کد خبر: ۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
مسئله استقلال قوه قضائیه مسلم است و اصل ۵۷ قانون اساسی نظارت را به رهبری داده نه به رئیس‌جمهور یا شخص دیگری.
رئیس قوه قضائیه گفت: گاهی اینچنین گفته می شود که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی در همه امور است. مسلماَ معنای این جمله این نیست که اجرای قانون اساسی مسئولیتش در همه جا با رئیس جمهور است. 

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری قوه قضائیه (میزان)، آیت الله صادق آملی لاریجانی در مراسم افتتاح ساختمان جدید دیوان عدالت اداری در تهران اضافه کرد: گاهی اینچنین گفته می شود که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی در همه امور است و ابهام فی الجمله ای در اصل 113 وجود دارد که پس از مقام معظم رهبری رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است، با توجه استقلال قوه قضائیه در اصل 57 و با توجه به نظارت استصوابی شورای نگهبان و استدلال مجمع تشخیص مصلحت نظام مسلماَ معنای این جمله این نیست که اجرای قانون اساسی مسئولیتش در همه جا با رئیس جمهور است. 
 
رئیس دستگاه قضا افزود: در این اصل صحبت از نظارت نیست، صحبت از اجرای قانون اساسی است اما اینکه اجرای قانون اساسی در همه امورات با رئیس جمهور باشد معنا ندارد و این امر از ابهامات است، مسئله استقلال قوه قضائیه امر مسلمی است و اصل 57 نظارت را فقط برای مقام معظم رهبری قرار داده است و نه رئیس جمهور و یا شخص دیگری. 
 
رئیس دستگاه قضا افزود: نحوه چینش قوا در جمهوری اسلامی ایران یک چینش خاصی است و در هیچ کجای دنیا رابطه قوه قضائیه با سایر قوا اینچنین نیست و سرّ آن به اصل نظام و مسئله ولایت فقیه باز می گردد که کیفیت تعامل قوا در این نظام به نحو خاصی است. 

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی بی بدیل در جهان است و ما هرچه در تاریخ جستجو می کنیم به شاخص های ویژه سیاسی و فلسفی این نظام پی می بریم. 
 
وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مردم سالاری دینی و یک نظام بی بدیل در جوامع امروز است و زیر بناهای فکری این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی زیربنای خاصی است و آن وجوه توحید ناب الهی و حیات طیبه الهی است. بی بدیل بودن نظام جمهوری اسلامی و ایران و نظام قضایی آن در مقایسه با نظام های دیگر اثبات خواهد شد. 

 آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: قوه قضائیه طبق اصل 57 و 156 قانون مستقل از سایر قوا است و در اصل 57 تصریح شده که قوای  حاکم در نظام جمهوری اسلامی ایران زیر نظر امامت امت است و این قوا مستقل از یکدیگرند ، در صدر اصل 156 نیز استقلال قوه قضائیه تصریح شده است و امروز جمهوری اسلامی ایران می تواند با افتخار بگوید قوه قضائیه نه تحت سیطره قوه مقننه و دولت است بلکه همه قوا در کنار یکدیگر و زیر نظر ولایت هستند. 
 
امروز کسانی که صاحبان قدرت و ثروت هستند هم نمی تواننند بر اقتدار دستگاه قضا اثر بگذارند 
 
وی ادامه داد:  دستگاه قضایی هم از حیث استقلال و اختیارات یک دستگاه بی بدیل در دنیا است از جمله آثار این امر این است که توقع از قوه قضائیه بالاست و قوه قضائیه باید مأمن و پناهگاه مردم باشد و ما باید اعتماد مردم را در احقاق حق جلب کنیم که این کار فقط در پناه اقتدار قوه قضائیه و سلامت آن امکان پذیر است چرا که بزرگترین اضراری که به نظام جمهوری اسلامی وارد می شود این است که مردم برای دفع ظلم به دستگاه قضا مراجعه کنند اما نتوانند به حقشان برسند. 
 
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: امروز بعد از سی و چند سال می توانیم بگوییم قوه قضاییه مسیر تکاملی طی کرده است. 
 
وی افزود: کسانی که صاحبان قدرت و ثروت هستند هم نمی تواننند بر اقتدار دستگاه قضا اثر بگذارند و اگر تخلفی کنند به تخلفات آنها بر اساس ضوابط قانونی رسیدگی می شود. 

بخش حقوقی دستگاه های دولتی انگیزه کافی برای دفاع ندارند

 
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بخش حقوقی دستگاه های دولتی ضعیف است و انگیزه کافی برای دفاع ندارند، اظهار کرد: باید بخش حقوقی دستگاه های اجرایی تقویت شود و آنها در این خصوص همت مضاعف داشته باشند. مثلا جهاد سازندگی و وزارت نیرو وقتی ادعای مالی و حقوقی علیه شان مطرح می شود یا در دادگاه حضور ندارند و یا انگیزه ندارند دستگاه های اجرایی باید از خودشان دفاع کنند بنابراین بخش حقوقی دستگاه های اجرایی باید تقویت شود و همت مضاعف در این خصوص داشته باشند. 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.