کد خبر: ۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
کارایی حدود ۹۲ درصد «پاستوکووک»تیتر آنتی بادی ۹۹ درصدی در رژیم سه دوزه این واکسن کرونا / پاستوکووک آماده تزریق به کودکان، در صورت موافقت وزارت بهداشت است/ «بازمهندسی» ویژگی قابل توجه این واکسن است

به گزارش مخاطب24 به نقل از «تابناک»،  نتایج میانی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن محصول مشترک ایران و کوبا منتشر شد؛ مطالعاتی که به تاکید انستیتو پاستور ایران ادامه دارد، اما نتایج به دست آمده از آن تا همینجا، در قالب چند مقاله آماده شده و به زودی در نشریات علمی منتشر خواهد شد.

انتشار نتایج کارآزمایی واکسن پاستوکووک

دکتر علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه گفت: ایران به عنوان یکی از معدود کشور‌های دنیا وارد فناوری واکسن در کووید شد و از بین انستیو پاستور‌های جهان، تنها انستیو پاستور ایران بود که وارد طراحی و تولید واکسن با همکاری انستیتو فینلای کوبا شد؛ واکسنی از نوع نوترکیب و بر مبنای پروتئین و البته می‌دانیم که واکسن‌های نوترکیب از ایمن‌ترین واکسن‌ها در جهان هستند.

وی افزود: این واکسن تنها واکسن کونژوگه دنیاست و تنها واکسنی است که "یادآور" هم تولید کرده و در کنار این ویژگی‌هایش قابلیت تزریق به سنین ۳ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را دارد. از این‌ها مهم‌تر، این واکسن قابلیت بازمهندسی، هم در واکسن اصلی و هم در دوز یادآور دارد تا بتواند با چندین جهش هم همزمان مقابله کند.

کارایی حدود ۹۲ درصد «پاستوکووک» در پیشگیری از بیماری شدید و بستری/ تیتر آنتی بادی ۹ درصدی در رژیم سه دوزه این واکسن/ پاستوکووک آماده تزریق به کودکان است، اما تصمیم‌گیری با وزارت بهداشت است/ «بازمهندسی»، ویژگی قابل توجه این واکسن است

رئیس انستیتو پاستور با اشاره به طراحی دو رژیم کارآزمایی دو دوزی و سه دوزی در ایران، گفت: خوشبختانه کارآزمایی‌های فاز یک و دوی این واکسن، موفقیت این واکسن را ثابت کرد و در فاز سوم هم در ۴۴ هزار نفر در کشور کوبا و ۲۴ هزار نفر در ایران در هشت شهر کشور مورد مطالعه قرار گرفت و کارایی و ایمنی خودش را به اثبات رساند.

وی افزود: واکسنی که اکنون در دسترس مردم است، واکسنی است که علاوه بر اینکه می‌تواند ایمنی خوبی را ایجاد کند، یکی از ایمن‌ترین واکسن‌هایی است که برای کووید۱۹ ساخته شده است. مسلما استفاده این واکسن در گروه سنی زیر ۱۸ سال یکی از ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود دانش آموزان و والدین با خیال راحت از این واکسن استفاده کنند. همانطور که می‌دانیم، نوزاد ایرانی وقتی به دنیا آمده، قبل از اینکه طعم شیر مادر را بچشد، واکسنی از انستیتو پاستور ایران را دریافت کرده و این بار هم افتخار داریم که واکسنی مطمئن را تقدیم کودکان و بالغین کشور کنیم.

بیگلری ادامه داد: دوز یادآور این واکسن می‌تواند در افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند، ایمنی کافی ایجاد کند و همچنین این دوز یادآور می‌تواند برای واکسن‌های دیگر هم به عنوان بوستر به کار رود و اثبات شده که کارایی بسیار خوبی دارد. همچنین نشان داده شده که وقتی واکسن همراه با یادآورش استفاده می‌شود، بسیار مناسب است و خوشبختانه این تنها واکسن دنیاست که دوز یادآور دارد و با دوز یادآور می‌تواند بیش از ۹۱.۶ و حدود ۹۲ درصد کارایی در پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن داشته باشد که افتخاری برای انستیتو پاستور ایران است.

وی گفت: همچنین مطالعات نشان داد که تیتر آنتی بادی با تزریق سه دوز به ۹۹ درصد می‌رسد که عددی بسیار قابل توجه است. البته در کودکان فقط به دو دوز واکسن نیاز است و با همین دو دوز می‌توان به این حد از کارایی رسید. نکته قابل تامل در خصوص تولید دوز یادآور در کشورمان، دستورکار وزارت بهداشت است که بر اساس آن تصمیم خواهیم گرفت چه میزان دوز یادآور یا پاستوکووک پلاس تولید کنیم.

بیگلری ادامه داد: با ورود سویه دلتا واکسن‌هایی که در دنیا با وسعت زیادی استفاده شده بودند، کارایی خود را به نصف و پایین‌تر از نصف رساندند. گزارش‌ها نشان می‌دهد، واکسن‌هایی که در کشور‌های غربی و برخی کشور‌های اروپایی استفاده می‌شدند علی رغم کارایی ۹۵ درصدی، وقتی با ویروس دلتا روبه رو شدند، کارایی واکسن‌ها به نصف و حتی زیر ۵۰ درصد رسید و باعث افتخار است بگوییم امروز یک واکسن ایمن و معتبر در اختیار مردم کشورمان قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه کارآزمایی این واکسن در شرایطی انجام شد که "دلتا" سوش غالب کرونا در کشور است که واکسن‌گریزترین سوش کرونا هم هست، گفت: افزون بر این، حدود بیست و نه درصد شرکت کنندگان در کارآزمایی فاز سوم این واکسن در ایران دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند که این هم ریسکی است که تولیدکنندگان واکسن زیر بارش نمی‌روند، اما ما پذیرفتیم و به رغم این موارد، نتایج یاد شده به دست آمده است.

کارایی حدود ۹۲ درصد «پاستوکووک» در پیشگیری از بیماری شدید و بستری/ تیتر آنتی بادی ۹ درصدی در رژیم سه دوزه این واکسن/ پاستوکووک آماده تزریق به کودکان است، اما تصمیم‌گیری با وزارت بهداشت است/ «بازمهندسی»، ویژگی قابل توجه این واکسن است

رئیس انستیتو پاستور در خصوص انتشار نتایج این کارآزمایی گفت: مقاله پیش‌بالینی و استفاده از دوز یادآور این واکسن برای کسانی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند، در مجلات چاپ شده است. مقاله کارآزمایی ایران و کوبا نیز به صورت چندین مقاله مرتبط آماده است و در هفته‌های آینده برای نشر به نشریات مرتبط ارایه خواهد شد.

وی در خصوص تولید انبوه این واکسن هم گفت: از شنبه هفته گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز از یک بچ بیش از شش میلیونی را تحویل وزارت بهداشت دادیم. اواخر این هفته مجددا حدود یک میلیون دوز از همین واکسن تقدیم وزارت بهداشت می‌شود. تولید و تحویل واکسن طوری برنامه‌ریزی شده که متوسط هفته‌ای حداقل یک میلیون دوز را داشته باشیم و حتی بتوانیم در ماه پنج میلیون دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت دهیم.

بیگلری در ادامه افزود: البته تولید ما تابعی از تصمیم وزارت بهداشت خواهد بود؛ یعنی با توجه به سیاست وزارت بهداشت که چگونه از این واکسن استفاده خواهد کرد، تولید خواهیم کرد؛ اگر برای واکسیناسیون کودکان مصرف شود (که در این صورت دوز یادآور نیاز نیست) با برنامه ریزی به سمتی خواهیم رفت که بیشتر واکسن اصلی پاستوکووک را تولید کنیم و اگر تصمیم، تزریق دوز بوستر باشد، بیشتر "پاستوکووک پلاس" تولید خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه پاستوکووک پلاس تولید شده و دوران قرنطینه دو هفته‌ای را طی می‌کند تا تحویل وزارت بهداشت شود، در پاسخ به سوالی درباره اقدامات صورت گرفته برای اخذ مجوز‌های بین‌المللی و تاییدیه سازمان جهانی بهداشت نیز گفت: این واکسن چندین ویژگی دارد؛ ابتدا اینکه تنها واکسن پروتئینی کونژوگه دنیاست که برای کووید ساخته شده و فناوری آن هم محدود است و خیلی از کشور‌ها آن را ندارند و این موضوع خود یک امتیاز است. از طرف دیگر این واکسن طوری طراحی شده که مولتی والان باشد و برای جهش‌های آتی ویروس هم موثر باشد و این موضوع هم منحصربفرد است.

رئیس انستیتو پاستور در ادامه گفت: نکته بعدی داشتن «یادآور» است؛ به طوری که تقریبا هیچ یک از واکسن‌های فعلی دنیا دوز یادآور ندارند. همچنین با کارآزمایی‌های انجام شده در ایران و کوبا، مجموعا یکی از بزرگ‌ترین کارآزمایی‌ها برای کووید در دنیا روی این واکسن انجام و سعی شده که تمام تلاش به کار رود که منطبق بر آخرین دستورالعمل‌های جهانی این کارآزمایی‌ها انجام شود. این واکسن برای کودکان هم مورد مطالعه قرار گرفته و تاییدیه دریافت کرده است.

وی افزود: به این ترتیب با ویژگی‌های این واکسن و دقتی که در انجام کارآزمایی صورت گرفته و با توجه به اینکه در مقابل دو سوش واکسن گریز دنیا یعنی بتا (سوش آفریقای جنوبی) در کوبا و دلتا (سوش هندی) در ایران کارآزمایی‌ها صورت گرفته، مدارک دارد آماده می‌شود تا تحویل سازمان جهانی بهداشت شود و امید زیادی است که بتواند از سازمان جهانی بهداشت مجوز‌های مربوطه را بگیرد؛ بنابراین، در حال آماده کردن مدارک هستیم. البته گرفتن مجوز هم پروسه‌ای زمان‌بر است و مراحل مختلفی را باید پشت سر بگذاریم. اما در مجموع اکنون با توجه به نیاز کشور، تمرکزمان بر تولید است.

بیگلری درباره رژیم تزریق واکسن و چگونگی تحویل واکسن‌ها به وزارت بهداشت، گفت: رژیم تزریق برای بزرگسالان رژیم سه دوزه است و حتما توصیه می‌کنیم که دوز یادآور تزریق شود، چون کارایی و اثربخشی به شدت بالا می‌رود. همچنین تحویل واکسن به وزارت بهداشت نیز سه دوزه خواهد بود. رژیم تزریق در کودکان به صورت دو دوز خواهد بود.

کارایی حدود ۹۲ درصد «پاستوکووک» در پیشگیری از بیماری شدید و بستری/ تیتر آنتی بادی ۹ درصدی در رژیم سه دوزه این واکسن/ پاستوکووک آماده تزریق به کودکان است، اما تصمیم‌گیری با وزارت بهداشت است/ «بازمهندسی»، ویژگی قابل توجه این واکسن است
بیگلری در ادامه تاکید کرد: در بررسی کارایی واکسن ممکن است دو عدد مختلف را بشنوید؛ یکی اینکه درصد آنتی‌بادی ساخته شده که در رژیم سه دوزه واکسن پاستوکووک نزدیک ۹۹ درصد آنتی‌بادی می‌گیریم. البته تولید آنتی‌بادی در بدن به معنای کارایی و اثربخشی نیست. اثربخشی واقعی را وقتی می‌توان اندازه گرفت که واکسن را تزریق کرد و افراد را میان جامعه فرستاد و آن زمان می‌توان درباره اثربخشی صحبت کرد. در رژیم سه دوزه این واکسن با اینکه ۹۹ درصد آنتی‌بادی می‌گرفتیم، اما قدرت پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن حدود ۹۲ درصد بود و تقریبا ۷۰ درصد افراد هم هیچ بیماری علامت داری نمی‌گرفتند.

وی افزود: باتوجه به اینکه این عدد در مقابل واکسن‌های موجود بسیار قابل توجه است، به این نتایج بسیار امیدواریم و افتخار می‌کنیم که این واکسن را تقدیم ملت ایران کردیم. فراموش نکنیم که کارایی واکسن‌ها قبل و بعد از دلتا بسیار فرق کرده است. خوشبختانه کارآزمایی ما هم وقتی انجام شد که موج دلتا در کشور وجود داشت و این عدد در مقابل واریانت دلتا به دست آمد.

رئیس انستیتو پاستور درباره چگونگی استفاده از دوز یادآور برای افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: با توجه به اطلاعاتی که از کارآزمایی بالینی واکسن داریم، مشخص شده کسانی که قبلا به بیماری مبتلا شدند، کافی است که یک دوز سوبرانا پلاس دریافت کنند، ولی قبول این مطلب بستگی به وزارت بهداشت و کمیته واکسن دارد، چون آن زمان باید دید چه کسانی پیشتر مبتلا شدند تا فقط به آن‌ها یک دوز واکسن تزریق شود، ولی طبق شواهد موجود، یک دوز بوستر پاستوکووک پلاس برای کسی که قبلا به کرونا مبتلا شده، کافی است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مسافر ایرانی، راننده تاکسی ترکیه‌ای را کشت! title
مسافر ایرانی به خاطر اختلاف بر سر کرایه تاکسی و سرقت پول‌های راننده دست به قتل زد، اما بازداشت شد.
روانشناس اینستاگرامی هم دیوانه بود هم مسلح! title
رئیس پلیس فضای تولیدوتبادل اطلاعات پایتخت از شناسایی و کشف پرونده با موضوع اخاذی و تهدید در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد و گفت: مجرم با پوشش روانشناس با خانم‌ها ارتباط می‌گرفت و پس از ملاقات حضوری با استفاده از اسلحه و بی‌سیم ازآن‌ها اخاذی می‌کرد.
چه کار‌هایی را بعد از ۴۰ سالگی انجام ندهیم؟ title
وقتی که وارد ۴۰ سالگی می‌شوید، از لحاظ روحی روانی تغییرات زیادی را پشت سر می‌گذارید. بعضی از اقدامات هستند که بهتر است بعد از سن ۴۰ سالگی آن‌ها را انجام ندهید.
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.