کد خبر: ۱۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
با وجود محدودیت در حجم معاملات ارزی برای صرافی‌ها و قاچاق فرض کردن نگهداری ارز، بازهم خرید و فروش ارز جریان دارد و برخی از خریداران آن را لازمه حفظ دارایی‌های خود می‌دانند، هرچند برخی هم معتقدند توافق برجام می‌تواند ریسک نگهداری ارز را بالا ببرد.

پیش بینی مردم و دلالان از قیمت ارز چیست؟

مخاطب24:قیمت دلار در چند روز اخیر نوسانات رو به پایین پیدا کرده و تقریبا تا مرز ۵۰ هزار تومان هم برای چندبار افت داشت، اما این سطح قیمت فعلا حفظ شده است. حالا با توجه به اینکه بحث‌های درباره احتمال آغاز مذاکرات برجام دوباره وجود دارد احتمال ادامه روند نزولی دلار وجود دارد.

 


در شرایط کنونی خبر‌ها حکایت از این دارد که مقامات عمانی هفته جاری به ایران سفر خواهند کرد و مشاور وزیر خارجه آمریکا هم گفته آن‌ها حامل پیامی از سوی آمریکا هستند، به همین دلیل وضعیت بازار ارز در ایران تا حدود زیادی به نتیجه پیام‌های رد و بدل شده خواهد داشت. با این حال وضعیت معاملات ارزی در میدان فردوسی هم می‌تواند تا حدودی بازتاب کننده پیش بینی‌های قیمت ارز در کشور باشد.

خرید و فروش ارز در کشور با حکم بانک مرکزی مصداق قاچاق است و اخیرا چند نفر از دلال‌های ارزی را هم دستگیر کرده اند، به همین دلیل بازار فردوسی دیگر به شلوغی گذشته نیست و حتی در صورتی که خبر‌های داغی درباره احتمال افزایش یا کاهش شدید قیمت ارز منتشر شود دیگر نمی‌تواند صف‌های خرید گذشته را تجربه کند چراکه فروش ارز صادراتی به صرافی‌ها هم ممنوع شده و بر اساس بخشنامه بانک مرکزی آن‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها را انجام دهند به همین دلیل وفور ارز در صرافی‌ها وجود ندارد.

مدیر یک صرافی در میدان فردوسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه چند وقتی هست که بازار ارز آرام شده است، گفت: تقاضا برای خرید ارز در مقطع کنونی وجود دارد، اما عمدتا افرادی هستند که به ارز نیاز دارند و فروشنده ارز هم وجود، اما بیشتر افرادی هستند که در قیمت‌های بسیار پایین خرید کرده اند و حالا به دنبال فروش و سرمایه گذاری آن در بازار‌های دیگر هستند. در واقع معتقدند سقف قیمت دلار ۶۰ هزار تومان است، اما کف آن می‌تواند ۳۰ هزار تومان باشد.

سعیدی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد با این دیدگاه که دولت قصد مهار تورم را دارد به همین دلیل قیمت ارز رشد نمی‌کند فروشنده ارز هستند، افزود: البته برخی هم اعتقاد دارند که فنر کنترل ارزی در جایی می‌پرد و شاهد جهش قیمت ارز خواهیم بود.

 


چرا قیمت ارز کاهش نمی‌یابد؟
در شرایط کنونی اقتصاد ایران به سمت توسعه روابط تجاری با کشور‌های همسایه رفته و همین مسأله درآمد ارزی کشور را بالا خواهد برد به همین دلیل احتمال افت قیمت ارز بیشتر از رشد آن است. اما مهرابی خریدار ارز در میدان فردوسی درباره این مسأله گفت: در چند ماه اخیر بسیاری از کارشناسان اقتصادی درباره ابر تورم اقتصادی هشدار داده اند و از طرف دیگر تحریم‌ها پابرجاست پس قیمت ارز بالا می‌رود و اگر بالا نرود پایین هم نمی‌آید.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی همه بازار‌ها دچار رکود هستند و ارز بیشترین مشتری را دارد، گفت: اهمیت بازار ارز آنجاست که تا زمانی که ارز رشد نکند قیمت مسکن، طلا و... هم بالا نمی‌رود به همین دلیل سرمایه گذاری در بازار ارز هیچ ریسکی ندارد، هرچند دولت با وضع مقررات به دنبال محدودیت خرید ارز توسط مردم است و این هم خودش یک علامت برای بالا رفتن قیمت ارز در آینده است.


نگرانی درباره کاهش ارزش پول ملی
حسین یکی از فروشنده‌ها ارز آزاد در بازار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی برخی برای اینکه ارزش سرمایه شأن کاهش نیاید دلار می‌خرند، گفت: هیچکس دلار برای مصرف شخصی نمی‌خرد بلکه نگران آینده اش هست و تا زمانی که وضعیت اقتصاد کشور این است مردم هم دلار می‌خرند و از طرف دیگر نگرانند که دولت خرید و فروش آن‌ها را رصد کند به همین دلیل خیلی با صرافی‌ها معامله نمی‌کنند و بیشتر به صورت آزاد ارز می‌خرند.

او با تاکید بر اینکه اگر قیمت ارز صعودی نبود کسی ارز نمی‌خرید، تصریح کرد: بسیاری از خریداران می‌دانند که دولت به دلیل اینکه ارز زیادی ندارد همیشه تلاش کرده به مردم بگوید سرمایه گذاری در ارز ریسک بالایی دارد، اما کسایی که تا الان ارز خریده اند ضرر نکردند بلکه کسانی ضرر کردند که ارز نخریدند.

 
برچسب ها: قیمت دلار
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مسافر ایرانی، راننده تاکسی ترکیه‌ای را کشت! title
مسافر ایرانی به خاطر اختلاف بر سر کرایه تاکسی و سرقت پول‌های راننده دست به قتل زد، اما بازداشت شد.
روانشناس اینستاگرامی هم دیوانه بود هم مسلح! title
رئیس پلیس فضای تولیدوتبادل اطلاعات پایتخت از شناسایی و کشف پرونده با موضوع اخاذی و تهدید در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد و گفت: مجرم با پوشش روانشناس با خانم‌ها ارتباط می‌گرفت و پس از ملاقات حضوری با استفاده از اسلحه و بی‌سیم ازآن‌ها اخاذی می‌کرد.
چه کار‌هایی را بعد از ۴۰ سالگی انجام ندهیم؟ title
وقتی که وارد ۴۰ سالگی می‌شوید، از لحاظ روحی روانی تغییرات زیادی را پشت سر می‌گذارید. بعضی از اقدامات هستند که بهتر است بعد از سن ۴۰ سالگی آن‌ها را انجام ندهید.
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.