کد خبر: ۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
معاون وزیرجهادکشاورزی به توزیع گسترده و شبانه میوه‌های خارجی در تهران واکنش نشان داد و گفت: مگر یک یا دو کیلوگرم میوه بوده که در جیب جا شود و بتوان آنها را وارد کرد!

سایت تدابیر  به نقل از مهر؛ محمدعلی طهماسبی در گفتگو با مهر در واکنش به توزیع گسترده و شبانه میوه‌های خارجی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران، اظهارداشت: ما به شدت مخالف واردات میوه هستیم و بارها اعلام کردیم که این کار نباید انجام شود.

وی، سخنان چند روز قبل رهبر معظم انقلاب را در این زمینه مورد اشاره قرار داد و گفت: ایشان فرمودند «در کشوری با این عظمت، آدم خجالت می‌کشد که میوه وارد می‌شود»؛ باید همین جمله را تیتر کرد و آبروی افراد حقه باز، دلال و قاچاقچی را برد.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی درباره اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند امکان ندارد این حجم میوه به شکل قاچاق وارد کشور  شده باشد؟ گفت: اگر این محصولات به شکل رسمی آمده است که باید مسئولان مربوطه در این زمینه شفاف سازی و اعلام کنند که این میوه‌ها از مبادی رسمی و قانونی وارد شده است، در غیر این‌صورت واردات فوق به شکل قاچاق انجام شده و باید روشن شود چه کسی این میوه‌ها را قاچاقی وارد کرده است؟ طهماسبی اضافه کرد: مگر یک یا دو کیلوگرم میوه بوده که در جیب جا شود و بتوان آنها را وارد کشور کرد؛ اصلا این کار شدنی است!؟

وی با بیان اینکه ما به همه دستگاه‌های مسئول و مربوط در این زمینه نامه نوشته‌ایم، افزود: چند روز قبل با مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این زمینه جلسه داشتیم، ضمن اینکه خود شخص وزیر چندین نامه در این راستا به دستگاه‌های مربوطه نوشته است؛ دیگر چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

طهماسبی ادامه داد: در حال حاضر همزمان به تولیدکننده و مصرف کننده ظلم می‌شود، مصرف کنندگان چندین برابر قیمت واقعی محصولات پول پرداخت می‌کنند و چیزی نصیب تولیدکننده نمی‌شود.

صبح امروز رئیس اتحادیه باغداران به مهر خبر داد: حجم وسیعی از انواع میوه‌های تابستانه خارجی به صورت ناگهانی و شبانه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران توزیع شده، ضمن اینکه این کار با «رابطه بازی» انجام شده است.

مجتبی شادلو  اظهارداشت: ۱۰ نوع میوه تازه خوری تابستانه از اقصی نقاط دنیا از جمله کشورهایی مانند شیلی و اکوادور وارد بازار میوه تهران شده است.

وی اضافه کرد: میوه‌هایی مانند گیلاس، انواع آلو، انواع زردآلو، انواع هلو، شلیل و انگور در حجمی گسترده در بازار تهران توزیع شده است.

شادلو با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند اسم این کار را قاچاق بگذارند، تصریح کرد: مگر ممکن است این حجم گسترده واردات به شکل قاچاق انجام شده باشد؟ این میوه‌ها هزاران کیلومتر راه را طی کرده‌اند.

وی ادامه داد: این محصولات از طریق سیستم ترانزیت و جاده‌های اصلی آمده‌اند، چون میوه‌هایی نیستند که بتوانند با خر و قاطر از کوه‌ها  و مناطق صعب العبور وارد شوند. به عنوان مثال، وقتی گیلاس از دماوند به تهران می‌رسد، کیفیت آن کلی تفاوت می‌کند.

شادلو در پاسخ به این پرسش که آیا اعتقاد دارید این واردات قانونی انجام شده است؟ گفت: این میزان گسترده واردات با رابطه بازی و دلال صفتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه قانون واردات این میوه‌ها را ممنوع کرده است، افزود: حجم محصولات وارد شده بسیار چشمگیر و زیاد است، ضمن اینکه این محصولات در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران توزیع شده است.

رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه ما صبح امروز موضوع را به مسئولان وزارت جهادکشاورزی اطلاع رسانی کردیم، اضافه کرد: مسئولان این وزارتخانه بسیار ناراحت و متعجب شدند و در حال حاضر پیگیر این موضوع هستند.

شادلو تصریح کرد: همه باید به ساماندهی وضعیت پیش آمده کمک کنند، همه مسئولان باید مستقیما ورود کنند و این محصولات جمع آوری شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حواس همه به انتخابات است، گفت: دولت نباید بازار را رها کند، این چه کاری است که انجام شده است؟ ما باید تولید داخل را حفظ  کنیم اما در شرایط پیش آمده سرمایه های کشور دارد به حراج می‌رود.  

چندی قبل رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و جمعی از پرسنل نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی فرمودند:  «اگر اقتصاد کشور را از درون مقاوم کنیم برای اشتغال جوانان، بیکاری و دیگر مشکلات اقتصادی نیز راه‌حل‌های مناسبی پیدا می‌شود. کشور با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. پرتقال و سیب ایرانی روی درخت مانده، آنوقت پرتقال خارجی وارد می‌کنند. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات.» 

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین در دیدار اعضای هیات دولت (شهریور ۹۴) هم گفته بودند: «جلوگیری از واردات؛ ببینید من باز هم تأکید می‌کنم. حالا شما می‌گویید ما جلوی واردات را گرفتیم امّا میوه‌هایی در بازار هست که [وارداتی است]. آخر ایران برود از کجا میوه بیاورد که بهتر از میوه‌ی ما باشد؟ یک وقتی زمان ریاست جمهوری ما، یک نفری از یک کشور عربی -اسم نمی‌آورم- آمده بود، سوغاتی برای من یک جعبه‌ خیلی قشنگ، خرما آورده بود. گفتم مصداق واقعیِ زیره به کرمان بردن این است. ما این‌همه خرما داریم -این خرمای مضافتی، این خرماهای گوناگون جنوب کشور؛ چه در استان فارس، چه در خوزستان، چه در بلوچستان- آن‌وقت حالا برای ما خرما آورده‌اند؛ منتها در بسته‌بندی. من آن‌وقت همان هدیه را بردم در دولت، گفتم این خرما را مقایسه کنید با خرماهای ما! خرماهای ما بهتر از این هستند امّا این بسته‌بندی چقدر قشنگ است. آن‌وقت‌ها خرماهای ما در آن کیسه‌های فلان‌جور، با لگد توی حصیر میکردند، سرش را می‌بستند و عرضه می‌کردند! حالا البتّه یک خرده بهتر شده. به‌هرحال واردات میوه، واردات بی‌رویّه است.»

به گزارش مهر، تصاویر حجم وسیعی از انواع میوه‌های تابستانه خارجی که به صورت ناگهانی و شبانه در میدان میوه و تره بار تهران توزیع شده، به شرح ذیل است:
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.