کد خبر: ۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
طرح ملی آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران امسال با اهتمام ویژه دولت سیزدهم طبق برنامه تکمیل می‌شود تا انتظار ۱۳ساله برای تامین آب شرب کافی حدود ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرهای بابل ،امیرکلا ، هادی‌شهر ، بابلسر و فریدنکنار به پایان برسد.

به گزارش مخاطب۲۴ _ در اجرای این طرح ملی حدود ۹۰ کیلومتر خط انتقال لوله و یک واحد تصفیه خانه یک هزارو ۵۰۰ لیتری برنامه ریزی شده است و منبع تامین آب آبر رسانی به شهر‌های گروه الف مازندران هم سد شهید آیت الله صالحی مازندرانی و یا همان البرز است.

طرح ملی آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران

از آنجایی که طبق اعلام رسمی شرکت آب و فاضلاب مازندران اکنون استحصال آب از چاه‌های عمیق به مرحله خطر لب شور شدن رسیده است و از طرفی کدر شدن آب شرب در زمان بارندگی نیز مشکل جدی است، تامین آب شرب از منابع آب‌های سطحی از برنامه‌های جدی وزارت نیرو در استان است که به صورت جدی مورد توجه دولت مردمی سیزدهم نیز قرار گرفت.

 

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از نکا تا گلوگاه در استان مازندران تمامی چاه‌های عمیق لب شور و لب تلخ شده است. از طرفی در تمامی نقاط استان یعنی از بهشهر تا رامسر شاهد گسترش و نفوذ آهن و منگز در آب‌های زیر زمینی هستیم و برای رفع این مشکل اکنون ۶۶ پکیچ تصفیه آب در تاسیسات آب رسانی مازندران وجود دارد.

چالش‌های مازندران در تامین آب شرب از یک سو کاهش میزان بارندگی و از سوی دیگر وسعت تاسیسات تولید، توزیع و انتقال آب از طریق کیلومتر‌ها خطوط انتقال و شبکه‌های آبرسانی است که البته باید به افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب در پااین هر هفته به دلیل حضور مسافران و گردشگران طی سال توجه کرد.

بهره برداری و تضمین تامین آب شرب در شهر‌های گروه الف مازندران که حدود نیمی از جمعیت شهری استان را شامل می‌شود از این بابت اهمیت خاصی دارد که مشکلات لب شور شدن چاه‌های آب شرب این منطقه از بین می‌رود و به طور میانگین سالانه حدود ۳۲ میلیون متر مکعب آب شرب این منطقه از پشت سد البرز تامین می‌شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گزارشی از آخرین وضعیت عملیاتی شدن این طرح به خبرنگار ایرنا گفت که این طرح ملی که از سال ۸۸ کلنگ آن بر زمین کوبیده شد، تا کنون بر اساس تخصیص اعتبار و پیگیری‌های متعدد برای بر طرف کردن موانع‌هایی نظیر متعارض زمین و خرید و تملک مسیر، صدور مجوز برای کنده کاری‌ها در بخش‌های ایجاد خط انتقال لوله، ساخت تصفیه خانه و ایستگاه‌های پمپاژ پیشرفت‌هایی قابل توجهی داشته است.

مهندس حیدر داودیان افزود: برای رساندن آب آشامیدنی کافی و تصفیه شده به مردم شهر‌های مرکزی مازندران ابتدا تصفیه خانه‌ای به ظرفیت یک هزارو ۵۰۰ لیتر در روستای درونکلای شرقی بابل ساخته شده است که فاز نخست آن یعنی استفاد از یکهزار لیتر بر ثانیه تصفیه‌خانه و ۳۰ کیلومتر از خط آبرسانی در مدار قرار گرفت.

وی با توضیح این که اکنون حدود ۴۰ کیلومتر از خط انتقال یعنی از بابل تا انتهای شهرستان بابلسر در مدار آب رسانی قرار گرفته است، دامه داد: خوشبختانه با همکاری فرمانداری و مردم شهر بابل با حل مشکلات تعارض در ایجاد سه کیلومتر خط انتقال لوله آب و به اتمام رسیدن مخزن ۲۰ هزار لیتری در امیر کلا، هم اکنون آب مردم شهر‌های بابل، امیرکلا، هادی شهر و بابلسر با ۷۰۰ لیتر بر ثانیه از تصفیخانه تامین می‌شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این که در حال حاضر عملیات لوله گذاری از ابتدای بابلسر تا فریدونکنار به طول حدود ۲۵کیلومتر البته رفت وبرگشت و مخزن ۱۵هزار لیتری در منطقه اجاکسر در دست اجرا است، گفت: با اتمام خط انتقال و استفاده کامل از ظرفیت یک هزارو ۵۰۰ لیتری تصفیخانه بابل، همه مردم شر‌های های گروه الف از طرح آبررسانی بهره مند می‌شوند.

داودیان با ابراز امیدواری مبنی براین که تا پایان سال این طرح البته با تخصیص اعتبار به اتمام می‌رسد، گفت:طبق برنامه و بر اساس افق وچشم انداز بلند مدت برای تامین آب شهر‌های گروه الف باید ۵۲میلیون متر مکعب آب از پشت سد‌های بالا دست تامین شود که اکنون با توجه به جمعیت و نیاز سالانه ۳۲میلیون متر مکعب، مشکلی در تامین آن در پشت سد البرز نداریم.

وی ادامه داد: با توجه به این که مجوز ساخت سد سجاد رود نیز در مرحله نهایی قرار گرفته و کلنگ آن در آینده نزدیک یعنی امسال به زمین زده می‌شود، تامین آب شرب شهر‌های گروه الف در مرکز مازندران تضمین خواهد شد.

این مسوول به اهمیت تامین آب از پشت سد‌های استان به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای مازندران اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر طبق اعلام رسمی شرکت آب و فاضلاب مازندران روزانه حدود ۱۰ هزار لیتر در ثانیه آب ازمنابع آبی مختلف که ۸۰ درصد آن از طریق چاه‌های عمیق است، تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوعی که بسیار مهم است این که ۳۰ درصد آب استحصال شده به دلیل تلفات ناشی از فرسودگی شبکه به هدر می‌رود و از آن جایی که حضور مسافران و گردشگران در استان طی سال به خصوص در ایام نوروز، تعطیلات پایان هر هفته و ایام تابستان دائمی شده است، به طور متوسط میزان مصرف آب شرب در این ایام حدود ۲۰ درصد از روز‌های عادی سال بیشتر می‌شود. یعنی مازندران در زمان پیک مصرف با کمبود ۷۵۰ لیتر آب در ثانیه مواجه می‌شود.

داودیان گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات ناشی از کم بارشی و برداشت‌های بیش از حد چاه‌های عمیق، هر سال شاهد افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی و در نتیجه کاهش ظرفیت تولید استان هم هستیم که مشکلات را در آینده پیچیده خواهد کرد. به همین دلیل علاوه بر اجرای طرح‌های اصلاح شبکه‌های فرسوده برای جلوگیری از هدررفت آب شرب و صد البته ترویج فرهنگ مصرف بهینه، تامین آب از پشت سد‌ها به جای چاه‌های عمیق از برنامه‌های محوری شرکت آب منطقه‌ای مازندران است.

مدیر عامل آب و فاضلاب ازندران نیز در گزارشی آخرین وضیعت آب شرب استان را در گفتگو به خبرنگار ایرنا تشریح کرد و گفت: اکنون استحصال آب از چاه‌های عمیق به مرحله خطر لب شور شدن آب ررسیده است و از طرفی کدر شدن آب شرب در زمان بارندگی نیز مشکل جدی است، باید به سمت به طرح‌های تامین آب شرب از منابع آب‌های سطحی برویم.

بهزاد برارزاده با اظهار این که دیگر امکان حفر چاه عمیق برای تامین آب شرب در دشت‌های استان وجود ندارد، افزود: به طور یقین از فریدونکنار تا گلوگاه با تلخی و شوری آب مواجه می‌شویم.

وی گفت: همچنین بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از نکا تا گلوگاه در اسنان مازندران تمامی چاه‌های عمیق لب شور و لب تلخ شده است، از طرفی در تمامی نقاط استان یعنی از بهشهر تا رامسر شاهد گسترش و نفوذ آهن و منگز در آب‌های زیر زمینی هستیم و برای رفع این مشکل اکنون ۶۶ پکیچ تصفیه آب در تاسیسات آب رسانی مازندران وجود دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران تاکید کرد: باید از آب پشت سد‌های سد انحرافی رامسر، دو هزار و سه هزار تنکابن تا سد گلورد در شرق استان با ایجاد تاسیسات جدید و لوله گذاری‌ها بهره بگیریم.

وی ادامه داد: اکنون سد گلورد آب دارد، ولی مردم شرق استان مازندران تشنه هستند، با فقر تاسیسات و امکانات زیر ساختی برای ارایه خدمات به مردم بومی مواجه هستیم، این در حالی است که شاهد حضور میلیون‌ها مسافر نیز در استان هستیم.

برارزاده با اظهار این که نامه‌ای در باره کسری زیرساخت‌ها با امضاء استاندار تنظیم و برای وزارت نیرو و مدیریت بحران وزارت کشور ارسال شده است، گفت: اکنون از ۲ هزار و ۹۲۲ روستای مازندران یک هزارو ۶۸۰ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب هستند و یک هزارو ۲۴۲ روستا همچنان از خدمت رسانی لوله گذاری و مخزن محروم هستند.

وی به چالش‌های ناشی از کاهش بارش‌ها در مازندران اشاره کرد و افزود: طبق آمار رسمی از ۵۰ سال گذشته، ۱۹ درصد کاهش بارندگی در استان رخ داده است که ضرورت صرف جویی را بیش از پیش جدی می‌کند.

او با اعلام این که منابع آبی مازندران سه هزار و ۳۷۶ میلیون مترمعکب است که ۱۱ درصد آن برای شرب و بقیه برای مصارف کشاورزی و صنعت است، ادامه داد: استفاده مکانیزه و صحیح مصرف آب را باید در استان همگام با توسعه زیر ساخت‌ها جدی بگیریم.

برارزاده توضیح داد: در شرایط فعلی نیاز آب شرب در پیک مصرف در مازندران ۱۵هزار لیتر در ثانیه است که ظرفیت استحصال در حداکثر مصرف ۱۳ هزارو ۹۴۰ لیتر در ثانیه امکان تولید وجود دارد که از چاه و آب‌های سطحی تامین می‌شود.

وی افزود: میزان مخزن ذخیره ۵۸۳ هزار متر مکعب است که ۴۶۰ هزار متر مکعب کم داریم و امسال با همکاری سپاه کربلا و طرح شیهد سلیمانی حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره در دست اجرا داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران مصرف سرانه آب شهری مازندران را ۱۹۹ لیتر در شبانه روز اعلام کرد و گفت: نرم استاندارد مصرف ۱۵۰ لیتر است و اگر بتوانیم به رقم ۱۶۰ لیتر در ثانیه برسانیم امسال از چالش عبور می‌کنیم.

وی به رشد جمیعت، تغییر اقلیم و آلودگی منابع آب‌های زیر زمینی و تعرفه کم نیز اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هدر رفت ناشی از فرسودگی خطوط لوله آب در استان زیاد است، چون از ۲۱ هزار کیلومتر خطوط پنج هزارو ۳۰۰ کیلومتر فرسوده است و ترمیم آن هم به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتیار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران مشکلات تامین آب را عامل آسیب دیدگی حوزه گردشگری استان به عنوان میزبان ملی دانست و گفت: از سوی دیگر تامین برق اضطراری برای تاسیسات آبی مازندران نیز بسیار جدی است که با چالش مواجه هستیم یعنی اکنون دغدغه این است که فقط ۱۵۰ دیزل برق اضطراری وجود دارد که به نسبت ۹۵۹ تاسیسات آبی بسیار ناچیز است.

وی افزود: امسال ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای مازندران با تنش آب شرب مواجه هستند که امیدواریم با صرفه جویی‌ها که با همکاری سپاه کربلا مازندران در دستگاه‌های اجرایی شروع شده است از این چالش‌ها عبور کنیم.

او ادامه داد: تاکید می‌کنم برای صرفه جویی می‌توان از شیر‌های کاهنده استفاده کنیم، متولیان مساجد و دستگاه‌های اجرایی به این موضوع توجه کنند، همچنین استفاده از فلاش تانک‌ها، کنترل تاسیسات و نشت یابی شیر آلات و تاسیسات، جدا سازی آب برای مصرف فضای سبز از آب شرب در همه مناطق مازندران نیز ضروری است.

منبع: ایرنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.