کد خبر: ۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
نمایشگاه جشنواره همام روز جمعه ششم اسفندماه در فرهنگستان صبا افتتاح و ۲۴۰ اثر خلاقانه هنرمندان توانیاب را به نمایش عموم می‌‌گذارد.

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از ایکنا، نشست خبری دومین جشنواره ملی همام (ویژه آثار هنری توانیابان کشور) امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه با حضور هادی مظفری، نائب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری و مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد؛ حبیب‌الله صادقی، عضو هیئت داوران جشنواره همام و محمدرضا مشهدی، دبیر دومین جشنواره ملی هنری همام در سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در این نشست، مظفری در خصوص پیدایش این جشنواره، گفت: ایده برگزاری این جشنواره از نمایشگاه آثار هنری که به همت مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع) ویژه توانیابان برگزار شده بود، شکل گرفت. وقتی آثار هنری توانیابان را مشاهده کردیم به این نتیجه رسیدیم که نمایشگاه را به جشنواره تبدیل کنیم.



وی با اشاره به اینکه دو سال پیش اولین دوره جشنواره همام در فرهنگستان هنر برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی‌ها و ضرورت‌های برگزاری جشنواره‌های هنری کشف استعدادهاست؛ این جشنواره با اختصاص به توانیابان جسمی ـ حرکتی استعداد‌ها و توانمندی افرادی را معرفی می‌کند که توانسته‌اند محدودیت‌ها و رنج‌های خود را به استعداد و خلاقیت تبدیل کنند.

مظفری ادامه داد: مقرر شد جشنواره همام به صورت دوسالانه برگزار و علاوه بر کمک به استعدادیابی توانیابان آن‌ها را به جامعه و عموم مردم معرفی کنیم چراکه زمانی یک هنرمند مسیر هنری خود را تکمیل می‌کند که به جریان آزاد مردم وصل شود.

وی اعلام کرد: بیش از شش هزار اثر در این دوره به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۲۴۰ اثر برگزیده و در فرهنگستان صبا به نمایش عموم گذاشته می‌شود. مراسم افتتاحیه نیز روز ششم اسفندماه ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ برگزار خواهد شد. زمان بازدید نیز پنجم تا ۹ اسفندماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ است. هشت کارگاه آموزشی نیز برای توانیابان در این نمایشگاه برپا خواهدشد.

مظفری اظهار امیدواری کرد، در سال‌های آینده تعداد موضوعات و رشته‌های هنری این جشنواره افزایش پیدا کند و گفت: سه اثر برتر جشنواره به اکسپو‌های هنری ارسال می‌شود و تمامی آثار به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه مجدداً بازبینی و در قالب نمایشگاهی کوچک‌تر در کشور‌های آلمان، فرانسه و ژاپن به نمایش در می‌آید.

حبیب‌الله صادقی، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره همام نیز با اشاره به برگزاری هشت کارگاه آموزشی ویژه توانیابان در خلال جشنواره همام، گفت: هنر و اقتصاد هنر، مهارت ارتباط مؤثر، مهارت ابراز وجود و افزایش تفکر خلاق در حوزه هنر‌های تجسمی از موضوعات محوری این کارگاه‌های آموزشی است. وی با تأکید بر اهمیت خلاقیت در هنر، گفت: در این جشنواره نگاه علمی، فراگیر و حیات‌بخش را دنبال می‌کنیم و جلسات دقیق و سخت‌گیرانه برای داوری آثار برگزار شده است تا به شکل ارتقا یافته و بین‌المللی جشنواره دنبال شود و یقین می‌دانیم که دیدن نمایشگاه و حضور در کارگاه‌های آموزشی فوق‌العاده برای توانیابان تأثیرگذار است.

در ادامه این نشست، مظفری در پاسخ به این سؤال که داوری آثار با توجه به تفاوت محدودیت‌های جسمی و حرکتی توانیابان چگونه صورت گرفته است؟ گفت: با هنرمندانی مواجه هستیم که بخشی از توان جسمی و حرکتی خود را ندارند، اما آنچه قضاوت می‌شود، خلاقیت افراد است. البته پرونده میزان معلولیت و شرایط تهیه اثر در اختیار داوران بود و وقتی با اثر مواجه می‌شدند که برایشان پرسش بیشتری ایجاد می‌کرد به این پرونده مراجعه می‌کردند. وی اضافه کرد:، اما در نگاه اول و جایی که باید قضاوت صورت گیرد، خلاقیت فرد در خلق اثر مورد توجه بود. اگر قرار باشد محدودیت‌های انسان‌ها را در آفرینش اثر هنری تأثیرگذار بدانیم باید به این مسئله توجه کنیم که آثار فردی که در تهران در کلاس‌های متعدد هنری سطح بالا شرکت کرده با آثار شخصی که در شهرستان دورافتاده به هیچ استادی و کلاس آموزشی دسترسی نداشته، متفاوت است، اما وقتی فارغ از دنیای معلولیت اثری را قضاوت می‌کنید، با آثاری مواجه می‌شوید که توسط یک هنرمند در یک منطقه محروم خلق شده آن هم هنرمندی که هیچ استادی نداشته، کتاب مرجع و کلاس آموزشی هم در اختیار نداشته، اما اثری را خلق کرده که بزرگان هنر در مرکز کشور دچار حیرت می‌شوند. چیزی که مورد نظر قرار گرفت، خلاقیت بود و فکر می‌کنیم این جشنواره در همین مسیر حرکت خواهد کرد.

صادقی نیز در پاسخ به نحوه قضاوت آثار هنری افرادی با توانمندی جسمی متفاوت، گفت: هیئت داوران دقت و حساسیت زیادی در داوری‌ها به خرج داد؛ در پی این هستیم که در این جشنواره معلولیت هنرمندان را برجسته نکنیم بلکه بر خلاقیت و توان هنری آن‌ها متمرکز باشیم و آن‌ها را به عنوان هنرمندان مجرب به جامعه معرفی کنیم.

بی‌توجهی به حضور و فعالیت هنرمندان توانیاب در جامعه و نقشی که این جشنواره می‌تواند در زدن تلنگر به مسئولان کشور برای مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان داشته باشد، سؤال دیگری بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد که مظفری پاسخ داد: یکی از جنبه‌های برگزاری چنین جشنواره‌هایی تاباندن نور به بخشی از جامعه است که گاهی مورد غفلت واقع می‌شود.

وی ادامه داد: در جامعه مسئله مناسب‌سازی مطرح می‌شود، اما در مرحله اجرا ضرورت آن کمتر احساس می‌شود، اما وقتی در جشنواره‌ای مانند همام با آثار هنری که ما را خیره می‌کند مواجه می‌شویم، شاید نهاد‌های قانون‌گذار تأثیر بهتری بگذارد و امیدواریم توجه مسئولان به این قشر بیشتر شود.

صادقی نیز گفت: نتیجه این جشنواره را در دوره‌های بعد بیشتر در جامعه شاهد خواهیم بود.

در بخش پایانی نشست نیز، مشهدی دبیر جشنواره همام اعلام کرد: تمامی توانیابانی که از نظر بهزیستی توانیاب محسوب می‌شوند می‌توانند در کارگاه‌های آموزشی جشنواره شرکت کنند از جمله افراد مبتلا به MS که امسال آثار این گروه از توانیابان نیز اجازه حضور در جشنواره را داشت.

وی از برگزاری جشنواره همام در قالبی کاملاً خیریه سخن گفت و افزود: ۱۱ تفاهم‌نامه همکاری با نهاد‌های مختلف امضا شد که همه به نفع توانیابان است و هیچ تفاهم‌نامه‌ای برای مؤسسه آورده مالی نداشته است. مشهدی در خصوص جوایز جشنواره نیز گفت: در هفت رشته هنر‌های تجسمی و موسیقی به هفت نفر اول تندیس طلایی، به ۱۴ نفر دوم تندیس نقره‌ای و به ۱۴ نفر سوم دیپلم افتخار اهدا می‌شود. همچنین تمامی افراد حاضر گواهی حضور دریافت می‌کنند. آثاری نیز که به بخش نمایش آثار جشنواره راه پیدا نکرده‌اند، اما قابلیت تجاری دارند نیز در حاشیه جشنواره در فروشگاه به فروش خواهید رسید.

وی در پایان گفت: اختتامیه جشنواره نیز همزمان با مبعث حضرت رسول (ص) ساعت ۱۶ تا ۱۸ در برج میلاد برگزار می‌شود.

صادقی نیز در پایان از عموم علاقه‌مندان به هنر دعوت کرد از نمایشگاه جشنواره همام بازدید کنند.

یادآوری می‌شود، مرکز فرهنگی ـ هنری صبا در خیابان، ولی عصر (عج)، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر پلاک ۱۲۵ و در ورودی دیگر آن به نام نگارخانه خیال در خیابان، ولی عصر (عج)، تقاطع طالقانی، شماره ۱۵۵۲ قرار دارد و برای تردد توانیابان مناسب‌سازی می‌شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو توسط خبرگزاری قوه قضائیه! title
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد. متهم مقصودلو در پایان این جلسه دادگاه گفت: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم.
ماجرای جالب اولین دیدار عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی title
رضا داوودنژاد در یک مصاحبه، خاطرات جالبی از آشنایی با همسرش تعریف کرده است.
حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه title
دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل شکایت از سوی فراجا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.
اولین تصویر از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان title
تصویری تازه منتشر شده از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان که در صفحه این بازیگر منتشر شده است را ببینید.
سردار آزمون با گل برگشت، گلزنی فوق‌العاده مقابل بولونیا | ویدیو title
سردار آزمون بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت چند دقیقه بعد از ورود به زمین در نیمه دوم بازی امشب رم و بولونیا موفق به گلزنی شد.
اولین تصاویر از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان title
عکسی از حمید علیدوستی مربی سابق منتشر شده است که بر بالین دخترش ترانه حاضر شده است. مادر ترانه علی دوستی در یک ویدیویی از هواداران ترانه علی دوستی خواست تا برای این بازیگر زن سینما دعا کنند.
دارایی کاربران ایرانی در کیف پول تلگرام مسدود شد title
تلگرام که با بیش‌از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه یکی از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های جهان و به‌خصوص ایران محسوب می‌شود، امکان ارسال رمزارز تتر (USDT) را ازطریق بلاک‌چین TON برای کاربرانش فراهم کرده است.
برگزیده
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند title
در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
استقبال نخست وزیر پاکستان از وزرا و هیات همراه رئیس جمهور title
استقبال رسمی شهباز شریف نخست وزیر پاکستان از وزرا و مسئولین همراه رئیس جمهور در سفر به اسلام آباد را در این فیلم مشاهده می‌کنید.
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.