کد خبر: ۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
چه زمانی باید نگران شروع پیک جدید کرونا در کشور شد؟ این سؤالی است که حمید سوری، استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن پاسخ می‌دهد.

چه زمانی باید نگران شروع پیک جدید کرونا در کشور شد؟ این سؤالی است که حمید سوری، استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن پاسخ می‌دهد. دکتر حمید سوری درباره پیک شیوع اومیکرون در ایران می‌گوید: «درباره اومیکرون پیک ابتلا را خواهیم داشت اما با پیک مرگ مواجه نمی‌شویم. البته پیک بستری را هم می‌توان به‌دلیل افزایش موارد ابتلا پیش‌بینی کرد.»

هشدار جدی به مردم؛ منتظر افزایش آمار بستری‌های اومیکرون باشید!

مخاطب ۲۴- سوری درباره شرایط شیوع در هفته‌های آینده هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: «اگر سویه در حال چرخش را اومیکرون تصور کنیم، در هفته‌های آینده این چرخش ویروس افزایش پیدا می‌کند. البته با اینکه میزان مرگ‌زایی و شدت این سویه نسبت به سایر سویه‌ها پایین‌تر است، اما با توجه به افزایش موارد ابتلا، افزایش موارد بستری هم رقم خواهد خورد و این انتظار وجود دارد که تعداد استان‌هایی با این وضعیت در روز‌های آینده بیشتر هم شود.»

البته به‌گفته سوری، این مسئله تأیید شدت بیماری نیست و تنها تعیین‌کننده افزایش چرخش ویروس در مناطقی است که با افزایش موارد ابتلا و بستری مواجه شده‌اند. او درباره افزایش موارد ابتلا و بستری در برخی استان‌ها هم می‌گوید:« اگر در برخی استان‌ها، با افزایش ابتلا و بستری مواجه‌اند به این معنی است که سویه جدید به سرعت در حال چرخش است، بنابراین پس از ۲هفته می‌توان درباره وضعیت یک منطقه براساس میانگین عددی که به‌دست می‌آید در مقایسه با عدد ۲هفته قبل، تصمیم‌گیری کرد.»

او درباره احتمال تغییر رنگ‌بندی شهرها با توجه به‌شدت کمتر ابتلا و کشندگی این ویروس نسبت به‌سویه قبلی، توضیح می‌دهد:«در این‌باره شاخص‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توان برای سنجش سطح خطر مناطق مختلف از آن استفاده کرد. در برخی کشورها ۲۱متغیر را درنظر می‌گیرند و شهرها را در وضعیت ترتیب خطر قرار می‌دهند. در کشور ما درباره اومیکرون باید بدانیم که چرخش و سرعت آن چقدر است و در این‌باره متغیرهایی ازجمله میزان انتقال ویروس وجود دارد که به‌عنوان یک متغیر پیش‌بینی‌کننده مطرح است و مشخص می‌کند در ۲هفته آینده وضعیت کشور چگونه خواهد بود. اما اندازه‌گیری میزان انتقال ویروس باید به شکل سیستماتیک و منظم انجام شود تا بتواند قابل تعمیم به تمام استان‌ها باشد وگرنه با بررسی چند مورد کوچک نمی‌توان به چنین دستاوردی رسید.»

این متخصص اپیدمیولوژی، میزان رعایت پروتکل‌ها را در وضعیت آینده چرخش ویروس مؤثر می‌داند و می‌گوید:« در کنار میزان سرایت ویروس، سنجش سطح ایمنی جامعه، شناسایی کانون‌های آلودگی، محدودیت‌ در تجمعات و رعایت پروتکل‌ها هم جزو دیگر شاخص‌ها هستند. اما نکته مهم اینجاست که باید شاخص‌های تعیین‌کننده برای درنظر گرفتن ترتیب خطر یا رنگ‌بندی‌ها در شهرها به‌صورت درست انجام شود و از نظر علمی هم انجام‌پذیر باشد چرا که ممکن است برخی شاخص‌های جهانی در کشور ما قابل سنجش نباشد و شاید همین مسئله هم باعث شد که رنگ‌بندی‌های اولیه براساس میزان بستری‌ها درنظر گرفته شود که یک عدد ساده و کوچک بود اما دقیق نبود.»

مقابله با کرونا یکسویه نیست

به‌گفته سوری یکی از مهم‌ترین اقدامات درباره اومیکرون کاهش تراکم تجمعات است: «این کاهش تراکم باید برای محیط‌های سربسته تا ۵۰درصد و در محیط‌های باز تا ۲۵درصد درنظر گرفته شود. مثلا در مراکز آموزش ازجمله مدرسه و دانشگاه، تراکم تجمعات باید تا ۵۰درصد کاهش یابد تا شانس گردش ویروس را کاهش دهد. اگر چنین مسئله‌ای نباشد، ما با افزایش موارد ابتلا و در نتیجه بستری مواجه خواهیم شد.»

او البته معتقد است که از این پس مقابله با کرونا یکسویه نخواهد بود و مدیران کنترل اپیدمی و مردم باید به موازات هم و به‌صورت مکمل در این زمینه پیش روند: «مردم نباید شرایط را عادی تصور کنند چرا که با موارد افزایشی قابل توجه ابتلا مواجه خواهیم شد. سیاستگذاری مدیران هم مسئله مهمی است، آنها باید بدانند که در شرایط فعلی چه تصمیمی بگیرند. ما با زنجیره‌ای از تصمیم‌گیری درباره وضعیت بومی کشور و ایجاد تغییرات مناسب در وضعیت رنگ‌بندی‌ها مواجهیم، اما مشاهده می‌شود که حتی در کمیته علمی مقابله با کرونای وزارت بهداشت هم مجموعه مطالعات لازم و ضروری وجود ندارد و فاصله بین کمیته‌های علمی و مراجع سیاستگذاری کلان هم پر نشده است. کمیته علمی اگر چیدمان درستی داشته باشد، حلقه واسطه‌ای از زنجیره تولید مستندات علمی تا سیاستگذاری ازجمله تولید علم بومی، سیاست‌سازی و... خواهد بود. بدون رعایت مقدمات و موخرات این زنجیره، نظرات کمیته علمی نه‌تنها کمک‌کننده نیست بلکه می‌تواند گمراه‌کننده باشد. این موضوع اجتناب از خطای تصمیم‌گیری در مدیریت کرونا بسیار مهم است و امیدوارم دوستان وزارت بهداشت به این موارد توجه کنند.»

به‌گفته او، با هر پیش‌بینی و وضعیت شیوعی در کشور، اکنون تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها همچنان مؤثرترین راه مقابله با اومیکرون است.

برچسب ها: کرونا اومیکرون
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
0
0
چراکسی به دولت چیزی نمیگه خوب وظیفه ما ماسک وواکسن وظیفه دولت چی باز دولت قبلی بهتر بود تو محدودیت ایجاد کردن الان دولت هیچ تکونی به خودش نمیده بعدم میگن مردم تو دنیا اومیکرون پخش شده فقط مردم دارن کنترلش میکنن
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.