کد خبر: ۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
خواص و طعم فوق‌العاده‌ی شربت های ایرانی، همه را به سمت خود جذب کرده است. در ادامه ۱۰ نوشیدنی‌های اصیل ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم.

به گزارش مخاطب۲۴ ـ با فرا رسیدن تابستان بازار نوشیدنی‌های خنک دوباره داغ شده است! به گزارش سازمان هواشناسی ایران همه مراکز استانی امروز بیشینه دمایی بین ۳۰ تا ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند و طبیعی است که در چنین هوایی یک نوشیدنی خنک بسیار پرطرفدار خواهد بود.

معرفی ۱۰ نوشیدنی اصیل ایرانی برای روزهای گرم

مردم کشور‌های مختلف، از ایران و یونان گرفته تا آمریکا، برای رها شدن از گرمای هوا نوشیدنی‌های خنکی ساخته‌اند که هر کدام طعم خوب خود را دارند. انتخاب شما کدام است؟

شربت‌های اصیل و پرطرفدار ایرانی

شربت‌های ایرانی جشنواره طعم و عطرند. کافی است کمی از عرق گیاه محبوبتان را در آب شیرین شده اضافه کنید با کمی یخ آن را خنک کنید و نوش جان. گاهی اضافه کردن زعفران، تخم شربتی یا خاک شیر به این شربت، تشنگی و گرمازدگی شما را بهتر خواهد کرد.

 

نوشیدنی‌های ایرانی در کنار طعم متفاوت، خواص درمانی زیادی برای بدن دارند. این نوشیدنی‌ها تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. از دیرباز در کشور ما، پذیرایی از میهمانان، با تدارک انواع چای، شربت و دمنوش انجام می‌شد.

خواص و طعم فوق‌العاده‌ی این نوشیدنی‌ها، همه را به سمت خود جذب کرده است. در ادامه نوشیدنی‌های اصیل ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم.

شربت سکنجبین؛ مناسب رفع عطش

شربت سکنجبین یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار ایرانی است که به عنوان بهترین نوشیدنی اصیل ایرانی شناخته شده است. این نوشیدنی از آب، سرکه، شکر و عصاره نعنا تهیه می‌شود. شربت سکنجبین برای رفع تشنگی بسیار مفید است و مصرف آن با کاهو در فصل تابستان بسیار محبوب است.

شربت سکنجبین را در فصول گرم با خاکشیر، بیدمشک و زعفران ترکیب می‌کنند و آن را برای رفع تشنگی یا در کنار غذا می‌نوشند. یکی از پرطرفدارترین روش‌های تهیه آن، ترکیب این شربت با خیار است.

شربت گلاب؛ تسکین‌دهنده اعصاب

گلاب یکی از از پرکاربردترین انواع عرقیات سنتی ایرانی است. گلاب در واقع عصاره گل محمدی است. در بسیاری از شهر‌های کویری ایران در فصل بهار عصاره این گل خوش عطر را می‌گیرند. گلاب خواص درمانی بسیاری دارد.

گلاب بهترین عصاره برای خوش‌بو کردن محیط و کاهش استرس و اضطراب است. عصاره این گل به تسکین اعصاب کمک می‌کند. از گلاب در تهیه انواع شربت استفاده می‌شود.

شربت زعفران؛ نشاط‌آور و بااصالت

زعفران گیاه اصیل، خوش‌عطر، گران‌قیمت و پرخاصیت ایرانی است. این گیاه یکی از پرطرفدارترین چاشنی‌ها در غذا‌های بین‌المللی است. اگر میزبان میهمانان خارجی و به دنبال انتخاب شربت‌های اصیل ایرانی هستید، در انتخاب شربت زعفران تردید نکنید.

شربت خوش‌رنگ و بوی زعفران را می‌توانید با دانه‌های تخم‌شربتی ترکیب کنید تا نوشیدنی شما زیباتر شود. زعفران شادی‌آور است و به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. شربت زعفران علاوه بر رفع تشنگی، مواد مغذی همچون آهن، منیزیم، منگنز، مس، فسفر و پتاسیم را به بدن می‌رساند.

شربت خاکشیر؛ موثر در هضم غذا

شربت خاکشیر یکی از نوشیدنی‌های معروف ایرانی است که تقریبا همه‌ی ما حداقل یکبار طعم خوب آن را تجربه کردیم. شربت خاکشیر در زیبایی پوست و سلامت کبد نقش موثری دارد.

یکی از مهمترین فواید شربت خاکشیر، کمک به هضم غذا و رفع مشکلات گوارشی است. از گذشته برای تسکین دل‌درد، نفخ، رفع یبوست و سلامت بدن، نوشیدن شربت خاکشیر توصیه می‌شود.

شربت خاکشیر را هم می‌توانید با سکنجبین، زعفران یا گلاب ترکیب کنید و طعم و خواص آن را دوچندان کنید. برخی از افراد، این شربت را با آلو و انجیر خشک‌شده برای درمان یبوست می‌نوشند. این نوشیدنی در طب سنتی بسیار تاکید شده است.

شربت نعنا؛ خوشبو و ضد نفخ

یکی دیگر از نوشیدنی‌های اصیل ایرانی شربت نعنا است که خواص درمانی زیادی دارد. اگر مشکلات گوارشی دارید، این نوشیدنی به تقویت سیستم گوارش و رفع مشکلات آن کمک بسیاری می‌کند.

شربت نعنا، بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد و بهترین انتخاب برای رفع تشنگی در تابستان است. نعنا ضد نفخ است و بوی بد دهان را از بین می‌برد. پیشنهاد می‌کنیم در کنار غذا شربت نعنا بنوشید تا غذای شما بهتر هضم شود.

توجه داشته باشید نوشیدن شربت نعنا به کسانی که اسید معده آن‌ها زیاد است و معمولا ترش می‌کنند، پیشنهاد نمی‌شود.

شربت بهارنارنج؛ آرامش‌بخش و معطر

شربت بهارنارنج یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه‌ی فصل بهار است. مربای آن هم پرطرفدار و محبوب است. این شربت در کنار عطر و بوی بی‌نظیر، به آرامش اعصاب و رفع خستگی کمک می‌کند.

اگر تا به حال طعم متفاوت شربت بهار نارنج را تجربه نکردید، فرصت را غنیمت شمارید و این نوشیدنی لذیذ ایرانی را امتحان کنید. شما می‌توانید این شربت را با خاکشیر، گلاب، بید مشک و تخم‌شربتی هم مخلوط کنید. همه این شربت‌ها از نوشیدنی‌های قدیمی ایرانی هستند. کافیست برای ایجاد طعمی جدید، کمی خلاق باشید.

شربت تخم شربتی رفع کننده تشنگی

یکی از پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌های اصیل ایرانی تخم شربتی، ناجی روز‌های گرم تابستانی است. علاوه بر پراستفاده بودن این شربت در پذیرایی‌ها و مهمانی‌های تابستان، خیلی از افراد در سفره افطار هم حتما تخم شربتی را می‌گذارند؛ چرا که هم پرخاصیت است و هم تشنگی را رفع می‌کند.

البته که خواص این شربت فراتر از رفع عطش و تشنگی است. این دانه‌های سیاه سرشار از فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های ضروری هستند و برای بهره‌مندی از خواص آن توصیه می‌شود که به صورت خام مصرف نشوند و دانه‌ها در آب خیسانده شوند. از جمله خواص تخم شربتی می‌توان به کمک به کاهش وزن، کاهش حرارت بدن، کنترل سطح قند خون، رفع یبوست، درمان سوزش سر دل، تسکین سرفه و کمک به سلامت پوست و مو اشاره کرد.

شربت آبلیمو ضد عطش

شاعر در وصف شربت آبلیمو می‌گوید: "طعم تو ظهر تابستون‌و به یادم میاره" اصلا شربت آبلیمو که یکی از نوشیدنی‌های اصیل ایرانی است گره خورده با ظهر‌های تابستان. البته از آن‌جایی که سرشار از ویتامین C است و ویتامین C هم دشمن کروناست؛ این روز‌ها نیز از نوشیدن شربت آبلیمو غافل نشوید.

شربت آبلیمو آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. لیمو حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و فیبر است و فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد. جوانسازی پوست و کاهش چین و چروک، کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب و کاهش عفونت‌های ویروسی از دیگر فواید شربت آبلیموست.

شربت بیدمشک آرامش‌بخش

از گیاه بیدمشک، عرق بیدمشک به دست می‌آید که ضمن خوش‌عطر بودن بسیار پرخاصیت است و می‌توان با آن یکی از لذیذترین نوشیدنی‌های اصیل ایرانی را درست کرد. شربت بیدمشک به عنوان یکی از نوشیدنی‌های سنتی و محبوب شیراز هم معرفی می‌شود.

بیدمشک دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را زیاد می‌کند. همچنین طب سنتی بیدمشک را درمانی برای اسهال می‌داند. مصرف عرق این گیاه به افرادی که دارای قند خون بالا هستند نیز توصیه می‌شود؛ البته که بدون شکر و هر گونه ماده شیرین‌کننده. از دیگر خواص شربت بیدمشک می‌توان به تقویت قلب، آرامش‌بخش اعصاب، تسکین سردرد و پاکسازی کیسه صفرا اشاره کرد.

یخ در بهشت ذره‌ای از بهشت

یخ در بهشت برای ایرانیان یادآور گیلان و شهر‌های شمالی است. نوشیدنی سنتی ایرانی و تگری که از تکه‌های خرد شده یخ با طعم‌های مختلف تهیه می‌شود. یخ در بهشت معمولا در شهر‌های شمالی کشور وجود دارد البته، امروزه با گسترش و یکدست شدن فرهنگ این نوشیدنی خوشمزه را می‌توانید در تمام شهر‌های کشور پیدا کنید. برای تهیه این نوشیدنی تابستانی باید مقداری یخ را خرد کرده و به حالت پوره درآورد. در مرحله بعدی شربت با طعم دلخواه را به یخ‌ها اضافه کرده و مخلوط کرد. فراموش نکنید که این نوشیدنی را حتما با نی میل کنید تا سرمای زیاد آن شما را اذیت نکند.

منبع : تابناک 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.