کد خبر: ۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
قیمت آجیل شب یلدا با باسلوق، کیلویی ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزارتومان و بدون باسلوق نیز ۱۸۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران قیمت آجیل شب یلدا را اعلام کرد.

آجیل شب یلدا؛ کیلویی چند؟
به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از ایسنا، مصطفی احمدی اظهار کرد: آجیل و خشکبار شب یلدا شامل اقلامی همچون پسته، بادام، فندق، برگه هلو، برگه زردآلو، توت خشک، انجیر، کشمش، مویز و باسلوق است. البته برخی از مغازه‌ها نیز برای مناسب سازی وکاهش قیمت آجیل شب یلدا به آن نخودچی اضافه می‌کنند.

وی گفت: قیمت آجیل شب یلدا با باسلوق، کیلویی ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزارتومان و بدون باسلوق نیز ۱۸۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در پاسخ به اینکه چرا قیمت آجیل تا به این حد بالا رفته است؟ گفت: امسال در بسیاری از اقلام آجیل و خشکبار تا ۵۰ درصد افت تولید داشتیم. از طرف دیگر اجناس ما هم صادراتی هستند و هم وارداتی و طبیعتا نوسانات نرخ ارز بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. عامل دیگر این افزایش قیمت هم عرضه و تقاضا در بازار است.

وی تصریح کرد: از شهریور و مهر امسال که اول فصل آجیل و خشکبار است افزایش قیمت را شاهد بودیم و این افزایش قیمت مختص شب یلدا نیست.

 



احمدی یاد آور شد: تولیدات امسال کاهش یافته و از آن طرف تقاضا نیز کم شده است. اگر قرار بود تقاضای آجیل مانند دو سال قبل باشد قطعا قیمت‌ها بیشتر از این می‌شد. این کاهش تولید و کاهش تقاضا در بازار تعادل ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه امروز با کمبود جنس در بازار مواجه نیستیم؛ در حالی که افت تولید داریم گفت: امیدواریم قیمت‌ها تا پایان سال تغییری نکند یا نزولی شود تا مردم قدرت خرید داشته باشند.

قیمت آجیل و میوه در گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی ویژه شب یلدا که از دو روز گذشته آغاز شده است امروز در منطقه شمال تهران بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در یکی از مغازه‌های فروش آجیل با قیمت‌های نجومی و سرسام آور مواجه بودیم به این ترتیب که قیمت پسته شور هر کیلو ۵۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و صاحب مغازه هیچ فاکتوری به بازرس اتاق اصناف ارائه نکرد که براساس آن تشخیص داده شود میزان گرانفروشی چقدر بوده است.

در این مغازه باسلوق هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسید که براساس اعلام آقای قادرپور بازرس اتاق اصناف حداکثر قیمت باسلوق ۶۰ هزار تومان است.

در این مغازه آجیل شب یلدا که ترکیبی از انواع آجیل و باسلوق بود، ۲۹۵ هزار تومان هر کیلو به فروش می‌رسید که براساس اعلام بازرسان اتاق اصناف حداکثر قیمت آجیل مخلوط که با باسلوق همراه باشدف ۲۵۰ هزار تومان است که قیمت‌ها بر همین اساس اصلاح شد.

آقای قادرپور بازرس اتاق اصناف گفت: بعد از اصلاح قیمت‌ها حتماً مجدد به صورت نامحسوس از این مغازه بازدید خواهیم کرد تا قیمت‌ها را دوباره افزایش ندهند.

در این واحد صنفی هیچ فاکتور خریدی ارائه نشد و آقای سمیناری قاضی تعزیرات در این خصوص گفت: هنگام بازرسی اگر فاکتوری ارائه نکنند مرتکب تخلف شده اند.

در واحد صنفی دیگری حاضر شدیم که آجیل‌ها را به قیمت بالایی به فروش می‌رساند و آقای فصیحی عضو هیأت مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار نیز ضمن تأیید این گرانفروشی گفت: حاشیه سود آجیل و خشکبار باید ۱۰ درصد باشد که این واحد صنفی بیش از ۲۰ درصد سود می‌برد.

این دو واحد صنفی به جریمه‌هایی معادل ۳۰ میلیون و ۱۷۵ میلیون تومان جریمه شدند که پرونده آن‌ها برای رسیدگی به شعبه مورد نظر در تعزیرات حکومتی ارسال شد.

به لحاظ بهداشتی نیز این دو واحد صنفی با حضور کارشناس بهداشت محیط بررسی شدند که واحد صنفی اول از نظر کارشناس بهداشت محیط موارد را رعایت کرده و روی همه آجیل‌ها سلفون قرار داده بود، اما در واحد صنفی دوم که علاوه بر آجیل، شیرینی هم می‌فروخت، مقادیر بسیار زیادی کیک خامه‌ای دیده شد که در ظروفی غیر بهداشتی نگهداری می‌شد.

خانم رضایی کارشناس بهداشت محیط شمال غرب تهران در این باره گفت: تذکر لازم را به این واحد صنفی دادیم و حتماً باید در خصوص کارت بهداشت همکارانشان اقدام کنند.

آقای قربانی نماینده فرماندار تهران هم که ما را در این گشت مشترک همراهی می‌کرد، پس از معدوم شدن همه کیک‌های خامه‌ای گفت: لازم است بازدید‌های کارشناسان بهداشت از اصنافی که مواد غذایی و خوراکی عرضه می‌کنند، افزایش پیدا کند و حتماً باید تعداد بازرسان بیشتر شود.

در ادامه از چند مغازه میوه فروشی سر زدیم که در یکی از این مغازه‌ها با انگور‌هایی مواجه شدیم که هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

در یکی از این مغازه‌ها انار به قیمت ۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان و در مغازه‌ای دیگر به قیمت ۳۸ هزار تومان به فروش می‌رسید که در همین ارتباط آقای معینیان بازرس اتاق اصناف ضمن تطبیق قیمت‌ها با قیمت‌های مصوب گفت: انار درجه یک با محاسبه سود ۳۵ درصد حداکثر باید ۲۵ هزار تومان به فروش برسد که ما در این دو فروشگاه با گرانفروشی مواجه هستیم.

تخلف یکی دیگر از این واحد‌های صنفی این بود که علاوه بر گرانفروشی خیار، آن را به عنوان خیار بوته‌ای به فروش می‌رساند در صورتی که خیار گلخانه‌ای بود.

گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی ویژه یلدا تا اول دی ماه امسال ادامه دارد و مردم در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی و موارد غیر بهداشتی با سامانه‌های ۱۳۵ و ۱۲۴ تماس بگیرند.

برچسب ها: قیمت آجیل شب یلدا
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.