کد خبر: ۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
خراسان در تیتر نخست امروز خود ازابطال اسناد سازمان اوقاف و صدور سند مالکیت تمامی پلاک های کوه دماوند به نام سازمان جنگل ها و اراضی ملی خبر داد.

به گزارش مخاطب۲۴ _ دماوند، همان «قلب فسرده زمین» که ملک‌الشعرا بهار در توصیف آن بیت‌ها سروده بود، پس از سال‌ها حالا دوباره از مالکیت سازمانی خارج شده و به نام اراضی ملی متعلق به همه مردم سند خورده تا این سروده ملک‌الشعرا تجسم یابد که: «آزاد شوی و برخروشی، ماننده دیو جسته از بند».

صدور سند مالکیت برای تمامی پلاک های کوه دماوند

مردادماه سال ۹۹ بود که ماجرای وقفی بودن بخش‌هایی از قله و یال‌های کوه دماوند جنجال‌ساز شد. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شفافیت و اطلاع‌رسانی گسترده در این موضوع کمک کرد تا افکار عمومی خیلی سریع در جریان جزئیات ماجرا قرار بگیرند و این سوال را بپرسند که چرا بخش‌هایی از کوه دماوند که متعلق به همه مردم ایران است، باید وقف شده باشد و به جای سند اراضی ملی، سند وقفی داشته باشد؟ این مخالفت اگرچه به‌ظاهر یک واکنش اجتماعی و برگرفته از احساسات مردم بود، اما پشتوانه قوی قانونی هم داشت و سازمان جنگل‌ها نیز مدافع این مطالبه افکار عمومی بود؛ مطالبه‌ای که درباره جنگل‌های «آق مشهد» هیرکانی هم وجود داشت و با ورود قاطع دستگاه قضا به سرانجامی شیرین رسید تا سند وقفی این جنگل‌ها نیز باطل شود و به آغوش مردم بازگردد.

 

برای کوه دماوند هم چنین سرنوشتی مورد مطالبه مردم بود و سازمان جنگل‌ها نیز تمامی ابزار‌های حقوقی‌اش را برای این مهم به کار گرفت. حتی کار به جایی رسید که در سال ۹۹، معاون اول رئیس‌جمهور وقت، دستور تشکیل یک کارگروه ویژه را داد تا این اختلافات حل و فصل شود. اگرچه در مرداد ۹۹ برخی رسانه‌ها از سندخوردن دماوند به نام دولت خبر دادند، اما این روایت دقیق نبود و آخرین اطلاعات درباره خروجی جلسات این کارگروه را رئیس وقت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد و درباره وضعیت مالکیت یال‌های دماوند گفت: مجموع آن چیزی که به عنوان کوه دماوند می‌شناختیم ۱۰ پلاک ثبتی با مساحت ۱۸ هزار و ۲۰۰ هکتار بود که با تلاش سازمان جنگل‌ها و کمک سازمان ثبت و اسناد املاک کشور، سند ۸ پلاک به مساحت ۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتار به نام این سازمان صادر شده است. به گفته مسعود منصور، در سال ۱۴۰۰ یک پلاک دیگر به مساحت ۲۲۴۵ هکتار که در واقع همان پلاک نهم بوده نیز توسط سازمان ثبت صادر شده تا مجموع اراضی آزادسازی شده دماوند که به بیت‌المال بازگشته، به حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد. آن‌طور که سال گذشته اعلام شد، تنها صدور سند ملی برای یک پلاک دیگر از قله دماوند به مساحت ۱۶۰۰ هکتار باقی مانده بود که حالا خبر‌ها از به سرانجام رسیدن آن حکایت دارد.

آن‌طور که مدیر کل منابع طبیعی استان تهران به خراسان می‌گوید، سند پلاک دهم دماوند هم صادر شده و حالا دیگر تمامی این ۱۰ پلاک کوه دماوند به بیت‌المال بازگشته و جزو اراضی ملی و متعلق به همه مردم ایران است. مهندس «رضا بیانی» در این باره می‌گوید: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده توسط سازمان جنگل‌ها، تمامی اراضی کوه دماوند به نام سازمان سند خورده و جزو اراضی ملی و انفال به شمار می‌آید.

بیانی البته به این نکته اشاره می‌کند که هنوز درباره برخی پلاک‌های مربوط به دامنه کوه اختلافاتی بین سازمان جنگل‌ها و سازمان اوقاف وجود دارد و بعضا هر دو سازمان دارای سند ملی و سند وقفی هستند که این موضوع باید در کارگروه ویژه تشکیل شده تعیین تکلیف شود.

منبع: اقتصادنیوز 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.