کد خبر: ۳۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
روز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه قیمت دلار در بازار آزاد با 500 تومان افزایش قیمت نسبت به روز دوشنبه در رقم ۲۸ هزار و 200 تومان به کار خود پایان داد.

به گزارش سرویس اقتصادی مخاطب ۲۴ به نقل از دنیای اقتصاد، روز سه‌شنبه در فضای خلوت معاملات، قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی بازگشت. نرخ اسکناس آمریکایی که در سه هفته اخیر با شیب نسبتا تند کاهش یافته بود در اواسط هفته جاری طی جهشی افزایشی به میانگین سه هفته اخیر خود رسید. کارشناسان بازار ارز این حرکت افزایشی را با سه سناریوی مختلف بررسی کردند؛ «ثبات در کانال ۲۸ هزار تومانی»، «کاهش مجدد قیمت و بازگشت به کانال ۲۷ هزار تومانی» و «افزایش قیمت و رسیدن به کانالهای بالاتر».

احتمال ماندگاری قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی تا انتشار اخبار جدید از مقر مذاکرات هسته‌ای وین افزایش یافت. قیمت دلار روز سه‌شنبه در بازار تهران به رقم ۲۸ هزار و 200 تومان رسید.

سه سناریوی کوتاه مدت دلار

دیروز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه دلار با افزایش قیمت کار خود را آغاز کرد. اسکناس آمریکایی که در روز‌های اخیر به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشته بود در ابتدای ساعات کاری روز سه‌شنبه در کانال ۲۸ هزار تومانی معامله شد. عمده خریداران بازار ارز تهران با بهره بردن از فضای خلوت رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای فشار خرید خود را بالا برده و توانستند قیمت ارز را افزایش دهند. هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که حجم معاملات بازار ارز کاهش یافته و همین امر سبب شده خریدوفروش‌های اندک بازار نیز بتواند در تعیین قیمت اثر‌گذار باشد.

 

 

اما تحلیلگران بازار ارز این حرکت افزایشی را طی سه سناریوی مختلف توجیه کردند. بنابر سناریو اول، برخی از کارشناسان بر این باورند که کانال‌شکنی‌های پیاپی قیمت دلار در روز‌های اخیر بر اساس فضای خبری مذاکرات هسته‌ای بوده و با هیجانی شمردن این روند معتقدند بازار با افزایش قیمت و خروج از کانال ۲۷ هزار تومانی عدم تمایل خود نسبت به این روند کاهشی تند را نشان داده. این افراد همچنین با متعادل شمردن کانال ۲۸ هزار تومانی برای فضای حال حاضر بازار بر این باورند که در صورت منتشر نشدن‌ اخبار جدید مثبت پیرامون مذاکرات هسته‌ای وین، احتمال ماندگاری طولانی‌مدت نرخ دلار در این کانال برای روز‌های آتی وجود ‌دارد.

اما در مقابل بنابر سناریوی دوم، برخی دیگر از کارشناسان بازار ارز نیز با متزلزل شمردن قیمت در فضای حال حاضر بازار معتقدند که این افزایش قیمت می‌تواند موقتی باشد و بازگشت مجدد دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی را در اثر بالا رفتن دوباره تعداد فروشندگان محتمل‌تر می‌دانند. علاوه بر این دو سناریو، برخی از کارشناسان سناریوی سومی را نیز مطرح می‌کنند. این کارشناسان بر این باورند که خریداران با بهره بردن از فضای خلوت سیاسی می‌توانند با افزایش فشار خرید خود قیمت دلار را دوباره به کانال‌های بالاتر ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی برسانند که با توجه به برآیند حرکت قیمت دلار در هفته‌های اخیر می‌توان این نظر را نسبت به دو سناریوی دیگر ضعیف‌تر دانست.

حال با‌ توجه به عدم انتشار اخبار جدید از مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 باید دید روند قیمت دلار در بازار آزاد تهران مطابق با کدام سناریو از تحلیلگران پیشروی کرده و در روز‌های پایانی هفته جاری دلار در چه کانالی نوسان خواهد کرد.

در نهایت روز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه قیمت دلار در بازار آزاد با 500 تومان افزایش قیمت نسبت به روز دوشنبه در رقم ۲۸ هزار و 200 تومان به کار خود پایان داد.

سکه تمام بهار آزادی نیز که در هفته‌های اخیر روند کاهشی جدیدی را شروع کرده بود و با از دست دادن حمایت ۱۳ میلیون تومانی در کانال ۱۲ میلیون تومانی نوسان می‌کرد، روز سه‌شنبه نمایش قابل توجهی از خود نشان نداده و با ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز قبل در رقم ۱۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان معامله شد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.