کد خبر: ۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
دو هفته پس از برگزاری کنکور سراسری همچنان اختلافات بر سر نحوه طراحی سوالات کنکور سراسری میان سازمان سنجش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باقی است؛ کمیسیون آموزش وتحقیقات وعده پیگیری داده است.

ماجرای ادامه دار سوالات اشتباه کنکور، دو هفته پس از برگزاری کنکور سراسری همچنان اختلافات بر سر نحوه طراحی سوالات کنکور سراسری میان سازمان سنجش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باقی است؛ کمیسیون آموزش وتحقیقات وعده پیگیری داده است.

دو هفته از برگزاری کنکور سراسری می گذرد اما همچنان اختلافات بر سر نحوه طراحی برخی از سوالات کنکور سراسری میان سازمان سنجش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باقی است؛ داوطلبان نسبت به سخت بودن سوالات انتقاد کرده‌اند و کمیسیون آموزش وتحقیقات وعده پیگیری داده است.

 

 

کنکور سال ۱۴۰۰ از روز چهارشنبه ( ۹ تیر) با رقابت داوطلبان گروه آزمایشی هنر آغاز شد و شنبه (۱۲ تیر) با رقابت داوطلبان گروه آزمایشی زبان های خارجی به پایان رسید. امسال هم برگزاری کنکور با حاشیه هایی همچون موضوع لو رفتن یا خرید و فروش سوالات و دفترچه‌ها مطرح بود تا جایی که تعدادی از کانال‌ها در فضای مجازی ادعای لو رفتن سئوالات کنکور همزمان با برگزاری آزمون در همان روز را مطرح کردند.

در واکنش به این ادعاها ، سردار وحید مجید رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا از شناسایی و دستگیری بیش از ۲۰ نفر از مجرمان در کشور سخن گفت که با تبلیغات دروغین و کاذب مدعی فروش سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ پیش از برگزاری آن بودند.

در واکنش به این موضوع ،مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس گفت:« پس از شایعات تخلف در ‫کنکور ۱۴۰۰ به عنوان ‫ناظر مجلس در شورای سنجش‬، از دکتر خدایی خواستم ضمن روشنگری، متخلفان احتمالی را به مراجع قضایی و مردم معرفی نمایند.‏ وقوع تخلف موردی در آزمون با این گستردگی محال نیست. اما کلیت کنکور سالم، پیدا کردن متخلفان آسان و برخورد با آنها حتمی است.»

البته کنکور 1400 با حاشیه دیگری هم همراه بود؛ اعتراض به سختی سوالات کنکور.

ماجرا از آن جا شروع شد که بعد از کنکور داوطلبان نسبت به سختی سوالات به خصوص در رشته های ریاضی و تجربی اعتراض کردند که واکنش و موضع گیری مستقیم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را به همراه داشت؛ حسن ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در 15 تیر در نامه ای به ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از« عدم تطابق برخی از سوالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب های درسی» سخن گفت که به گفته او « برخی از سوالات صراحتا ناظر به مفاهیمی بود که در کتاب های درسی هیچ اشاره ای بدان نشده است.»

رییس سازمان پژوهش تاکید کرد که «کارگروهی برای بررسی اعتراضات شرکت کنندگان آزمون سراسری امسال تشکیل شود.»

ملکی در 19 تیرماه هم اعلام کرد که تعداد سوالات خارج از کتاب در رشته ریاضی هشت سوال، در رشته تجربی دو سوال و در رشته انسانی هم شش سوال بوده ، همچنین تعداد سوالات خارج از اهداف کتاب درسی نیز در درس ریاضی و رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۹ سوال است.

موضوعی که خدایی، رییس سازمان سنجش کشور آن را نپذیرفت و حتی گفت: « بالاخره نفهمیدیم کدام سوال کنکور مشکل دارد و هشت روز است که منتظر ارائه مستندات هستیم.»

البته که این صحبت های رسانه ای مجددا با واکنش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همراه و اعلام شد این سازمان در بیستم تیرماه نظراتش پیرامون سوالات دروس شیمی، ریاضی، فارسی و ریز سوالات را برای سازمان سنجش ارسال کرده است.

پای مجلس به این موضوع از باب انجام وظایف نظارتی هم باز شد و کمیسیون آموزش و تحقیقات وعده برگزاری جلسه ای را داد؛ رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات که از برخی حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری بازدید کرده بود، ضمن اشاره به اعتراض داوطلبان رشته‌های ریاضی و تجربی ازسطح بالای سئوالات دروس ریاضی و شیمی گفت که « کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد و در این زمینه از سامان سنجش توضیح می‌خواهد.

او این را هم بیان کرد که « بسیاری از داوطلبان از میزان سختی سئوالات کنکور تعجب کردند،بنا بر گفته آن ها و برخی اساتید هیچ تناسبی بین محتوای کتب درسی و سوالات طراحی شده وجود نداشت لذا باید مشخص شود این سطح از عدم تناسب و سختی سوالات به چه دلیل بوده است.»

عباس مقتدایی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در نامه ای به وزیر علوم خواستار بررسی تخلفات در کنکور سراسری ۱۴۰۰ شد و تاکید کرد که « درخصوص نحوه و منابع سوالات کنکور، مطالب مختلفی به همراه مستندات مطرح شده که اذهان را به سمت وجود جریاتی تحت عنوان مافیای کنکور هدایت کرده است، در همین راستا ضرورت دارد وزارت علوم در اسرع وقت شفاف سازی لازم را در دستور کار خود قرار دهند و با فوریت به تخلفات ارائه شده رسیدگی کند.»

بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار هم به موضوع سختی سوالات کنکور این طور واکنش نشان داد که « گویی جماعتی در تلاشند تا هرواقعه و انتخاب و آزمونی را به هر نحو ممکن به آزار و اذیت مردم شریفمان ختم کنند.کنکور برای تشخیص نخبگان در آزمونی شفاف و مشخص از دانشِ آموخته شده، طراحی می شود.کدام عقل پویا با طراحی خلاف عرفِ ریاضیات در شروع آزمون آرامشِ دانش آموزان را بهم می ریزد؟»

با توجه به اینکه مجلس در ایام تعطیلات تابستانی است، انتظار می رود کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اولین جلسه هفته آینده به بررسی تمامی حواشی پیرامون کنکور سراسری 1400 به خصوص موضوع لو رفتن سوالات و وجود اشتباهاتی در طراحی آن بپردازد و در گزارشی نتیجه آن را اعلام کند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.