کد خبر: ۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی، تفاوت پرتفوی این افراد با مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند، در این است که در حال حاضر سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در آن زمان بوده، وجود ندارد.

در سال ۱۳۸۴، پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت توسط دولت و آغاز نام نویسی برای این سهام، به جهت مزایای بالایی که از سوی دولت، برای این نوع سهام در نظر گرفته شده بود، تعداد زیادی از افراد واجد شرایط، برای دریافت سهام عدالت، اقدام به ارائه مدارک و ثبت نام در آن کردند؛ اما به رغم جمعیت عظیمی که موفق به ثبت نام شدند، شمار بسیاری از افراد نیز به دلایل مختلف، از ثبت نام و دریافت سهام در دوره نخست جا ماندند.

جزئیات اختصاص سهام عدالت به بیش از ۳ میلیون جامانده

به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از تابناک اقتصادی؛ بعد از آزادسازی سهام عدالت، تعیین تکلیف جاماندگان این سهام مورد پیگیری جدی مسئولان قرار گرفت و طی دو سال گذشته، وعده‌های زیادی در راستای زمان اجرایی شدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان اعلام شد، تا جایی که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت مکلف است به جاماندگان سهام عدالت، این سهام را واگذار کند.


شناسایی افراد جامانده از سهام عدالت به کجا رسید؟


حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص آخرین اقدامات برای شناسایی جاماندگان سهام عدالت با بیان اینکه انتهای بند الف تبصره دو قانون بودجه به اختصاص سهام عدالت به مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و سایر افراد واجد شرایط اشاره دارد، اظهار داشت: در این راستا، شناسایی افراد جامانده نیز از افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی آغاز و در این راستا چند جلسه برگزار شده است، زیرا برخی بانک‌های اطلاعاتی کامل نبوده و برخی نیاز به اصلاح داشته‌اند.

 



وی از مشخص شدن تعداد جاماندگان خبر داد و افزود: در آخرین جلسه‌ای که هفته گذشته با رئیس سازمان بهزیستی، معاون وزیر رفاه و مسئولان کمیته امداد برگزار شد، تعداد جاماندگان تحت پوشش این دو نهاد مشخص شدند؛ این افراد در مجموع حدود سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر هستند که حدود دو میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

رئیس سازمان خصوصی سازی، درمورد پرتفوی افرادی که به عنوان مشمول شناخته شده اند نیز گفت: تا دو هفته آینده پرتفو این افراد مشخص می‌شود. درواقع کیفیت پرتفو، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده و در تیرماه اطلاع رسانی کامل می‌شود. تفاوت پرتفوی این افراد با مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند در این است که هم اکنون سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در آن زمان بوده، وجود ندارد. از طرف دیگر، دولت تکالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند‌ی که رد دیون است و... دارد و تابلوی بورسی سهام دولت کفاف این تکالیف را نمی‌دهد. باید اولویت سنجی صورت بگیرد که در حال انجام است.

بدون پرداخت حتی یک ریال سهام‌داری کنید!

قربانزاده با تاکید بر اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی لازم نیست برای نام نویسی به جایی مراجعه کنند، توضیح داد: افراد باید توجه داشته باشند که اصلا ثبت نامی وجود ندارد، زیرا هویت افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یک ریال پرداخت کنند. اگر پیامکی ارسال می‌شود که لینک ثبت نام دارد، قطعا کلاهبرداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی ندارد.

 



وی در ادامه در مورد سایر افراد واجد شرایط نیز گفت: درمورد تعیین سایر افراد واجد شرایط نیز جلسات مجزا درحال برگزاری است. مطابق تبصره ۳ ماده ۳۴ اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ باید با همکاری وزارت رفاه و طبق سازو کاری که پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط بر اساس دهک بندی شناسایی شوند؛ بنابراین، مرحله بعد دو دهک ابتدایی هستند که باید تا پایان سال سهام عدالت به آن‌ها تخصیص پیدا کند. این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد که ممکن است تا چند ماه آینده زمان ببرد.


۲۰ میلیون جامانده از سهام عدالت


بر اساس این گزارش، اشاره رئیس سازمان خصوصی سازی به زمان بر بودن شناسایی سایر افراد واجد شرایط در ماه‌های آتی، در حالی است که پیش از این در اردیبهشت ماه امسال، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که به موضوع «تکلیف قانونی جاماندگان سهام عدالت» اختصاص داشت، گفت: گزارش‌هایی که ما داشتیم تعداد زیادی از افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت بودند مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، رزمندگان، ایثارگران، کارگران فصلی و خیلی از افرادی که جزو مجموعه‌هایی بودند که کاملاً در اولویت واگذاری بودند، این‌ها از دریافت سهام عدالت محروم شده بودند.

پورابراهیمی گفت: کمیسیون اقتصادی در مجلس یازدهم این را در دستور کار قرار داد و پس از بررسی و جلسات مشترک با دولت برای این که بتواند این واگذاری انجام شود، ظرفیتی ایجاد کرد. البته ظرفیتش به اندازه‌ای است که بتوانیم اولویت‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را چهار میلیون تا پنج میلیون در نظر بگیریم و بقیه را اضافه کنیم. در این باره باید گفت، سقف آن حداکثر تا ۲۰ میلیون است، ولی طبیعتاً هر چه ما به انتها نزدیک می‌شویم، اولویت‌های ما کاهش پیدا می‌کند یا درصد اعطای سهام هم می‌تواند تغییر یابد. وی گفت: عدد جا ماندگانی که باید احراز شوند در بانک اطلاعاتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هست، احصا می‌شود، چون واگذاری هم بر اساس یک شرایطی است که انجام شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
حکم توماج صالحی اعدام است title
وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.