کد خبر: ۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که به کُند شدن قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور منجر شده، علت اصلی کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف روغن خوراکی کشور در یک ماه اخیر بوده است.

به گزارش مخاطب۲۴ ـ اصلاح نظام یارانه‌ها در جهت عادلانه‌تر شدن و واقعی شدن نرخ روغن خوراکی باعث شد احتکار روغن، افزایش بی‌رویه صادرات محصولات حاوی روغن و خروج غیرقانونی روغن از کشور کاهش پیدا کند؛ این در حالی است که پیش از این به دلیل پایین بودن نرخ روغن خوراکی داخلی نسبت به کشور‌های همسایه با قاچاق این محصول مواجه بودیم.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی علت اصلی کاهش روغن خوراکی

درواقع به علت ارزان بودن روغن خوراکی در ایران نسبت به کشور‌های همسایه، در سال‌های اخیر در کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان نیز روغن یارانه‌ای ایران به‌طور قاچاق منتقل می‌شد و منابع ارزی ملت ایران به جیب کشور‌های همسایه می‌رفت؛ بنابراین گزارش، سال گذشته با تقاضای کاذب مصرف روغن خوراکی روبرو شدیم که با حذف و اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی و واقعی شدن قیمت‌ها مصرف نیز به سمت واقعی شدن حرکت کرده است؛ البته اخیراً با کاهش مصرف برخی کالا‌ها همچون انواع سس، تن ماهی و محصولاتی که حاوی روغن است، نیز مواجهیم.

طبق آمار‌ها نیاز ماهانه کشور به روغن خوراکی بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تن است که نشان می‌دهد نیاز سالانه کشور به روغن بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تن است، البته هر ساله نزدیک ۵۰۰ هزار تن روغن خوراکی از محل روغن‌کشی‌های داخلی تامین می‌شود.

 

در سال‌های اخیر میزان ورود متداول روغن خام کشور بین ۹۰۰ هزار تن تا یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده است. بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ حدود ۱.۹ میلیون تن روغن خام به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار وارد کشور شده بود.

در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن دانه روغنی وارد کشور شد که از این میزان نزدیک ۴۰۰ هزار تن روغن خام از محل واردات دانه‌های روغنی تامین شد.

همچنین سال ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ نزدیک ۲۹۱ هزار تن انواع دانه‌های روغنی که از این میزان حدود ۲۶۶ هزار تن کلزا بوده وارد کارخانه‌های روغن‌کشی شد که بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن تولید روغن را نشان می‌دهد.

وضعیت تولید بیانگر آن است که کمبودی در روغن خوراکی موردنیاز خانوار، صنف و صنعت نداریم و روغن به میزان کافی در کشور موجود است.

در بحث مصرف نیز طبق آمار اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ روغن خوراکی کشور نزدیک ۱۳۵ هزار تن شد درحالی‌که در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ این رقم ۲۰۹ هزار تن بود که حدود ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مصرف روغن خانوار در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ نزدیک ۸۴ هزار تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۶ هزار تن بود که حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است.

روغن صنف و صنعت در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ حدود ۵۰ هزار تن شد درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۲ هزار و ۴۰۰ تن بود که ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

با اصلاح نظام یارانه‌ای و افزایش قیمت روغن خوراکی، این کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه به مصرف‌کنندگان با قیمت‌های جدید وجود دارد، اما ممکن است برخی مغازه‌های کوچک مانند سوپرمارکت‌ها به دلیل کاهش توان خرید به‌جای خرید ۴ کارتن روغن اکنون خرید خود را به دو کارتن در ماه رسانده‌اند تا با اتمام محصول خرید مجدد را انجام بدهند؛ این به معنای این نیست که ما در کشور با کمبود روبرو هستیم.

در پی اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت مصوب برای مصرف‌کنندگان روغن مایع آفتاب‌گردان ۸۱۰ گرمی پخت‌وپز ۶۳۰ هزار ریال و روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ‌کردنی ۶۲۰ هزار ریال تعیین‌شده است.

«امیر هوشنگ بیرشک» دبیر انجمن صنایع روغن نباتی کشور در خصوص وضعیت تولید و توزیع روغن نباتی در کشور گفت: در حال حاضر روغن موردنیاز کشور تامین است و کمبودی در این خصوص نداریم.

وی اظهار داشت: با اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت روغن اصلاح‌شده و اکنون با قیمت‌های مصوب و جدید به بازار عرضه می‌شود و هیچ برنامه‌ای برای افزایش مجدد قیمت روغن در کشور نداریم.

منبع :‌ایرنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
آیا شما عزت نفس پایینی دارید؟ title
عزت نفس پایین می‌تواند نحوه تفکر، کار‌هایی را که انجام می‌دهید و میزان موفقیت شما را تغییر دهد.
مصرف سیگار مضرتر یا ویپ؟ title
بسیاری گمان می‌کنند که ویپ نسبت به سیگار یا قلیان خطر کمتری برای سلامتی انسان دارد. هرچند حالا دانشمندان نسبت به استفاده از ویپ هشدار بسیار جدی داده‌اند.
برگزیده
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.