کد خبر: ۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
با سفر رئیسی به رئسیه انجام میگیرد
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که سفر آتی سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران به مسکو رویدادی بسیار مهم است.

به گزارش سرویس اقتصادی مخاطب ۲۴ و به نقل از ایرنا، لاوروف روز جمعه در نشست خبری که با شرکت ده‌ها خبرنگار برگزار و در آن نتایج سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۲۱ جمع بندی شد، افزود: دیدار رییس جمهوری ایران از مسکو رویداد بسیار مهم است. باید تماس‌های سیاسی بین تهران و مسکو ازسرگرفته شود. وی با یادآوری اینکه همه گیری کرونا، مانعی برای دیدار‌ها و سفر هیات‌های دو کشور شده است، ادامه داد: ولادیمیر پوتین و سید ابراهیم رییسی روسای جمهوری روسیه و ایران چندین تماس تلفنی داشتند.

وزیر خارجه روسیه گفت: در دیدار سران ایران و روسیه، همه مسائل دستور روابط ایران و روسیه مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با یادآوری اینکه همه گیری کرونا، مانعی برای دیدار‌ها و سفر هیات‌های دو کشور شده است، ادامه داد: ولادیمیر پوتین و سید ابراهیم رییسی روسای جمهوری روسیه و ایران چندین تماس تلفنی داشتند.

وزیر خارجه روسیه گفت: در دیدار سران ایران و روسیه، همه مسائل دستور روابط ایران و روسیه مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: باتوجه به تغییر دولت ایران در سال گذشته باید ببینیم سیاست این کشور چگونه استمرار می‌یابد.


لاوروف با بیان اینکه ایران و روسیه طرح‌های مشترک زیادی دارند، اظهار کرد: دو کشور بر روی این طرح‌ها کار می‌کنند و در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه نیز در این مورد اقدامات جریان دارد.

وی ادامه داد: بدون شک در بین مسائل بین المللی موضوعاتی همچون برجام و امنیت خلیج فارس در دیدار سران ایران و روسیه مطرح خواهد شد.
ایران و روسیه در سازمان ملل همکاری می‌کنند

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه در سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سازمان‌های دیگر بین المللی با یکدیگر همکاری می‌کنند، ادامه داد: ایران عضو گروه ما است که از اصول بین المللی و منشور ملل متحد دفاع و حمایت می‌کند.

وی توضیح داد: ما در تعدادی از مسائل منطقه‌ای ازجمله مسائل خاورمیانه همکاری می‌کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه با یادآوری اینکه همکاری ایران و روسیه برای حل مساله سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه است، افزود: همکاری ما با ایران و ترکیه در حل مساله سوریه نمونه خوبی از همکاری‌ها در سطح بین المللی است.

لاوروف گفت: این همکاری الگویی از تعامل کشور‌ها برای حل مساله‌ای است که به رغم غیرمنطبق بودن مواضع آن‌ها برای حل و فصل آن گرد هم آمده اند.
حاصل شدن پیشرفت‌های واقعی در برجام

وزیر خارجه روسیه همچنین با بیان اینکه غرب نباید در اجرای برجام تنش روانی ایجاد کند گفت: در موضوع احیای برجام پیشرفت‌های واقعی حاصل شده است.

لاوروف گفت: در مورد مذاکرات برای احیای برجام در وین، من خوش بین هستم. در این روند شاهد پیشرفت‌های واقعی و تمایل واقعی در وهله اول بین ایران و آمریکا برای درک نگرانی‌های یکدیگر هستیم.

وی افزود: این نگرانی‌ها در یک بسته جمع شده است و مهم است که در یک مجموعه مورد توجه قرار می‌گیرد. برجام خود توافقی در قالب یک بسته جامع است.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه مذاکره کنندگان در وین باتجربه هستند، اظهار کرد:یشرفت‌های خوبی در جریان مذاکرات برای احیای برجام بدست آمده است و ما امیذواریم توافق نهایی بدست آید.

وی در ادامه گفت: برای این امر لازم است که شرکای ایرانی همچنان بطور حداکثری واقع بین باشند و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کنند و طرف آمریکایی نیز خویشتندار باشد.
روسیه با مطرح کردن شرایط خارج از برجام برای مذاکره موافق نیست

لاوروف در ادامه نشست خبری خاطرنشان کرد که وضعیت بهبود یافته است و کشور‌های غربی با شرایط برای ازسرگیری مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران موافقت کرده و از مطرح کردن شرایط در باره برنامه موشکی ایران و نیز رفتار این کشور در منطقه خودداری کردند.

وی ادامه داد: ما مخالف سرسخت این رویکرد بودیم و آن را غیرصادقانه می‌خواندیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: موضوع احیای برجام مطرح بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از آن خارج شد. ما خواهان آن هستیم که برجام بدون هر گونه کسری یا اضافه احیا و خفظ شود.

وی افزود: در مورد دو شرط مطرح شده در مورد ایران شامل محدود شدن برنامه موشکی این کشور و رفتار تهران در منطقه باید بگویم که همه کشور‌های این منطقه به یکدیگر ایراد‌هایی دارند. ایران به کشور‌های عربی و این کشور‌ها به ایران و تهران و آمریکا و کشور‌های غربی بطور متقابل در مورد یکدیگر ادعا‌هایی دارند.

لاوروف تصریح کرد: در این منطقه (خلیج فارس) کشور‌هایی وجود دارند که خارج از مرز‌های ملی ادعا‌هایی دارند که از جمله در مورد سوریه، جیبوتی و یمن است.
روسیه طرح امنیت خلیج فارس را ارائه کرده است

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: روسیه طرح امنیتی خلیج فارس را مطرح کرد و از کشور‌های منطقه خواست تا نگرانی‌های خود را در قالب گفتگو‌ها در این طرح امنیتی در کنفرانسی مطرح کنند.

وی افزود: این کنفرانس بین المللی می‌توانست کشور‌های منطقه را گرد هم آورد.

لاوروف با بیان اینکه همه می‌توانست نگرانی خود را در این نشست اعلام کنند، اظهار کرد: علاوه بر ایران کشور‌های عربی هم موشک دارند و این کشور‌ها نیز مسائلی که سبب نگرانی می‌شود، دارند.

وی تصریح کرد: طرح روسیه از بین نرفته است و در پاییز سال گذشته کنفرانسی برای این منظور در مسکو برگزار شد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که باوجود اینکه همه گیری کرونا اجازه برگزاری نشست بین المللی را نمی‌دهد طرح امنیت خلیج فارس روسیه همچنان در اولویت قرار دارد. این طرح شامل کشور‌های منطقه خلیج فارس و نیز پنج عضو دائمی شورای امنیت است.

وی یادآوری کرد که ایران نیز در گذشته طرح امنیتی هرمز را مطرح کرده و چین نیز در این زمینه طرحی را ارائه کرده است.
روسیه و چین از احیای برجام حمایت می‌کنند

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود به سفر آتی رییس جمهوری روسیه به پکن برای شرکت در افتتاحیه رقابت‌های المپیک زمستانی اشاره کرد و آن را سفر بسیار مهم برای دو کشور خواند.

وی گفت: این سفر روز ۴ ماه فوریه برگزار می‌شود و ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهوری روسیه و چین همان روز در پکن دیدار و اجلاس سران دو کشور برگزار می‌شود.

لاوروف با اشاره به اهمیت مشارکت راهبردی و همکاری‌های روسیه و چین گفت: مسکو و پکن در مسائل بین المللی همکاری نزدیک دارند ازجمله دو کشور برای احیا و حفظ برجام که ترامپ از آن خارج شد، تلاش می‌کنند.

وی همچنین به همکاری روسیه و چین در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های و برای حل مساله افغانستان اشاره کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین به همکاری کشورش با چین در چارچوب طرح مسیر «ترانس اوراسیا» اشاره کرد که از چین و از طریق روسیه به کشور‌های اروپایی کشیده می‌شود و گفت: در این راستا روند همگرایی در منطقه اوراسیا هماهنگ می‌شود.
روسیه با ایران و ترکیه در منطقه قفقاز همکاری می‌کند

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت که روسیه در قالب ۳+۳ با ترکیه و ایران در منطقه ققفاز همکاری می‌کند و این همکاری‌ها می‌تواند تنش‌ها در قفقاز جنوبی را کاهش دهد.

وی با اشاره به خودداری گرجستان از شرکت در این طرح گفت: از شرکای ارمنستانی و آذربایجانی خواسته ایم به همسایه ما گرجستان توضیح دهند که شرکت در این طرح، برای کشور‌های آن‌ها الزامات و تعهداتی را بوجود نمی‌آورد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.