژاوی سروصدای زیادی به پا کرده به این دلیل است که او به علت سفر به ایران موفق به اخذ ویزای آمریکا نشده است! این موضوع به خودی خود پیام خطرناکی در دل دارد. اگر تا پیش از این افراد زیادی نمی‌دانستند که ممکن است سفر به ایران برایشان در ادامه مسیر و مثلا سفر توریستی یا کاری به آمریکا دردسر شود، حالا با روشدن ماجرای ژاوی هرناندز، این خبر به قدر کافی مخابره شده است. آمریکا به دلیل آنکه ژاوی هرناندز در یک بازه پنج‌ساله، سه بار به ایران سفر کرده به این چهره بین‌المللی و شناخته‌شده در دنیای فوتبال ویزا نداده است!

این مورد برگرفته از تصویب قانونی بحث‌برانگیز است که پیش‌تر مسئولان آمریکایی وضع کرده و خبر دادند افرادی که از سال ۲۰۱۱ به بعد به ایران سفر می‌کنند باید برای سفر به آمریکا و زمان درخواست ویزا، درخواست ویژه ارائه کنند. این درخواست طبق گزارشی که رسانه‌های اسپانیایی نوشته‌اند شامل دلیل سفر به ایران می‌شود. ژاوی به عنوان بازیکن السد قطر چند بار مجبور شده به ایران سفر کند. آخرین بار او در سال ۲۰۱۹ به ایران سفر کرده است. آن‌طورکه رسانه‌های اسپانیایی نوشته‌اند، او مدارک مربوط به چرایی سفرش به ایران را در زمان معین ارائه نکرده و به همین دلیل است که آمریکا ویزایش را صادر نکرده است. ژاوی و بارسلونا تلاش زیادی کردند این موضوع را حل‌وفصل کنند، ولی به نظر می‌رسد تعطیلات روز شنبه و یکشنبه اروپا کار آن‌ها را مشمول زمان کرده است.

نکته بحث‌برانگیز درباره قانونی که آمریکا تصویب کرده این است که ایران را در کنار کشور‌هایی همچون عراق، سوریه، کره شمالی، سومالی و سودان قرار داده و عنوان کرده آن‌هایی که به این کشور‌ها سفر کرده‌اند نیاز به گرفتن مجوز ویژه دارند. درست است که ریشه چنین قانون جنجالی‌ای به اختلافات سیاسی دو کشور برمی‌گردد، ولی رسانه‌ای‌شدن داستان ژاوی هرناندز که بعد از سفر به ایران نتوانسته به آمریکا سفر کند، اثرات منفی خواهد داشت.

ایران مدت‌هاست تلاش می‌کند در عرصه گردشگری تبدیل به یکی از مقصد‌های هدف در آسیا شود، ولی رخ‌دادن چنین موضوعاتی علاوه بر تأثیرات سیاسی می‌تواند در زمینه گردشگری هم شرایط را سخت‌تر کند. این مورد در حالی رخ داده که آمریکا مدت‌هاست ایران را مشمول تحریم کرده که همین تحریم ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی در ایران شده است. حل‌وفصل‌شدن این موضوعات شاید از طریق برجام شدنی باشد، ولی در این مورد هم اختلاف نظر چنان زیاد است که نمی‌توان به طور قطع گفت برجام به تأیید طرفین خواهد رسید یا نه. اختلاف مجلس با دولت قبل و تداوم این اختلاف‌ها در بین چهره‌های سیاسی در دولت کنونی، یکی از دلایلی است که باعث مبهم‌شدن بیشتر ماجرا شده است. به هر روی و برخلاف اظهارات اولیه که عنوان شده بود تحریم‌ها کاغذپاره است این موضوع اثراتش را گذاشته و ورزش و ورزشکاران ایران که به نظر می‌رسید باید دورترین تأثیر از این زمینه را پذیرا باشند، در بطن ماجرا قرار گرفته و این روز‌ها علاوه بر مشکلات ویزایی برای گرفتن پاداش‌هایی بین‌المللی هم با مشکل مواجه شده‌اند.

منبع: روزنامه شرق

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.