کد خبر: ۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

دکتر علیرضا مهدوی، همزمان با روز جهانی دیابت، گفت: هفته ملی دیابت از ۲۲ تا ۲۸ آبان با شعار "مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه" برگزار می‌شود، بر این اساس شنبه ۲۲ آبان روز دیابت و پیشگیری، یکشنبه ۲۳ آبان روز دیابت و دسترسی بهینه به درمان و مراقبت، دوشنبه ۲۴ آبان روز دیابت و آموزش، سه‌شنبه ۲۵ آبان روز دیابت، انسولین و دارو‌های خوراکی، چهارشنبه ۲۶ آبان روز دیابت، خودمراقبتی و خود پایشی، پنج‌شنبه ۲۷ آبان روز دیابت و پاندمی کووید۱۹ و جمعه ۲۸ آبان روز دیابت، تغذیه سالم و فعالیت بدنی نام گذاری شده است.

هشدار وزارت بهداشت درباره شیوع این بیماری پس از پاندمی کرونا
وی افزود: بالابردن سطح اطلاعات و آگاهی همه مردم دنیا از این بیماری شایع هدف مهم روز جهانی دیابت است.

وی با اشاره به اینکه دو نوع بیمار دیابتی وجود دارد، گفت: دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. در این نوع دیابت، بدن دیگر انسولین تولید نمی‌کند و در نتیجه فرد به دیابت نوع اول دچار می‌شود که باید برای ادامه حیات خود اقدام به تزریق انسولین کند. تشنگی، پر ادراری، پرخوری، کاهش وزن ناگهانی و... از علائم دیابت نوع یک است.

او همچنین دیابت نوع دوم را اینگونه توضیح داد: در نوع دوم دیابت، میزان انسولین در بدن کاهش یافته و یا مقاومت سلول‌های بدن به انسولین بالا رفته است. این نوع از دیابت به دلیل کاهش اندک اندک انسولین در بدن و به مرور زمان، بدون علائم بوده و بدن خود را با شرایط ایجاد شده وفق می‌دهد و با گذر زمان و افزایش سن، میزان انسولین کاهش یافته و از ۳۰سالگی به بعد در افراد شناسایی می‌شود.

وی درباره آمار مبتلایان به دیابت، ادامه داد: تعداد مبتلایان به دیابت در جهان در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۶۳ میلیون بوده است. طبق آمار جدیدی که فدراسیون بین المللی دیابت_IDF اخیرا اعلام کرده است و در نیمه دوم آذرماه در دهمین ویرایش اطلس دیابت منتشر خواهد شد در سال ۲۰۲۱ تعداد بیماران مبتلا به دیابت از مرز ۵۳۷ میلیون نفر گذشته است. از طرفی متاسفانه تعداد مرگ سالانه ناشی از دیابت که در سال ۲۰۱۹ قریب به ۴.۵ میلیون نفر بوده اکنون به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، اظهار کرد: هزینه‌های دیابت در جهان از مرز ۹۶۶ میلیارد دلار گذشته است و هر ۵ ثانیه یک نفر به دلیل دیابت یا عوارض آن فوت می‌شود. طبق یک مطالعه که چند سال قبل انجام شد هزینه‌های سالانه دیابت در کشورمان سالانه ۳.۷۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

مهدوی ادامه داد: در کشور ما نیز بر اساس آمار منتشر شده از آخرین مطالعه کشوری در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت بودند (حدودا ۵.۵ میلیون نفر) که در این میان تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو بسیار قابل توجه‌تر از مبتلایان به دیابت نوع یک است. از آمار یاد شده ۱۰ درصد را مردان و ۱۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. آمار ارائه شده مربوط به پیش از پاندمی کووید۱۹ است؛ درحال حاضر برآورد و پیش‌بینی‌های ما این است که شیوع دیابت در سال‌های پیش رو افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اهمیت شناسایی بیماران، تصریح کرد: حدود ۷۵ درصد مبتلایان از بیماری خود مطلع هستند. در مورد شناسایی افراد وضعیت و امکانات خوبی داریم و مردم هم برای شناسایی مراجعه می‌کنند. موضوعی که سبب نگرانی می‌شود افراد پره دیابتی هستند یعنی کسانی که قندخونشان نه در محدوده بیماران است و نه می‌توان گفت کاملا سالم هستند؛ در واقع ممکن است عوارض دیابت برای آن‌ها رخ دهد و این‌ها دیابتی‌های آینده ما هستند. این نقطه دقیقا جایی است که باید ورود کرده و اقدامات مقتضی را انجام دهیم. افراد دچار پره دیابت با کاهش وزن بدن و انجام فعالیت بدنی منظم متابولیسم بدنشان بهتر عمل می‌کند و جذب انسولین توسط سلول‌ها افزایش می‌یابد. ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی شدت متوسط در ۳ تا ۵ نوبت در طول هفته برای این افراد لازم است.

او با اشاره به تعریف اصطلاحی جدید درباره بیماری دیابت، بیان کرد: در مورد بیماری مزمن دیابت چیزی به نام درمان نداریم و تنها مراقبت ارائه می‌شود. کسی که مبتلا به دیابت نوع دو شود دیابتی می‌ماند؛ اما کسانی که در روز‌های نخست ابتلا هستند اگر مداخلاتی مانند کاهش وزن و فعالیت بدنی را جدی بگیرند، در بسیاری از موارد حالشان خوب خواهد بود و بهبود می‌یابند. بر اساس مطالعات صورت گرفته برای تعداد زیادی از افراد که بیماری هنوز چندان در بدنشان مستقر نشده است، می‌توان ابتلا به دیابت نوع دو را با اقدامات ذکر شده بین ۱۱ تا ۱۵ سال به تعویق انداخت. متاسفانه، چون بیماری‌های غیرواگیر آرام و بدون علامت رشد می‌کنند کسی آن‌ها را جدی نمی‌گیرد.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: ۱۷ سال است که برنامه‌های مرتبط با دیابت در نظام سلامت کشور ادغام شده است؛ یعنی خدمات پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مراقبت بیماری در سطح یک و دو خدمات ارائه می‌شود و تقریبا تمام دارو‌های دیابت (به جز برخی دارو‌های جدید) تحت پوشش بیمه هستند. انواع انسولین‌ها نیز تحت پوشش بیمه هستند و ما در دنیا ارزان‌ترین انسولین را به بیماران ارائه می‌کنیم و اغلب خدمات مراقبتی تحت پوشش بیمه است. البته در حال تلاش هستیم تا موضوع خودپایشی قندخون نیز در پوشش بیمه قرار گیرد.

او با تاکید بر اهمیت آموزش بیماران، گفت: سالانه حدود ۶ تا ۸ میلیون نفر از نظر جست و جوی دیابت غربالگری می‌کنیم که هم احتمال حوادث قلبی_عروقی آن‌ها طی ۱۰ سال آینده تعیین می‌شود و هم وضعیت دیابت، فشارخون و چاقی را در آن‌ها رصد می‌کنیم. از مردم دعوت می‌کنم به مراکز ارائه خدمات سطح یک مراجعه کنند و مورد بررسی قرار گیرند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.