کد خبر: ۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: فائو بر این باور است که ایران می‌تواند علاوه بر تامین نیاز محصولات کشاورزی داخلی نیاز کشور‌های حوزه خلیج فارس را تامین کند.

سیدرضا نورانی درباره توانمندی ایران در خصوص افزایش تولید محصولات کشاورزی، گفت: فائو، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تولید محصولات غذایی برای خود می‌تواند نیاز کشور‌های حوزه خلیج فارس را تهیه و تامین کند.

توان تولید محصولات کشاورزی برای ۲۰۰ میلیون نفر را داریم
وی با بیان اینکه دیدگاه فائو با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور ارئه شده است، خاطر نشان کرد: فائو بر این نکته اشراف کامل دارد که ما در منطقه کم‌آب قرار گرفتیم و در ۲ سال گذشته خشکسالی را تجربه کردیم. اما با این وجود افزایش تولید محصولات کشاورزی دور از دسترس نیست البته مشروط به اینکه بتوانیم زیرساخت‌های تولید محصولات کشاورزی را تقویت کنیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که یکی از نمایندگان مجلس بر این باور است که ایران می‌تواند نیاز ۷۰۰ میلیون انسان در زمینه محصولات کشاورزی را تامین کند آیا چنین دیدگاهی به واقعیت نزدیک است؟ گفت: درحال حاضر این امکان برای ما وجود ندارد شاید با نگاه اغماض‌آمیز بتوان گفت که ما می‌توانیم حداقل برای ۲۰۰ میلیون نفر محصول کشاورزی تولید کنیم.

به گفته نورانی، علاوه بر تولید محصولات کشاورزی برای ۸۰ میلیون ایرانی سهم ناچیزی از تولیدات ما صادر می‌شود. متاسفانه بخش قابل توجهی از تولیدات محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شوند.

وی ضایعات محصولات کشاورزی را بین ۳۵ تا ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: ضایعات محصولات کشاورزی بالاست، این درحالیست که بین ۵ تا ۱۰ درصد از تولیدات ما صادر می‌شود. متاسفانه ما فراموش می‌کنیم که صادرات در افزایش تولید نقش مهمی ایفا می‌کند.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه اهتمام جدی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور ایجاد نشده است، تصریح کرد: فاکتور‌های بالای برای افزایش تولید در کشور وجود دارد که چندان به آن‌ها توجه نشده است به‌عنوان نمونه ما هنوز از منابع آبی دریای عمان استفاده نکردیم، اما کشور‌های حوزه خلیج‌فارس سالهاست که در زمینه ورود و از این آب برای تولید محصولات کشاورزی بهره می‌گیرند.

به گفته وی، نگاه ما در تامین آب معطوف به نزولات آسمانی است، اما نتوانستیم این زمینه را به‌خوبی مدیریت کنیم و در فصلی که باران زیاد می‌آید سیلاب‌ها را به اعماق زمین هدایت کنیم تا کمتر از منابع زیرزمینی استفاده کنیم. به نظر من اگر دیدگاه مدیران نسبت به بحث افزایش تولید اصلاح شود پتانسیل لازم در زمینه افزایش تولید را داریم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به عدم حمایت جدی در افزایش تولید محصولات کشاورزی، گفت: متاسفانه از تفکرات، بینش و دانش تشکل‌ها در افزایش تولید استفاده نمی‌شود به‌عنوان مثال وقتی در یک فصل کالای در کشور کمیاب می‌شود تمایل‌ها برای تولید یک محصول از سوی تولیدکنندگان افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه با افزایش تولید بخشی از آن ضایع می‌شود.

وی با اشاره به دیگر عوامل افزایش ضایعات محصولات کشاورزی، بیان کرد: ماشین‌آلات در برداشت محصولات کشاورزی بسیار مستهلک شده‌اند همچنین زمان آن رسیده است که آبیاری قطره‌ای را جایگزین آبیاری غرقابی کنیم.

نورانی با اشاره به نبود برنامه در کشت محصولات کشاورزی، بیان کرد: تا به امروز نتوانستیم برنامه کشت منظم و مدونی را دنبال کنیم و به کشاورزان بگویم که چه تولیداتی را در برنامه تولید خود جای بدهند. در ۳ ماه نخست سال جاری هندوانه رتبه نخست صادرات محصولات کشاورزی را تصاحب کرد. باید بگویم در کشت هندوانه بیشترین حجم آب مصرف می‌شود ما این محصول پر آب بر را صادر می‌کنیم واز سوی دیگر محصولات کم آب بری، چون گندم و جو را وارد می‌کنیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: افزایش صادرات هندوانه و واردات گندم به‌خوبی نشان می‌دهد که ما در روند واردات و صادرات خود از اصول مشخصی تبعیت نمی‌کنیم. باید در برنامه صادراتی خود اقلام پر آب بر را حذف و محصولاتی که آب بری کمی دارند و توانایی تولید آن در کشور وجود دارد را جایگزین کنیم.

وی با اشاره به توسعه صنایع جانبی و تکمیلی، گفت: بسیاری از ماشین‌آلات کهنه هستند و باید آن‌ها را به‌روز شوند.

نورانی بابیان اینکه تصمیم‌گیری‌ها در بخش کشاورزی در اتاق‌های بسته گرفته می‌شود، گفت: وقتی در تصمیم‌گیری‌ها تشکل‌ها نادیده گرفته می‌شوند تصمیمات دولتی‌ها نتیجه‌ای جز ایجاد رانت نخواهد داشت. ارز‌های ارزان قیمت در اتاق‌های در بسته داده به افراد خاصی داده شد که هیچ نقشی در تولید نداشتند.

وی بابیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی مویرگی صورت می‌گیرد، بیان کرد: به‌دلیل تحریم‌هایی که علیه ما می‌شود ما نمی‌توانیم به‌فکر توسعه صادرات باشیم، اما اگر بین دولت و تشکل‌های بخش خصوصی اجماع نظر منسجم در زمینه افزایش صادرات شکل بگیرد می‌توان آمار صادرات را افزایش داد؛ اما اگر در اتاق‌های دربسته قوانین وضع شوند به نتیجه نخواهیم رسید.

نورانی با بیان اینکه تهدید صادرات به معنی تهدید تولید است، بیان کرد: سیاست‌های بانک مرکزی باعث شد بسیاری از بازار‌هایی که برای تصاحب آن‌ها سال‌ها زحمت بکشیم را از دست بدهیم. هزینه‌های جانبی صادرات در زمان تحریم‌ها ۳ برابر شد و باید برای افزایش تولید و صادرات هدف‌گذاری کنیم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
حکم توماج صالحی اعدام است title
وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.