کد خبر: ۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
از امروز نسخه نویسی الکترونیکی به طور کامل در کشور اجرایی می‌شود و در ۱۸ استان بیش از ٩٠ درصد نسخه‌ها الکترونیکی هستند.

از امروز نسخه نویسی الکترونیکی به طور کامل در کشور اجرایی می‌شود و در ۱۸ استان بیش از ٩٠ درصد نسخه‌ها الکترونیکی هستند. از امروز نسخه نویسی الکترونیکی بنابر قانون باید به طور کامل اجرایی شود، نسخه نویسی الکترونیکی پیش نیاز تشکیل پرونده سلامت است.

خداحافظی با نسخه‌های کاغذی از امروز

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اول دی ما به استناد جزء ۶ بند «ک» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مهلت قانونی اجرای کامل طرح مشخص شده است.

بر اساس این بند قانونی، هرگونه خرید خدمات سلامت و پرداخت هزینه از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ توسط سازمان‌ها و موسسات بیمه‌گر مشمول جزء ۲ این بند، خارج از چرخه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک، اصالت سنجی دارو، استحقاق سنجی، امضای دیجیتال و پرونده الکترونیک سلامت ممنوع است و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی و مستوجب مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه است.

مهلتی که وزیر بهداشت درخواست تاخیر ۶ ماهه آن را داشت که با مخالفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد و در نهایت دکتر سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهوری در پاسخ به نامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشت: «برای اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی همکاری نمایید.»

اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیکی بنابر قانون بودجه از امروز

ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: طبق قانون اول دی ماه آخرین مهلت قانونی پرداخت اسناد غیر الکترونیکی است و از فردا اسناد به صورت الکترونیکی باید بیمه‌ها ارسال شود و این قانون بودجه ١۴٠٠ است و در این زمینه باید اقداماتی انجام شود تا ارائه خدمت به مردم در مراکز دولتی و خصوصی دچار مشکل نشود و مراکز دولتی و دانشگاهی در مسیری حرکت کنند تا هیچ خللی در خدمت دهی به مردم در حوزه بهداشت و درمان رخ ندهد و درخواست ما از پزشکان، داروسازان و دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های خصوصی این است که همکاری‌های لازم صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: یک سری زیرساخت‌ها برای اجرای نسخه نویسی الکترونیکی باید فراهم می‌شد که بخشی از آن نرم افزار‌ها بود و بیمه‌ها از مدت‌ها پیش بستری نرم افزاری را فراهم کردند البته بخشی هنوز متصل به نرم افزار نشده اند و در حوزه بیمه سلامت آمار ما در این زمینه بالا نیست و در تلاش هستیم که مردم از اول دی ماه با اجرای کامل طرح دچار مشکل نشوند.

 اجرای بیش از ٨٠ درصد نسخه نویسی الکترونیک در ٢٢ استان 

وی ادامه داد: در ٢٢ استان بیش از ٨٠ درصد نسخه نویسی الکترونیک اجرایی شده است و برنامه ریزی کرده‌ایم که این ٢٠ درصد نسخه‌ها الکترونیکی پیچیده شوند تا از نظر قانونی دچار مشکل نشویم و در استان‌های تهران، مشهد و اصفهان از برنامه عقب هستیم، چون در این شهر‌ها بیمارستان‌ها با حجم مراجعات رو به رو هستند. از امروز اول دی ماه بیمه‌ها فقط پرداختی به نسخه‌های الکترونیکی صورت گیرد و در تلاش هستیم همزمان با اجرای قانون نسخه‌های کاغذی، الکترونیکی پیچیده شوند و از طرفی پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

مردم مشکلات خود را به ١۶۶۶ اعلام کنند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره رفع مشکلات با اجرای نسخه نویسی الکترونیکی اظهار کرد: ما قرارگاهی در بیمه سلامت ایجاد کرده‌ایم و نیرو‌های ما در مراکز درمانی حضور دارند از طرفی مردم می‌توانند باشگاه تلفن ١۶۶۶ بیمه سلامت تماس برقرار کنند و مشکلات خود را در میان بگذراند و خواهش ما این پزشکان، داروسازان و مراکز دولتی و خصوصی همکاری‌های لازم را داشته باشند و پیگیر بخشنامه‌های صادر شده باشد و اطلاع رسانی‌ها از صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب و تصویری انجام خواهد شد.

استان‌های رکورددار نسخه نویسی الکترونیکی 

حبیبیان مدیر کل آمار و مهندسی اطلاعات درباره آمار‌های نسخه نویسی الکترونیکی در کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: به صورت روزانه میزان نسخه‌های الکترونیکی رصد می‌شود و بر اساس آخرین آمار در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، یزد، ایلام، کرمانشاه، کرمان، هرمزگان، قزوین، کردستان، گلستان، خوزستان، همدان، قم، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، اردبیل، لرستان و سمنان بیش از ٩٠ درصد و در ۴ استان بالای ٧٠ درصد نسخه‌ها الکترونیکی نوشته می‌شوند و استان تهران کمترین میزان نسخه نویسی الکترونیکی را به خود اختصاص داده است.

۶٨ هزار پزشک نسخه الکترونیک می‌نویسند

حبیبیان بیان کرد: تاکنون ۶٨ هزار پزشک در سامانه بیمه سلامت اقدام به ثبت نسخه الکترونیک می‌کنند که ٧ هزار پزشک غیر طرف قرارداد هستند و تا دیروز حدود ٨٠ درصد نسخ به صورت تمام الکترونیک و ٢٠ درصد کاغذی است و امیدواریم از امروز با مشارکت پزشکان این عدد به ١٠٠ درصد برسد و پزشکانی که تاکنون برای ثبت نسخ الکترونیک اقدام نکرده‌اند می‌توانند ثبت نام کنند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

نیمی از نسخ در تهران الکترونیک نوشته می‌شوند

وی ادامه داد: به لحاظ زیرساخت‌ها اقدامات انجام شده است و یک سالی است که این طرح در چند استان به صورت پایلوت انجام شده است و در ١٨ استان بیش از ٩٠ درصد نسخه‌ها الکترونیکی نوشته می‌شود و در استان تهران ۵٠ درصد نسخه‌ها الکترونیکی نوشته می‌شود که امیدواریم این میزان افزایش پیدا کند.

مدیر کل آمار و مهندسی اطلاعات اظهار کرد: پزشکان می‌توانند از طریق پرتال بیمه سلامت و همکاران نظارت در استان‌ها اقدام به ثبت نام کنند و امکان نسخه نویسی الکترونیکی فراهم شده است و برای سرویس دهی به آحاد مردم می‌توانند به سرعت ثبت نام و نسخه‌ها را الکترونیکی ثبت کنند و ما برای تشویقی پزشکان برای همکاری در نسخه الکترونیک این اقدام را انجام دادیم تا پرداخت‌ها به روز انجام شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.