کد خبر: ۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴
مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی: این افزایش قیمت تصمیم دولت بود و یارانه آرد صنف و صنعت را قطع کرد که مسلما این افزایش قیمت بر قیمت همه محصولاتی که بر پایه آرد هستند تاثیر مستقیم خواهد

مهرداد چنگیزی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی در واکنش به افزایش ۵ برابری قیمت آرد گفت: این افزایش قیمت تصمیم دولت بود و یارانه آرد صنف و صنعت را قطع کرد که مسلما این افزایش قیمت بر قیمت همه محصولاتی که بر پایه آرد هستند تاثیر مستقیم خواهد داشت و نرخ گلوتن را نیز بالا می‌برد.

احتمال افزایش قیمت ماکارونی ۴۰۰ درصد

اولین نشانه حذف ارز ترجیحی در صنعت آرد دیده شده است. پس از افزایش ناگهانی قیمت آرد در سال جاری حالا نوبت به گرانی محصولات وابسته به آرد رسید. البته دولت تاکنون از افزایش نرخ آرد نانوایی‌ها جلوگیری کرده و تصمیم گرفته است به شکل دستوری بهای این محصول را ثابت نگه دارد، آن‌طورکه محمدرضا مرتضوی، رییس انجمن آردسازان می‌گوید با پنج برابرشدن قیمت آرد، احتمالا بهای ماکارونی هم رشد خواهد کرد.

ترکش‌های رشد نجومی قیمت آرد صنعتی حالا به محصولات وابسته رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت آرد برای اصناف و صنایع از ۲۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان در سال جدید رسید. موضوعی که می‌تواند قیمت ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته، رشته و … را تحت‌تاثیر قرار دهد.

رشد ۴۰۰ درصدی قیمت ماکارونی

مهرداد چنگیزی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی در واکنش به افزایش ۵ برابری قیمت آرد گفت: این افزایش قیمت تصمیم دولت بود و یارانه آرد صنف و صنعت را قطع کرد که مسلما این افزایش قیمت بر قیمت همه محصولاتی که بر پایه آرد هستند تاثیر مستقیم خواهد داشت و نرخ گلوتن را نیز بالا می‌برد.

به جز این موضوع در ۴۸ ساعت گذشته دولت مصوبه جدیدی را نیز برای افزایش نرخ حمل‌ونقل کرایه‌های خودرو ابلاغ کرد که در مجموع همه این موارد روی قیمت تمام‌شده کالا‌ها تاثیر خواهد گذاشت و ما شاهد یک تغییر ۴۰۰ درصدی در قیمت ماکارونی خواهیم بود.

چنگیزی با انتقاد ازعدم توجه دولت به هشدار‌های این صنف در سال گذشته تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ از دولت درخواست کردیم تا یارانه صنف و صنعت را بردارند و اجازه دهند صنعت خودش به صورت مستقیم از کشاورز گندم را خریداری کند و با یک سود متعارفی قیمت تمام‌شده را مشخص و کالا را به بازار عرضه کند، اما متاسفانه دولت این پیشنهاد ما را نپذیرفت.

هشدار انجمن کارفرمایان ماکارونی نادیده گرفته شد

این فعال صنعت ماکارونی افزود: پرداخت یارانه از سوی دولت در این سال‌ها باعث گپ بسیار بزرگی شده است و امروز می‌بینیم که با حذف این یارانه رشد ۴۰۰ درصدی قیمت ماکارونی را پیش رو داریم این در حالی است که اگر دولت سال قبل یارانه صنف و صنعت را قطع می‌کرد و به هشدار‌های انجمن کارفرمایان ماکارونی گوش می‌داد نه تنها باعث تعطیلی ۳ ماهه سال گذشته ما نمی‌شد بلکه امروز این محصول شاید ۱۰۰ درصد رشد قیمتی را تجربه می‌کرد و نه بیشتر.

چنگیزی با بیان اینکه با گرانی برنج، ماکارونی جزو کالا‌های اساسی خانوار‌ها شده است، خاطرنشان کرد: در این مدت سعی شد به دلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی موجود قیمت‌ها چندان رشدی نداشته باشد و امروز نیز فاصله قیمتی ما با سایر اقلام خوراکی مانند رب گوجه‌فرنگی و… بسیار زیاد است و هنوز ماکارونی سودمندترین محصول به لحاظ پروتیین و حتی قیمت در بازار است.

او با بیان اینکه حذف یارانه آرد صنف و صنعت تصمیم درستی بوده است، گفت: هرچند مردم ممکن است در مواجهه با قیمت‌های جدید متعجب شوند، اما این اقدام بسیار درست است و امیدوارم دولت قدم مهم دیگری را هم بردارد و جسارت به خرج دهد و یارانه نان را هم قطع کند چرا که این اقدام به نفع کشور و منافع ملی است.

یارانه نان را به حساب مردم واریز کنند

چنگیزی با تاکید بر اینکه ۴۳ سال است که منابع ملی کشور با دادن یارانه هدر می‌رود خاطرنشان کرد: دولت اگر می‌خواهد یارانه نان را بدهد نفری ۱۰۰ یا ۱۵۰ هزار تومان را بر اساس کارت ملی تک تک ایرانی‌ها و بدون در نظر گرفتن غنی یا فقیر بودن آن‌ها به حساب‌شان واریز کند تا بتواند از هدررفت منابع ملی کشور جلوگیری کند.

این تولیدکننده در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان جنگ ۸ساله شرایط به گونه‌ای بود که دولت می‌بایست با ارایه یارانه، نان مردم را تامین می‌کرد، اما امروز دیگر جنگی نیست و نباید سوبسیدی به این بخش داده شود.

چنگیزی در مورد میزان مصرف ماکارونی در داخل کشور گفت: این میزان در حدود ۶۵۰ هزار تن در سال است و میزان صادرات ماکارونی، اما بسیار محدود است و شاید حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار تن باشد و ایران در میان باشگاه صادرکنندگان دنیا صادرکننده مطرحی در بخش ماکارونی محسوب نمی‌شود و قیمت‌ها و حمایت‌های دولتی به گونه‌ای نیستند که بتوانیم با رقیبی مانند ترکیه که حمایت صد در صدی دولت را دارد در بازار‌های صادراتی روبرو شویم.

این تولیدکننده ماکارونی خاطرنشان کرد: امروز هم اگر ۴ کامیون ماکارونی به کشوری ارسال می‌شود به اعتقاد من اسمش صادرات نیست و نمی‌توانیم بگوییم صادرکننده هستیم و ما تولیدکنندگان بیشتر تامین‌کننده بازار داخل هستیم.

او در مورد تاثیر افزایش قیمت آرد بر قیمت ماکارونی نیز گفت: با رشد ۵ برابری قیمت آرد، قیمت ماکارونی تا ۴ برابر رشد خواهد کرد، البته این محصول جایگزینی برای نان و برنج در سفره‌های ایرانی‌هاست و همچنان ارزان‌ترین کالا در بازار است که میزان مصرف انرژی و وقتی که برای پخت آن صرف می‌شود بسیار کم است.

هنوز با یکسان‌سازی قیمت آرد فاصله داریم

علی بهره‌مند، رییس اتحادیه قنادی تهران نیز در واکنش به افزایش قیمت آرد گفت: قیمت شیرینی و کیک هم با این رشد قیمتی که در آرد به وجود آمده تغییر خواهد کرد، اما همه معتقدند دیر یا زود باید این یارانه‌ها جمع می‌شد و در صورتی که یکسان‌سازی صورت می‌گرفت رانت و فساد در این بخش هم از بین می‌رفت.

رییس اتحادیه قنادی تهران در مورد ادامه پرداخت یارانه آرد به نانوایان تصریح کرد: نانوایان معمولا آرد‌های یارانه‌ای را کیسه‌ای ۴۸هزار تومان خریداری می‌کنند، اما ما آن را ۹۰۰ هزار تومان تهیه می‌کنیم و طبیعتا نانوا ممکن است مقداری از این آرد را مصرف کند و مابقی آن را آزاد بفروشد.

بهره‌مند خاطرنشان کرد: یکسان‌سازی به این معنی است که هیچ‌کس نتواند از وضعیتی که به وجود می‌آید سوءاستفاده کند، اما زمانی که یارانه به نانوا داده می‌شود باز هم شاهد قاچاق خواهیم بود. او افزود: البته بهای روغنی که ۱۶۰ هزار تومان بود و به یک‌باره ۸۵۰ هزار تومان شد یا افزایش نرخ شکر بیشتر از افزایش نرخ آرد بر قیمت شیرینی تاثیر داشت.

ماکارونی؛ سومین شوک به بازار خوراکی‌ها در سال ۱۴۰۱

براساس داده‌های مرکز آمار متوسط قیمت ماکارونی در بسته‌های ۵۰۰ گرمی هفت هزار و ۴۰۰ تومان بود، اما اگر روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت راهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سوپرمارکت‌ها می شدید، بابت همین بسته‌ها حدود ۱۶ هزار تومان از شما می‌گیرند. این قیمت مربوط به یکی از شرکت‌های معروف تولید ماکارونی است و فعلا از محصولات سایر برند‌ها در بازار خبری نیست.

قیمت ماکارونی در آمار‌های رسمی

قیمت ماکارونی طبق آمار‌های رسمی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸.۵ درصد افزایش پیدا کرد. طبق داده‌های مرکز آمار متوسط قیمت بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی اسفند پارسال درحالی هفت هزار و ۴۰۰ تومان بود که این کالا فروردین سال قبل شش هزار و ۲۵۰ تومان ارزش داشت.

در اردیبهشت به‌طور میانگین شش هزار و ۳۵۰ تومان فروخته می‌شد، قیمت آن خرداد به شش هزار و ۴۰۰ تومان رسید. با آغاز تابستان در تیر‌ماه شش هزار و ۵۰۰ تومان ارزش داشت و مرداد‌ماه شش هزار و ۷۰۰ تومان. شهریور ۱۴۰۰ بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی به‌طور متوسط هفت هزار تومان فروخته می‌شد.

روند صعودی قیمت ماکارونی در اولین ماه پاییز پارسال سرعت بیشتری پیدا کرد و مهر‌ماه متوسط قیمت بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی به هفت هزار و ۳۵۰ تومان افزایش پیدا کرد.

در آبان به هفت هزار و ۵۰۰ تومان ارتقا پیدا کرد و بالاخره آذر‌ماه ترمز آن کشیده شد. متوسط قیمت بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی آذر پارسال هفت هزار و ۳۰۰ تومان بود و این عدد در دی‌ماه تغییری نداشت، اما از بهمن دوباره شاهد افزایش قمیت ماکارونی بودیم و در دوماه پایانی سال هر ماه ۵۰ تومان به قیمت آن اضافه شد. قیمت متوسط بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی در بهمن و اسفند پارسال به‌ترتیب هفت هزار ۳۵۰ تومان و هفت هزار و ۴۰۰ تومان بود.

قیمت ماکارونی طبق آمار‌های رسمی در سال ۱۴۰۰

ماه

متوسط قیمت بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی

فروردین

شش هزار و ۲۵۰ تومان

اردیبهشت

شش هزار و ۳۵۰ تومان

خرداد

شش هزار و ۴۰۰ تومان

تیر

شش هزار و ۵۰۰ تومان

مرداد

شش هزار و ۷۰۰ تومان

شهریور

هفت هزار تومان

مهر

هفت هزار و ۳۵۰ تومان

آبان

هفت هزار و ۵۰۰ تومان

آذر

هفت هزار و ۳۰۰ تومان

دی

هفت هزار و ۳۰۰ تومان

بهمن

هفت هزار ۳۵۰ تومان

اسفند

هفت هزار و ۴۰۰ تومان

قیمت ماکارونی در بازار چقدر است؟

قیمت ماکارونی در بسته‌های ۵۰۰ گرمی شرکت تک‌ماکارون حدود ۱۶ هزار تومان است. از همین برند بسته‌های ۵۰۰ گرمی دیگری وجود دارد که عبارت غنی‌شده با روی دیده می‌شود و ارزش آ‌ن‌ها به ۱۷ هزار تومان رسیده. اگر راهی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شوید در غرفه مربوط به ماکارونی با بسته ۵۰۰ گرمی تک‌ماکارون با آدر سمولینا و قیمت ۱۴ هزار تومانی روبرو می‌شوید. ماکارونی فرمی غنی‌شده تک‌ماکارون با وزن ۳۵۰ گرم، ۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود و به‌این ترتیب ارزش نیم‌کیلو از این محصول تقریبا معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ است. قیمت ماکارونی جامبوشلز تک‌ماکارون در بسته‌های ۵۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان است و این شرکت بسته‌های فوسیلی ۳۵۰ گرمی را ۱۸ هزار تومان می‌فروشد. نکته جالب در ماجرای ماکارونی تمام شدن موجودی سایر برند‌ها در بازار است. فروشگاه‌های اینترنتی روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت مقابل انواع و اقسام برند‌های ماکارونی از عبارت اتمام موجودی استفاده کردند.

منبع: فرارو

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.